printlogo


کد خبر: 258074تاریخ: 1401/8/3 00:00
دست بالای خلیلی در ماجرای انتخابات سوارکاری
تقــــــــــلای بی‌نتیجــــــــه

محسن آجرلو
روزنامه نگار

انتخابات فدراسیون سوارکاری از آن دست مسائلی است که استخوان در گلو شده. ماجرایی که از برگزاری انتخابات بدون موافقت وزارت ورزش آغاز و سپس با ابطال آن و تعیین چند باره زمان تجدید آن ادامه پیدا کرده است. وزارت ورزش برای ایستادن در مقابل جریانی که نقش این وزارتخانه در انتخابات فدراسیون‌ها را بشدت تضعیف می‌کرد، تصمیم به ابطال انتخابات و تعیین سرپرست برای این فدراسیون گرفت. حالا هم در آخرین اتفاق پیش آمده، متحدان رئیس قبلی که اکثریت مجمع را هم تشکیل می‌دهند، درخواست برکناری سرپرست منصوب وزارت ورزش را به دلیل تصمیمات غیر قانونی مطرح کرده‌اند.
همه چیز از انتخابات روز 21 خرداد آغاز شد. مجمعی که علی‌رغم تأیید وزارت ورزش و بدون حضور نماینده این وزارتخانه برگزار و در نهایت مسعود خلیلی با اقتدار و کسب 45 رأی از 47 رأی مأخوذه، به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد.
در نهایت اما وزارت ورزش برای جلوگیری از ایجاد این بدعت خطرناک، تصمیم به ابطال انتخابات گرفت. تصمیمی مهم که البته منجر به سلسله اتفاق‌هایی شده که همچنان ادامه دارد و وضعیت این رشته خاص را با مشکل روبه‌رو کرده است.
 
تکلیف توافق با خلیلی چه شد؟
پس از تصمیم وزارت ورزش مبنی بر ابطال انتخابات، کار به جایی رسید که مسعود خلیلی به عنوان رئیس قانونی فدراسیون، تهدید به کشاندن ماجرا به مراجع بین‌المللی کرد. اقدامی که واضح بود مشکلات جدی برای این رشته به وجود آورده و حق را به او می‌داد. به همین خاطر هم وزارت به نوعی مجبور به توافق با خلیلی شد. توافقی که قرار بود در عین حفظ شأن وزارت ورزش به عنوان نهاد بالادستی و متولی اصلی ورزش کشور، انتخابات سوارکاری را با همان ترکیب قبلی برگزار کنند تا یک بار دیگر خلیلی انتخاب شود. تصمیمی که باعث می‌شد تا رئیس این فدراسیون هم از خیر شکایت و بردن اعتراض به فدراسیون جهانی بگذرد. حالا سؤال اینجاست که چرا وزارت ورزش به همان توافق پایبند نیست و تا این اندازه در برگزاری مجدد مجمع انتخاباتی تعلل می‌کند؟ تعیین چند باره زمان انتخابات و لغو آن، تصمیم عجیبی است که حالا باعث شده تا خلیلی هم دست به کار شود و این بار با جمع کردن تعداد قابل توجهی امضا، درخواست برکناری سرپرست کنونی فدراسیون را به وزارت ورزش ارسال کند.
 
درخواست یاران خلیلی برای برکناری سرپرست
روز گذشته شاهد آخرین قسمت این ماجرای عجیب و غریب بودیم که تعداد قابل توجهی از اهالی مجمع، با ارسال نامه‌ای به وزارت ورزش، خواستار برکناری حیدری، سرپرست کنونی فدراسیون شده‌اند.
اینطور که شنیده می‌شود، 34 نفر از اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری خواستار عزل حیدری، سرپرست فدراسیون سوارکاری به دلیل اعلام غیرقانونی تعویق مجمع عمومی فوق‌العاده، عزل ریاست کمیته‌ها و معاونت‌ها بدون تأیید هیأت رئیسه، نصب اعضای جدید در ریاست کمیته‌ها بدون تأیید هیأت رئیسه و عزل دبیرکل سابق و نصب شخص جدید بدون مجوز هیأت رئیسه شده‌اند.
در این نامه همچنین آمده است اقدامات مذکور خلاف مواد ۱۷ و بندهای ماده ۲۳ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی است.
 
پایان کار روشن است
رأی 45 نفره خلیلی در انتخابات خردادماه، نامه اخیر که به امضای 34 نفر رسیده و اینکه فدراسیون جهانی همچنان او را به عنوان رئیس می‌شناسد، پایان این کشمکش بی‌فایده را در روشن‌ترین حالت ممکن قرار داده. سئول نشین‌ها هم قطعاً به همه این موارد واقفند و مشخص نیست که به چه دلیل تلاش می‌کنند تا برگزاری یک انتخابات آبرومند و بی‌حاشیه را به تعویق بیندازند.
این ماجرا از ابتدا برای یک هدف به راه افتاد. اینکه فدراسیون‌های دیگر از خیر چنین تصمیم‌هایی گذشته و تصمیم نگیرند با استفاده قانونی از اختیارات مجمع، بدون هماهنگی و اجازه وزارت، دست به برگزاری مجمع یا انتخابات بزنند. پس حالا هم بهتر است وزارت به همین تصمیم عبرت‌آمیز بسنده کرده و هرچه سریع‌تر این بازی کشدار و بی‌نتیجه را تمام کند. ماجرایی که پایان آن چیزی جز روسیاهی برای فدراسیون به جا نگذاشته و تمام بافته‌های ماه‌های اخیر را پنبه خواهد کرد.
 


Page Generated in 0.0055 sec