printlogo


کد خبر: 258117تاریخ: 1401/8/3 00:00
شطرنج خاموش در قطر
کرواسی، متکی به قدرت تجربه

فرخ حسابی
روزنامه نگار

صعود کرواسی به فینال جام جهانی 2018 استانداردها در مورد این تیم را تغییر داد و در واقع دوران جدیدی را برای ورزش کرواسی به‌عنوان یک کشور مستقل رقم زد. البته آنها در سال 1998 هم به نیمه نهایی جام جهانی رسیدند اما خیلی‌ها آن را یک اتفاق تلقی کردند و معتقد بودند کرواسی توانایی تکرار آن را ندارد.
زلاتکو دالیچ و تیمش چهار سال قبل با عبور از سد تیم‌هایی مثل دانمارک، روسیه و انگلیس به فینال رسیدند و فقط در دیدار پایانی کم آوردند و دستشان به جام نرسید.
با وجود این آنها در جام ملت‌های اروپا 2020 ناکام بودند و دالیچ دوباره تیم خود را برای جام جهانی متحد کرد تا در یک تورنمنت بزرگ دیگر، این بار در قطر، روی تجربه ستارگان خود حساب کند و بدرخشد.
لوکا مودریچ، ستاره رئال مادرید، نقطه اتکای تمام عیار کرواسی به حساب می‌آید و دالیچ روی تجربه و آمادگی این بازیکن تمام نشدنی حساب ویژه‌ای باز کرده است.
همانطور که گفته شد مهم‌ترین اسلحه کرواسی در قطر سطح بالای تجربه بازیکنان این تیم چه در رقابت‌های باشگاهی و چه در سطح ملی است. لوکا مودریچ و ایوان پریشیچ هر دو بیش از صد بازی ملی در کارنامه دارند. دالیچ این بار هم روی همان ستارگانی حساب می‌کند که در مسیر صعود تیمش به فینال روسیه کمک کردند، بازیکنانی مثل دژان لاورن، دوماگوی ویدا و مارسلو بروزوویچ در کنار مودریچ و پریشیچ.
شطرنجی‌ها از سرزمینی می آیند که تاکتیک و قدرت بدنی در آن حرف اول را می زند. مؤلفه‌های فوتبال شرق اروپا در کرواسی به شکل مدرن نهادینه شده. سرزمینی که خود را در فوتبال یک مؤلف می داند و درست به همین دلیل است که مربیانش در سراسر قاره سبز و البته سراسر دنیا خریدار دارند. کروات ها  در جام های جهانی همیشه یک مدعی خاموش بوده اند. تیمی بدون هیاهو که چراغ خاموش کار را در جام آغاز کرده و ناگهان به جمع برترین‌ها رسیده. درست مثل دوره پیش در روسیه که آنها در برگ ریزان تمامی مدعیان به فینال رسیدند. شطرنجی ها برای قطر 2022 هم چنین نقشه ای دارند.
 


Page Generated in 0.0057 sec