printlogo


کد خبر: 258156تاریخ: 1401/8/4 00:00
کمیته ملی المپیک و اعتباری که محقق نشد
خواسته 500 میلیاردی

یکی از نقاط قوت رضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک حمایت مالی خوب از فدراسیون‌ها بود؛ عاملی که باعث شد تا چند ماه مانده به انتخابات کمیته ملی المپیک، برخی از رؤسای فدراسیون‌ها به‌دنبال ادامه حضور او در رأس کمیته ملی المپیک باشند؛ اگرچه عده‌ای هم معتقد بودند که با توجه به تغییر دولت، صالحی امیری جایگاه قبلی خود را ندارد و نمی‌تواند پول بیاورد.

ایران ورزشی – کمیته ملی المپیک وظیفه حمایت از فدراسیون‌ها در مسیر رویدادهای بین‌المللی را دارد و به همین خاطر بسیار متأثر از شرایط اقتصادی کشور است. ضمن اینکه نوسانات ارز تأثیر مستقیم روی پیشبرد برنامه‌هایش دارد و اگر حمایت قوی از سوی دولت پشت این مجموعه نباشد، بسیاری از برنامه‌های آماده‌سازی تیم‌ها قابلیت اجرایی ندارند و تبعاتش در رویدادهای بین‌المللی دیده می‌شود.
در کنار این مسائل، ارتباط نفر اول کمیته ملی المپیک با دولت، در نحوه تخصیص اعتبارات بسیار اثر‌گذار است و همه اینها تعیین می‌کند که آیا مسئولان یک دوره کمیته ملی المپیک موفق عمل کرده‌اند یا نه.
رضا صالحی امیری از این جهت از ورزشی‌ها نمره قبولی گرفت اما در ماه‌های پایانی حضورش در کمیته با توجه به مسائلی که پیش آمد، پول چندانی به حساب کمیته واریز نشد و گویا این روند با وجود تغییرات صورت گرفته در کمیته ملی المپیک همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که مناف هاشمی می‌گوید: «پرداختی کمیته ملی المپیک ۸۰ میلیارد تومان بوده و اگر بودجه‌های خارج از سهمیه را هم اضافه کنیم، این عدد ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود.»
تقسیم 100 میلیارد تومان بین حدود 50 فدراسیون به خوبی نشان‌دهنده اوضاع نگران‌کننده کمیته ملی المپیک است؛ بخصوص در شرایطی که بازی‌های آسیایی هانگژو و المپیک 2024 پاریس، پیش روی ورزش است و همین حالا هم برای برنامه‌ریزی و آماده‌سازی جهت حضور در این رویدادها دیر شده است.»
مناف هاشمی که سال‌ها تجربه کار مالی دارد، بعد از نشست هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک می‌گوید: «این عددی نیست که بتوانیم برای بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک آماده شویم.»
با این دغدغه و نگرانی‌هایی که بابت مسائل مالی کمیته ملی المپیک وجود دارد، هیأت اجرایی به این نتیجه رسیده که بودجه 500 میلیارد تومانی را برای سال آینده پیشنهاد دهد. دبیر کل کمیته در رابطه با این مبلغ می‌گوید: «پیشنهاد خود ما عدد ۵۰۰ میلیارد تومان بود. اینکه مقدورات دولت و سازمان برنامه‌ریزی چقدر است، ما داریم رایزنی‌ها را انجام می‌دهیم و امیدوارم به این عدد مد نظر نزدیک شویم. این رقم برای دولت عددی نیست و برای کسب افتخار بیشتر باید به این تفاهم برسیم.»
البته مشخص نیست چقدر این پیشنهاد به نتیجه برسد و اگر هم محقق شود، چند درصد از اعتبارات به کمیته ملی المپیک برسد؟ همین که تا اینجای کار حمایت چندانی در ارتباط با بودجه امسال از کمیته صورت نگرفته، یعنی باید این نگرانی را جدی گرفت و از حالا دلواپس اما و اگرها پیش از رویدادهای مهم شد. البته محمود خسروی‌وفا همیشه این اعتقاد را داشته که در ورزش مشکل مالی وجود ندارد و مسئولان بلد نیستند که چطور هزینه کنند. با این شرایط باید دید آیا او در کمیته ملی المپیک هم همین نگاه را دارد یا اینکه نظراتش
تغییر می‌کند؟

ZOOM
30 میلیون، پاداش سهمیه المپیک


با تصمیم هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک، قرار شد ورزشکارانی که سهمیه المپیک بگیرند، 30 میلیون تومان پاداش کسب سهمیه دریافت کنند. سید مناف هاشمی، دبیر کل کمیته ملی المپیک در این رابطه می‌گوید: «برای ورزشکارانی که سهمیه می‌گیرند، رقم ۳۰ میلیون تومان پاداش در نظر گرفتیم و از همان تاریخ هم حقوق تعریف می‌کنیم. در جلسه بعدی هیأت اجرایی از هانیه رستمیان و مرتضی قربانی، رئیس فدراسیون دعوت می‌کنیم تا در جلسه هیأت اجرایی حاضر شوند و پاداش رستمیان را پرداخت می‌کنیم‌.»
مناف هاشمی درباره حقوق ورزشکاران المپیکی نیز توضیحاتی می‌دهد که البته خیلی واضح نیست؛ چون هنوز مبلغ حقوق تعیین نشده است: «از ۲۰ ماه مانده به بازی‌های المپیک حقوق را در نظر می‌گیریم تا دغدغه آنها کمتر شود و این خارج از حقوقی است که فدراسیون‌ها پرداخت می‌کنند. در مورد میزان حقوق دو، سه پیشنهاد وجود دارد که در حال بررسی هستیم که عدد بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان است و در جلسه ستاد عالی بازی‌ها تصمیم گرفته می‌شود و جدای از حقوق فدراسیون از دو منبع حقوق دریافت می‌کنند.»

 


Page Generated in 0.0058 sec