printlogo


کد خبر: 258129تاریخ: 1401/8/4 00:00
از طراحی سامانه جامع تا جلسات هفتگی شورای مدیران
سازمان لیگ، ورژن جدید چگونه است؟

سال‌هاست که سازمان لیگ وضعیت آشفته و نابسامانی دارد. از همان زمان که تاج به دلیل مشکل قلبی استعفا داد و سرپرستی فدراسیون فوتبال برعهده حیدر بهاروندی قرار گرفت که همزمان ریاست سازمان لیگ را هم برعهده داشت تا کنون، اداره سازمان لیگ به شکل عجیب و مسکوتی بوده است. حتی تلاش برای تغییر ساختار این سازمان هم با حضور بهاروند به بن‌بست خورد تا اینکه بالاخره میرشاد ماجدی حکم به برکناری او داد و رضا کشوری‌فرد، دبیرکل این سازمان، سرپرست شد. حالا اما منصور قنبرزاده به عنوان نایب رئیس دوم، برنامه‌های تازه‌ای برای سازمان لیگ دارد و بخشی از آنها را اعمال کرده است.

بهناز میرمطهریان
خبرنگار

بعد از مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال وقتی منصور قنبرزاده، به عنوان نایب رئیس دوم فدراسیون انتخاب شد، ترجیح داد به جای اینکه ریاست سازمان لیگ را برعهده بگیرد، بر عملکرد سرپرست سازمان لیگ نظارت کند. او گرچه از پیگیری مجدد موضوع چابک‌سازی لیگ صحبت کرده است اما تا زمانی که اقدامات لازم برای اصلاح اساسنامه و ساختار سازمان لیگ انجام شود، تصمیم‌‌های مربوط به سازمان لیگ در شورایی متشکل از مدیران سازمان لیگ اتخاذ می‌شود. در گفت‌و‌گویی که منصور قنبرزاده با ایران ورزشی داشته، به تشریح جزئیات عملکرد سازمان لیگ و برنامه‌هایی پرداخته که برای این سازمان در دست بررسی است.
 
نقش «میز خدمت»
چندی پیش خبری مبنی بر اقدام منصور قنبرزاده برای راه‌اندازی «میز خدمت» منتشر شد که او درباره‌اش این‌طور توضیح می‌دهد: «میزی را تحت عنوان میز خدمت در ورودی قرار داده‌ایم که کلیه مراجعه کنندگان به سمت جایی هدایت و راهنمایی می‌شوند که باید بروند. فرمی تهیه شده که در اختیار مراجعه‌ کننده قرار داده می‌شود و به واحد ارجاع داده شده، تحویل می‌دهند. هم واحد مربوطه باید این فرم را پر کند که آیا کار این ارباب رجوع انجام شده یا نه و هم خود او فرم را پر می‌کند و رضایت یا ناراضی بودنش را بیان می‌کند. این فرم‌ها در شورای مدیران ارزیابی می‌‌شود و درباره آنها تصمیم لازم اتخاذ خواهد شد.»
 
تصمیم‌گیرندگان سازمان لیگ
تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سازمان لیگ در جلساتی انجام می‌شود که شنبه هر هفته در جلسه شورای مدیران سازمان لیگ برگزار می‌شود. شورایی متشکل از مدیران سازمان لیگ که بنا به گفته منصور قنبرزاده سه کمیته تخصصی دارد؛ کمیته تخصصی ساختار سازمان لیگ، کمیته تخصصی منابع انسانی و خدمات رفاهی و کمیته تخصصی پزشکی سازمان لیگ که عمده برنامه‌های مربوط به سازمان لیگ را زیر نظر دارند. در این راستا هم به هر شکل این کمیته‌ها اعضایی دارد و پیشنهاد‌ها و برنامه‌ها را از مرجع تخصصی مورد بررسی قرار می‌دهد.
 تصمیمات شورای مدیران
نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال درباره تصمیم‌های مهمی که تا کنون در شورای مدیران گرفته شده، می‌گوید: «در راستای جلسات و تصمیم‌گیری‌های شورای مدیران سازمان لیگ، تا کنون واحدهای مالی، اداری و پشتیبانی با هم ادغام شده‌اند و یک واحد مدیریت مالی، اداری، پشتیبانی در سازمان لیگ داریم. در بحث مسئولان لیگ‌های مختلف و مسابقات تیم‌های پایه، کمیته مسابقات با ریاست سهیل مهدی، نظارت جامعی بر کلیه لیگ‌ها بخصوص لیگ‌های پایه دارد. با توجه به اهمیت تیم‌های پایه و جانشین‌پروری برای مسئولان، شورای مدیران تصمیم‌هایی اتخاذ کرده‌ که مسئول لیگ دو، همزمان مسئولیت تیم‌های پایه را هم دارد. تغییرات درون سازمانی اینچنینی را داشته‌ایم و در این راستا باز هم برنامه‌هایی را داریم.»
 
طراحی سامانه جامع
یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های اخیر شورای مدیران سازمان لیگ، سامانه جامعی است که در راستای چابک‌سازی و تسریع در امور طراحی شده است. علاوه بر سازمان لیگ، به همه کمیته‌های اخلاق، انضباطی، استیناف و دبیرکل دسترسی می‌دهد. این سامانه به کمیته‌ها قابلیت رؤیت و دسترسی می‌دهد. قنبرزاده به ایران ورزشی می‌گوید: «موضوع مهم دیگری که در این سامانه سعی کرده‌ایم به آن رسیدگی شود این است که صغرسن یا مدارکی که ممکن است خدشه‌دار باشد را به حداقل می‌رساند. در تلاش هستیم که آیین‌نامه‌های انضباطی هم اصلاح شوند.»

ZOOM
در مسیر چابک‌سازی لیگ

نایب رئیس دوم فدراسیون فوتبال درباره چابک‌سازی لیگ می‌گوید: «این کار زمان می‌برد. در حال حاضر در کارگروهی درون سازمانی داریم روی آیین‌نامه سازمان لیگ کار می‌کنیم. به نتایج خوبی رسیده‌ایم و ظرف دو هفته آینده کار دقیقی در این رابطه انجام می‌شود.» چابک‌سازی سازمان لیگ، برنامه‌ای است که از زمان ریاست شهاب عزیزی‌خادم با راه‌اندازی کارگروهی با همین نام، کار خود را شروع کرده بود اما به دلیل کارشکنی‌های حیدر بهاروند، رئیس وقت سازمان لیگ، بی‌نتیجه ماند. در این پروژه هدف این است که ساختار حقوقی و آیین‌نامه سازمان لیگ اصلاح شود و در عین حال که استقلال این سازمان حفظ می‌شود، ساختار پویاتری با مشارکت مدیران باشگاه‌ها بر سازمان لیگ حاکم شود.


 


Page Generated in 0.0056 sec