printlogo


کد خبر: 258039تاریخ: 1401/8/3 00:00
سازمان لیگ مثل فصول قبل در برنامه‌ریزی این بازی ناتوان است
سوپرجام جشن فوتبال یا دردسر؟


نزدیک به دو دهه است که برگزاری سوپرجام به تقویم فوتبال ایران اضافه شده. این مسابقه قرار است یک بازی تشریفاتی و جشنی برای شروع فصل جدید فوتبال ایران باشد، ولی ناتوانی در برگزاری این بازی در سال‌های گذشته آن را به یک دردسر و موضوع مناقشه جدید تبدیل کرده است. این ماجرایی است که امسال هم تکرار شده و این روزها شاهد چانه‌زنی استقلال و نساجی بر سر محل میزبانی این بازی هستیم.

آرمن ساروخانیان
@armen9971

اولین دوره سوپرجام در سال 1384 برگزار شد و بعد از وقفه‌ای یازده ساله در سال 1395 از سر گرفته شد، ولی در سال‌های گذشته به یاد نداریم که این مسابقه بدون جنجال و اعتراض تیم‌های حاضر در آن به پایان رسیده باشد.
سازمان لیگ برای برگزاری مسابقه بین قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی نتوانسته فرمول مناسبی پیدا کند و در سال‌های گذشته تاریخ برگزاری و ورزشگاه میزبان این مسابقه دو عامل بزرگ اختلاف و جنجال رسانه‌ای بود‌ه‌اند.
در سال 1397 استقلال که به اردوی ترکیه رفته بود حاضر نشد در تاریخی که سازمان لیگ تعیین کرده حاضر شود و پرسپولیس به‌عنوان برنده این مسابقه اعلام شد. یک سال بعد که پرسپولیس برنده هر دو جام شده بود، سازمان لیگ نتوانست حریفی برای این تیم تعیین کند و جام یک بار دیگر بدون برگزاری بازی به این تیم اهدا شد.
در سال 1399 از معدود ادواری است که سوپرجام در تاریخ اصلی‌اش، یعنی پیش از شروع لیگ برگزار شد و پرسپولیس با شکست تراکتور به قهرمانی رسید. سال بعد اما سوپرجام به بهمن ماه، یعنی بعد از پنجره نقل و انتقالات زمستانی موکول شد و فولاد توانست با ترکیب جدیدش پرسپولیس را شکست دهد.
معمای ورزشگاه میزبان
برای فصل جاری هم سازمان لیگ نتوانست سوپرجام را در شروع فصل برگزار کند و استقلال و نساجی قرار است بعد از هفته یازدهم و در تاریخ یازدهم آبان به میدان بروند، ولی هنوز ورزشگاه میزبان این مسابقه معین نشده است.
ورزشگاه میزبان سوپرجام زمانی اهمیت دارد که بحث سفر تماشاگران دو تیم و سهم آنها از سکوها مطرح باشد، ولی این بازی طبق روال بازی‌های هفته‌های اخیر لیگ برتر بدون تماشاگر است و انتظار می‌رود ورزشگاهی انتخاب شود که کیفیت چمن خوبی داشته باشد و دو تیم با کمترین سفر به آنجا برسند.
با این حال سازمان لیگ در اقدامی عجیب سیرجان را به‌عنوان میزبان این بازی معرفی کرد؛ شهری که دو سفر طولانی را به استقلال و نساجی تحمیل می‌کرد. این در حالی است که سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ به تازگی درباره مشکلات سفر گفته بود: «تعداد پرواز تیم‌ها کم شده است و اکثر تیم‌ها با مشکلات پرواز و تهیه بلیت مواجه شدند که موضوع جدیدی است و پیش روی ما قرار گرفته.»
این تصمیم عجیب دوام زیادی نداشت و مخالفت هر دو تیم باعث شد تا برگزاری بازی در سیرجان لغو شد. سوپرجام قرار است 8 روز دیگر برگزار شود، ولی هنوز شهر میزبان این مسابقه تعیین نشده.
ورزشگاه آزادی یا جای دیگر؟
طبیعی است که استقلال خواهان برگزاری سوپرجام در ورزشگاه آزادی باشد. این تصمیم یک سفر اضافه به آنها تحمیل نمی‌کند و کیفیت چمن این ورزشگاه هم نسبت به اکثر ورزشگاه‌ها بهتر است. ورزشگاه آزادی برای نساجی که در تهران تمرین می‌کند هم گزینه مناسبی است، با این حال این باشگاه حاضر به قبول این پیشنهاد نشد.
نساجی خواهان قرعه‌کشی بین ورزشگاه آزادی و وطنی برای انتخاب میزبان است، ولی سهیل مهدی این پیشنهاد را رد کرد و گفت: «۵ تا ۶ ورزشگاه در آیین‌نامه برگزاری سوپرجام قید شده است و متأسفانه ورزشگاه شهید وطنی در آیین‌نامه نیست.»
مهدی اضافه کرد: «نظر سازمان لیگ این است که چند استان که به‌عنوان استان‌های پیش‌فرض در آیین‌نامه قرار دارند باید انتخاب شوند. یکی از حالت‌های انتخاب ما شهر بی‌طرف است. موارد دیگری مثل شرایط ورزشگاه و امکانات لازم را باید در نظر بگیریم. همه مسائل را باید در نظر بگیریم.»
او در حالی روی آیین‌نامه تأکید می‌کند که موارد زیادی از شرایط استاندارد بازی رعایت نمی‌شود. تأکید روی شهر بی‌طرف زمانی معنا دارد که بازی با تماشاگر برگزار شود و بازی مقابل سکوهای خالی هیچ امتیازی برای میزبان محسوب نمی‌شود.
گفته می‌شود که نساجی ورزشگاه نقش جهان را پیشنهاد داده، چرا که در این فصل دو بار در اصفهان به میدان رفته و با فضای آن آشنا است. با این حال سیف‌الله‌پور، مدیرعامل باشگاه یک بار دیگر روی برگزاری این بازی در ورزشگاه وطنی اصرار کرد و گفت: «ما قبل از اینکه موضوع میزبانی سیرجان مطرح شود، با سرپرست سازمان لیگ صحبت کردیم و دو پیشنهاد دادیم. ما به سازمان لیگ گفتیم که اگر قرار است در دیدار سوپرجام تماشاگران حضور داشته باشند، با برگزاری بازی در ورزشگاه آزادی مشکلی نداریم و سهم هر تیم به یک اندازه برای حضور هواداران باشد، بعد از آن هم گفتیم که اگر قرار نیست تماشاگران حضور داشته باشند، از بین ورزشگاه آزادی و شهید وطنی به‌قید قرعه یک ورزشگاه را انتخاب کنند، این در حالی است که باشگاه استقلال هم موافق قرعه‌کشی است و فکر می‌کنم بهترین گزینه برای سازمان لیگ خواهد بود.»
شنیده می‌شود که اگر دو باشگاه بر سر شهر میزبان به توافق نرسند، سازمان لیگ ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد را برای این بازی انتخاب خواهد کرد.
 


Page Generated in 0.0046 sec