printlogo


کد خبر: 258068تاریخ: 1401/8/3 00:00
استعفای سوریان از نایب رئیسی و ستون‌هایی که فرو می‌ریزد
نابغـــــــــــه رفت کنار آقای خاص


محسن وظیفه
روزنامه نگار

 هنوز چند ساعتی از پایان شب پرتلاطم کشتی به‌دلیل اتفاق عجیب امیدهای جهان در اسپانیا نگذشته بود که به یکباره خبر استعفای حمید سوریان از نایب رئیسی فدراسیون کشتی منتشر شد. استعفایی که می‌تواند تبعات منفی فراوانی را برای فدراسیون علیرضا دبیر داشته باشد. استعفای حمید سوریان از فدراسیون کشتی دومین استعفای مهم برای کشتی در این دو ماه اخیر است. بعد از جهانی بلگراد محمد بنا و حالا هم حمید سوریان.
کشتی ایران روزهای پرحاشیه عجیبی را طی می‌کند، روز یکشنبه تیم ملی کشتی آزاد امید در جهانی اسپانیا فقط یک گام تا رسیدن به‌عنوان قهرمانی جهان فاصله داشت اما با یک اشتباه عجیب از سوی کادرفنی و سرپرستی تیم ملی کشتی آزاد این قهرمانی از ایران گرفته شد. ظاهراً کشتی‌گیر تیم ملی از سرم تقویتی استفاده کرده اما این موضوع را کادرفنی و سرپرستی به پزشکان اتحادیه جهانی اطلاع نداده بودند تا باعث دیسکالیفه شدن سجاد غلامی کشتی‌گیر وزن 86 کیلوگرم تیم ملی شود. اتفاقی که عنوان قهرمانی را از ایران گرفت.
هنوز سر و صدای این داستان نخوابیده بود که به یکباره ماجرای استعفای حمید سوریان مطرح شد. نایب رئیس فدراسیون کشتی یکی از ارکان اصلی این فدراسیون بود اما حالا از سمت خود استعفا داده و قرار نیست دیگر به این فدراسیون برگردد. این دومین استعفای مهم در کشتی ایران است که به خودی خود نشان‌دهنده اوضاع نابسامان فدراسیون کشتی است. محمد بنا در بلگراد از تیم ملی کناره‌گیری کرد بدون این‌که حرفی بزند یا دلیلی را مطرح کند و حالا هم حمید سوریان همین روش را در پیش می‌گیرد و با یک استعفا می‌رود و در کنار سرمربی سابق خودش قرار می‌گیرد اما این‌ استعفاها چه دلایلی دارد و یا چه تبعاتی برای کشتی ایران می‌تواند داشته باشد؟
معنای استعفا این است که دیگر فرصت و توان برای کار کردن نیست و شاید دلیل اصلی کناره‌گیری محمد بنا و حمید سوریان همین بوده اما چطور می‌شود دو نفری که رابطه بسیار نزدیکی با علیرضا دبیر دارند، به یکباره شرایط کار کردن برای آنها تا این حد سخت می‌شود.
از روزی‌که علیرضا دبیر سکان مدیریت کشتی ایران را به دست گرفت، با حمایت حمید سوریان، محمد بنا و غلامرضا محمدی بود و از همان روز نخست این سه نفر در کنارش بودند اما حالا در آخرین ماه‌های چهار سال اول ریاست دبیر خبری از هیچ یک از آنها نیست. حمید سوریان و محمد بنا دو رکن و ستون مهم فدراسیون کشتی بودند و حتی غلامرضا محمدی هم که سال گذشته بعد از المپیک کنار گذاشته شد هم از ستون‌های مهم فدراسیون بود اما این ستون‌ها یکی پس از دیگری فرو ریخت تا کشتی ایران یک‌بار دیگر در شرایط بحرانی قرار بگیرد.
تحمل فرو ریختن این ستون‌ها برای کشتی و برای علیرضا دبیر آسان نیست و حتماً خرابی‌هایی را به بار می‌آورد. علیرضا دبیر برای انتخابات دومین دوره‌اش زمان زیادی ندارد اما او برای رسیدن به صندلی ریاست برای بار دوم هم به نظر کار آسانی ندارد. او در ابتدای ورودش به کشتی شاید فقط تیم مدیریت قبلی را مقابل خودش می‌دید اما حالا شرایط خیلی فرق کرده و تمام افرادی‌که در آن زمان کنارش بودند یا ترکش کردند و یا در مقابلش قرار گرفتند. بعید است که او بتواند دوباره یک اجماع قوی را در کشتی ایران به وجود بیاورد. حدود شش ماه دیگر انتخابات فدراسیون کشتی باید برگزار شود و بعید است که بتوان در این شش ماه دوباره همه این ستون‌ها را از نو ساخت.


ZOOM
سوریان: حضورم دیگر ضرورتی ندارد

حمید سوریان دارنده هفت مدال طلای جهان و المپیک در این‌ باره گفت: «در این مدت تا آنجا که می‌توانستم به فدراسیون و ورزش کشتی کمک کردم اما الان فکر می‌کنم دیگر لزومی ندارد در فدراسیون باشم. با توجه به اینکه بودنم در کشتی دیگر ضرورت ندارد فکر می‌کنم بهتر است یک آدم تازه نفس بیاید و مسئولیت کار را برعهده بگیرد. همچنین برای کشتی ایران آرزوی موفقیت دارم.»

 


Page Generated in 0.0054 sec