printlogo


کد خبر: 258343تاریخ: 1401/8/7 00:00
بازنشستگی احتمالی ستاره‌های مسن وزنه‌برداری با انصراف از اردوی جهانی
پوست‌اندازی در مسیر پاریس


رضا عباسپور
روزنامه‌نگار

پس از اعلام لیست نفرات دعوت شده به اردوی جهانی وزنه‌برداری، پیش‌بینی می‌شد که برخی چهره‌‌های سن و سال‌‌دار تیم ملی به خاطر مشکلاتی مثل آسیب‌دیدگی‌های کهنه، دور شدن از آمادگی و فاصله گرفتن از رکوردهای ایده‌آل برای باقی ماندن در کورس قهرمانی و تیم ملی، یا قبل از شروع تمرینات از حضور در اردوی جهانی انصراف بدهند، یا اینکه پس از مدتی قید دوبنده جهانی را بزنند که دقیقاً همین اتفاق هم افتاد.
بعد از سهراب مرادی، علی هاشمی و رضا بیرانوند هم قبل از شروع اردوی جهانی کناره‌گیری خود را اعلام کردند و رسماً از گردونه رقابت‌های جهانی 2022 کلمبیا بیرون ماندند.
 
خداحافظی بهترین گزینه پیش‌رو
آمار و تاریخ همواره بیانگر این بوده که وقتی ستاره‌های مدال‌دار و شناخته شده در رشته سنگین و طاقت‌فرسایی همچون وزنه‌برداری پا به سن می‌گذارند، دیگر هر چقدر هم انگیزه و توان برای تمرین و وزنه ‌زدن روی تخته بگذارند، نمی‌توانند مثل دوره اوج و روزگار جوانی آن شادابی و نشاط گذشته را داشته و برای شکستن رکوردهای جدید ولع و عطش قدیم را داشته باشند. البته این موضوع قطعاً برای برخی نوابغ و چهره‌های منحصر به فرد وزنه‌برداری جهان مصداق ندارد، زیرا آنها در طول زندگی خود کاملاً حرفه‌ای رفتار می‌کنند و به دور از حواشی روزمره و عادی روزگار می‌گذرانند، برای اینکه دوره حرفه‌ای و قهرمانی خود را طولانی‌تر کنند؛ تعدادی انگشت‌شمار که همان‌ها نیز به اسطوره‌های تاریخ‌ساز و تکرار نشدنی ورزش جهان تبدیل شدند.
البته آنها منظور ما در این مطلب نیستند. منظور ما همین ورزشکارانی هستند که اندک اندک با افزایش سن درگیر افت بدنی، آسیب‌دیدگی‌های پی‌درپی و کاهش رکوردی فاحش و ملموس می‌شوند. افت بدنی و رکوردی که نهایتاً منجر به خداحافظی اجباری آنها با دنیای قهرمانی و تیم ملی می‌شود. دقیقاً مثل تعدادی از ستاره‌های پا به سن گذاشته تیم ملی‌وزنه‌برداری که آرام آرام با بالا رفتن سن و سال‌شان، انگیزه و توان بدنی قبل خود را از دست می‌دهند. بنابراین بهترین گزینه‌ای که می‌توان برای آنها متصور بود، همین گزینه بازنشستگی و خداحافظی با دنیای قهرمانی و تیم ملی وزنه‌برداری است. زیرا اصرار بیش از حد آنها می‌تواند تبعات سنگین و تلخی مثل آسیب‌دیدگ2ی‌های سنگین و غیرقابل جبران را برایشان به دنبال داشته باشد.

 حضور در پاریس با ترکیبی نو
انصراف سهراب مرادی، علی هاشمی و رضا بیرانوند از اردوی آماده‌سازی تیم ملی وزنه‌برداری برای رقابت‌های جهانی 2022 کلمبیا که مرحله نخست گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس به شمار می‌رود، همینطور جایگزین شدن چهره‌های جوان، خوش آتیه و توانمند همچون حافظ قشقایی، حسین سلطانی، مصطفی جوادی، رضا دهدار، رسول معتمدی، مهدی کرمی، علی داودی، علیرضا یوسفی و آیت شریفی به جای آنها در ترکیب جهانی (البته با احترام به تمامی افتخارات و عناوین ارزشمندی که ستاره‌های مسن و در شرف بازنشستگی وزنه‌برداری در ادوار قبل برای کشورمان کسب کردند) قطعاً نویدبخش آینده‌ای روشن و پرافتخار برای وزنه‌برداری ایران است.
زیرا نفرات جوان و نامداری که آرام آرام دارند در تیم ملی وزنه‌برداری جانشین چهره‌های نام‌آور و کهنه‌کار می‌شوند، تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای بزرگی و درخشش در دنیای وزنه‌برداری را دارند. بنابراین با انصراف وزنه برداران قدیمی از تیم ملی، جا برای رشد و بزرگی امیدهای جوان و خوش‌آتیه وزنه‌برداری ایران در عرصه‌های مختلف بین‌المللی خصوصاً بازی‌های المپیک 2024 پاریس باز می‌شود.

ZOOM

انصراف وزنه‌برداران کهنه‌کار و مسن از اردوی جهانی وزنه‌برداری که هم‌اکنون در آکادمی ملی المپیک (مجموعه ورزشی انقلاب تهران) آغاز شده است، نویدبخش پوست‌اندازی در ترکیب و استخوانبندی اصلی تیم ملی بزرگسالان در مسیر کسب سهمیه و حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس است. پوست‌اندازی که قطعاً حال وزنه‌برداری ایران را خوب می‌کند و اهالی این رشته پرافتخار را به آینده‌ای درخشان امیدوار.
 


Page Generated in 0.0056 sec