printlogo


کد خبر: 258260تاریخ: 1401/8/5 00:00
کیست که نداند «بنا» بهترین است
سوریان: با دبیر رفیقم اما برنمی‌گردم

حمید سوریان، دارنده 7 مدال طلای کشتی فرنگی جهان و المپیک دو روز پیش ماجرای استعفایش را رسانه‌ای کرد. استعفایی که حالا حسابی در رسانه‌ها سر و صدا کرده. البته فدراسیون کشتی بعد از تکذیب اولیه استعفا و اینکه نوشته مکتوبی به‌عنوان استعفا به دستش نرسیده اما حالا امامی اعلام کرد که علیرضا دبیر این استعفا را پاره کرده و این ماجرا تمام شده است. موضوعی که حمید سوریان نظر دیگری دارد و می‌گوید استعفای او از کشتی جدی است و راه بازگشتی برای او وجود ندارد.

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار

 آقای سوریان استعفای شما سر و صدای زیادی به پا کرد.
خب این ماجرا چیز جدیدی نیست. من از سال پیش تصمیم گرفته بودم که از مسئولیتم کنار بروم اما بنا به دلایلی تصمیم گرفتم که حالا این موضوع را عملی کنم.
اما شما رفاقتی دیرینه دارید و حالا این سؤال پیش آمده که چرا نتوانستید به همکاری ادامه بدهید؟
رفاقت ما که سر جای خودش باقی می‌ماند اما شرایط کار متفاوت است.
رفاقت شما با علیرضا دبیر به کجا بر‌می‌گردد؟
ما بچه‌محل بودیم تقریباً و از همان دوران نخست قهرمانی با هم آشنا بودیم.
و حالا نگران این نیستید که این رفاقت به هم بخورد؟
نه چرا باید به هم بخورد؟ شاید یک مواقعی در کار مسائلی مطرح شود اما رفاقت و دوستی که قرار نیست به هم بخورد.
یعنی اختلاف نظر داشتید؟
اختلاف نظر هم طبیعی است که پیش بیاید اما واقعاً مشکل کارهای شخصی بود و اینکه نمی‌رسیدم در فدراسیون حاضر شوم.
با وجودی‌که نمی‌رسیدی اما سه سال در فدراسیون ماندی؟
به هر حال تلاشم را کردم و البته همیشه این دغدغه وجود داشت که به کشتی آسیب نرسد به همین دلیل سعی کردم که کناره‌گیری‌ام با کمترین ضربه به کشتی همراه باشد.
 چه دلایلی باعث شد که این یک سال را به کار در فدراسیون ادامه بدهی؟
من از 3 سال پیش با درخواست علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی حاضر شدم و در این مدت سعی کردم که به هر شکلی که می‌توانم در بازگشت کشتی به دوران اوج کمک کنم. چون می‌خواستم به کشتی کمک کنم تصمیم گرفتم که در این یک سال هم به خاطر مسابقات و اردوهای متعددی که وجود داشت در کنار تیم باشم.
و دلیل اختلاف نظر شما با آقای دبیر؟
برخلاف مسائلی که مطرح شده هیچ مشکلی بین من و مسئولان فدراسیون وجود ندارد. این دومین استعفای من در این یک سال اخیر بود که به خاطر رسیدن به مسائل شخصی به فدراسیون تحویل دادم. فکر می‌کنم نزدیک به دو دهه است که در کشتی هستم و در این مدت هم با تمام توان در خدمت کشتی بودم و الان نیاز دارم که به کارهای شخصی برسم.
اما حتماً مشکلی وجود داشته که این تصمیم را گرفتی؟
متأسفانه بعد از استعفای من خیلی از رسانه‌ها به این سمت و سو رفتند که مشکلی بین من و علیرضا دبیر وجود دارد، اما ما همچنان مثل سابق دوست هستیم و تصمیمم برای خروج از فدراسیون کشتی فقط برای رسیدگی به امور شخصی بود.
ولی فدراسیون‌نشین‌ها تأکید کردند که برگشتی؟
اصلاً چنین چیزی نیست. البته تأکید می‌کنم که هیچ مشکلی با فدراسیون کشتی نداشتم و ندارم، اما امکان ادامه همکاری هم وجود ندارد.
استعفای شما بعد از کناره‌گیری محمد بنا حالا شرایط را برای فدراسیون هم سخت می‌کند.
بعید می‌دانم اتفاق خاصی باشه. به هر حال فرد جدیدی کار را در دست می‌گیرد و کارها هم پیش می‌رود.
اینجور به نظر می‌آید که دوری محمد بنا را نتوانستی تحمل کنی؟
کیست که نداند محمد بنا چه مربی ارزشمندی است؟ بنا سال‌ها برای کشتی فرنگی ایران زحمت کشیده و این رشته را به تمام نداشته‌هایش رساند. دوران درخشان کشتی فرنگی با محمد بنا شروع شد و نتایجی به دست آمد که به این سادگی دیگر تکرار نمی‌شود. به حق هم عنوان بهترین مربی قرن را به خودش اختصاص داد. در بلگراد هم با آقای بنا درباره ادامه همکاری‌اش مفصل صحبت کردم، اما او تصمیمش را از قبل گرفته بود و راه بازگشت وجود نداشت.
و حالا مسیر سختی که حسن رنگرز باید طی کند. به نظر خیلی روی کمک شما حساب کرده بود.
خوشبختانه حسن رنگرز اهل فن است و حتماً می‌تواند به کشتی فرنگی ایران کمک کند. دوست داشتم به او کمک کنم اما واقعاً کارهای شخصی‌ام مانع از این می‌شود. حسن رنگرز قبل از این شایستگی‌اش را چه در عرصه مدیریت بواسطه حضور در نایب رئیسی فدراسیون و مدیرکلی ورزش مازندران و چه در عرصه فنی بواسطه حضور در لیگ برتر و سرمربیگری جوانان، ثابت کرده و نتایجی هم که به همراه امیدها کسب کرد، نشان از لیاقت او برای حضور در تیم ملی کشتی فرنگی دارد.
با این وضعیت چه روزهایی را برای کشتی پیش‌بینی می‌کنی؟
روزهای خوب. واقعاً هر وقت که در کشتی بودم و چه نبودم برای این ورزش بهترین‌ها را آرزو کردم. کشتی چه با من و چه بدون من باید به مسیرش ادامه بدهد. چون روزهای سخت دوران قهرمانی را تجربه کردم، اعتقادم دارم که این رفتن و آمدن افراد بیشترین ضربه را به کشتی‌گیران می‌زند. چرا که آنها به لحاظ روانی به هم می‌ریزند ولی امیدوارم این تغییرات جدید آسیبی نداشته باشد و کشتی رو به جلو حرکت کند.

 


Page Generated in 0.0063 sec