printlogo


کد خبر: 258232تاریخ: 1401/8/5 00:00
داستان عجیب حق پخش تلویزیونی جام جهانی
توافق بر سر حق پخش 39 میلیون دلاری؟

«امروز بعد از چند هفته تلاش و دو روز مذاکره مستقیم، صداوسیما و مجموعه Bin Media Group توافق کردند تا بازی‌های جام جهانی از صداوسیما به‌صورت مستقیم پخش شود.» این متن توئیتی است که حمید دهقانی، سفیر ایران در قطر دیروز(چهارشنبه) درباره توافقی نوشته که در زمینه پخش مستقیم بازی‌های جام جهانی قطر حاصل شده است.

بهناز میرمطهریان
خبرنگار

خرید حق پخش تلویزیونی مسابقات تیم‌های ایرانی در تورنمنت‌های مهم بین‌المللی همیشه یکی از پربحث‌ترین ماجراهایی است که پیش روی ما بوده است. بخصوص که تحریم‌ها و مقاومت صداوسیما برای خرید حق پخش بازی‌ها اوضاع را برای خرید این حق پخش‌ها حادتر می‌کرده و کلاف سردرگم آن را پیچیده‌تر!
در چنین اوضاعی توئیت منتشر شده از سوی سفیر ایران در قطر از حل شدن مشکل حق پخش تلویزیونی بازی‌های جام جهانی 2022 خبر داد اما توضیح کوتاهی که در این رابطه داده شد، سؤال‌های مطرح شده درباره چگونگی خرید این حق پخش، بار دیگر ذهن مخاطبی را به خود مشغول کرده که هرگز پاسخ شفافی از مسئولان صداوسیما نمی‌گیرد.
روز گذشته(چهارشنبه) حمید دهقانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در قطر، در توئیتی در صفحه شخصی خود از توافق برای پخش مستقیم بازی‌های جام جهانی از رسانه ملی خبر داد. در توئیت دهقانی آمده است: «امروز بعد از چند هفته تلاش و دو روز مذاکره مستقیم، صداوسیما و مجموعه Bin Media Group توافق کردند تا بازی‌های جام جهانی از صداوسیما به‌صورت مستقیم پخش شود.»
رد پای سفیر در ایجاد این توافق البته با توجه به مبلغی که پیش از این برای خرید حق پخش بازی‌ها از سوی روسیه اعلام شده بود، از ابعاد تازه‌ای از ماجرای خرید حق پخش رونمایی می‌کند. 8 شهریور ماه بود که رسانه‌ها از خرید حق پخش تلویزیونی جام جهانی از سوی تلویزیون‌های روسیه به مبلغ 39 میلیون دلار خبر دادند. در این خبرها آمده بود: «تلویزیون دولتی روسیه، شبکه اول تلویزیون روسیه و شبکه MATCHTV حقوق پخش تلویزیونی دیدار‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به میزبانی قطر را با قراردادی به ارزش ۳۹ میلیون دلار از فیفا خریدند. هر کدام از شبکه‌های روسی ۱۳ میلیون دلار به فیفا پرداخت خواهند کرد. همچنین یک میلیون دلار دیگر نیز شبکه TELESPORT به‌عنوان واسطه امضای قرارداد میان روس‌ها و فیفا دریافت می‌کند.»
این خبر گویای این است که ارزش حق پخش تلویزیونی این بازی‌ها چیزی حدود 39 میلیون دلار است. با اینکه دهقانی در متن توئیتش اشاره‌ای به خرید نداشته و صرفاً از توافق برای پخش مسابقات به‌صورت زنده خبر داده است اما علی فروغی، رئیس شورای هماهنگی ورزش سازمان صداوسیما، به خرید پخش کامل دیدارهای جام جهانی اشاره کرده است.
سؤال اینجاست که آیا سازمان صداوسیمای ایران چنین  مبلغی را بابت خرید حق پخش پرداخت کرده است؟ یا تفاهمنامه‌هایی که فدراسیون فوتبال با حضور برخی چهره‌های دولتی با مسئولان قطر منعقد کرده‌اند و روابطی که بین این دو کشور حاکم است، توانسته بر کاهش این مبلغ تأثیرگذار باشد؟
چرا که اگر چنین نباشد، بعید است صداوسیما حتی با احتساب تخفیف‌هایی که با نزدیک‌ شدن به تاریخ شروع مسابقات برای فروش حق پخش در نظر می‌گیرند، حاضر به پرداخت مبالغ میلیون دلاری برای حق پخش شده باشد.
در کنار همه اینها اما تا زمانی که مسابقات جام جهانی شروع نشود و مقابل تلویزیون به تماشای آن ننشینیم، نمی‌توانیم با اطمینان از خرید این حق پخش صحبت کنیم. هنوز خاطره‌ جام جهانی روسیه از یادمان نرفته که بعد از اعلام خرید حق پخش تلویزیونی مسابقات، وقتی محمدحسین میثاقی مجبور بود از بیرون از ورزشگاه گزارش کند، تازه متوجه شدیم که صداوسیما بسته‌ای از حق پخش را خریداری کرده که به خبرنگاران اجازه حضور در میکسزون را نمی‌داد! چرا که این بسته و این نوع از حق پخش از همه ارزان‌تر بود! البته بعد از انتشار خبر توافق حق پخش تلویزیونی جام جهانی قطر، گفته شده که این بار چالش‌هایی که در جام جهانی پیش برای ورود خبرنگاران داشتیم را نخواهیم داشت اما تجربه ثابت کرده که تا زمان شروع مسابقات به هیچ خبری در این رابطه اعتماد صددرصد نداشته باشیم.

ZOOM
توضیح فروغی درباره حق پخش


در پی اعلام سفیر ایران در قطر درباره توافق بابت پخش مسابقات جام جهانی 2022 قطر، حالا صداوسیما هم تأکید کرده است که با خرید حق پخش دیدارهای جام جهانی قطر، همه بازی‌ها را به شکل قانونی و زنده پخش خواهد کرد.
با اعلام علی فروغی، رئیس شورای هماهنگی ورزش سازمان صداوسیما، این اتفاق پس از مذاکره با شبکه «بین اسپورت قطر» و خرید پخش کامل دیدارهای جام جهانی میسر شده است.
به گفته او این قرارداد در چند مرحله مذاکره مستقیم بررسی و پیش‌نویس آن صورت گرفته است و تمامی دیدارهای جام جهانی قطر پخش خواهد شد. همچنین اعلام شده است خبرنگاران اعزامی سازمان صداوسیما برخلاف دوره‌های گذشته مشکلی برای پوشش رسانه‌ای این رقابت‌ها نخواهند داشت.
 


Page Generated in 0.0057 sec