printlogo


کد خبر: 258021تاریخ: 1401/8/2 00:00
آماده‌سازی تیم‌های آسیایی چگونه است؟
از برنامه ویژه عربستان تا نگون‌بختی استرالیا

امیررضا همایون
خبرنگار

جام جهانی قطر بواسطه زمان برگزاری‌اش شرایط خاصی را برای آماده‌سازی تیم‌های حاضر در آن فراهم کرده است. براساس اعلام برنامه از پیش تعین شده فیفا، 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها تنها یک هفته برای برگزاری اردوی آماده‌سازی منتهی به رقابت‌ها زمان دارند و همین کار را نسبت به دوره‌‌های پیش متفاوت کرده. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به برنامه آماده‌سازی تیم‌های آسیایی برای جام جهانی پیش‌رو.
 
قطر
تیم ملی قطر که برای اولین بار به‌عنوان میزبان در جام جهانی شرکت می‌کند از سال‌های گذشته برای حضور پرقدرت در این رقابت‌ها برنامه‌ریزی کرده است. نکته جالب درباره آماده‌سازی قطر این است که بازیکنان ملی‌پوشی که در لیگ داخلی این کشور حضور داشته‌اند، از فروردین ماه در اردو حضور دارند و طبق برنامه‌ای که فدراسیون قطر داشته، لیگ قطر تا جام جهانی بدون بازیکنان ملی‌پوش برگزار می‌شود. نکته‌ای که باعث رقم خوردن نتایج عجیبی در لیگ داخلی شده است. شاگردان فیلیکس سانچز برخلاف بسیاری از تیم‌های آسیایی در طول یک ماه منتهی به جام جهانی چند بازی تدارکاتی برگزار می‌کنند. اتفاقی که نمی‌تواند کمکی به آمادگی فنی بازیکنان کند. چرا که تیم‌های مقابل بدون بازیکنان اصلی خودشان که در لیگ‌های معتبر عضویت دارند، مقابل شاگردان سانچز قرار می‌گیرند.
 
عربستان
تیم ملی عربستان هم برای آماده‌سازی پیش از جام جهانی شرایطی مشابه میزبان رقابت‌ها را تجربه می‌کند. فدراسیون عربستان که برخلاف دوره گذشته و با هدایت هروه رنار صعود مقتدرانه‌ای را به جام جهانی تجربه کرد، به‌دنبال کسب نتیجه مطلوب در این رقابت‌ها است. بر همین اساس تیم ملی عربستان در ماه منتهی به مسابقات 6 بازی تدارکاتی برگزار می‌کند. بازی‌هایی که به نظر می‌رسد بیشتر با هدف آماده نگه داشتن بازیکنان در شرایط مسابقه برگزار می‌شود. البته با توجه به گروهی که شاهین‌های صحرا در آن حضور دارند، کسب نتیجه مطلوب و داشتن انتظار صعود از رنار و شاگردانش کمی نامعقول به نظر می‌رسد. آنها با آرژانتین، مکزیک و لهستان
همگروه هستند.
 
ژاپن
بدون شک شاگردان حاجیمه موریاسو با سخت‌ترین قرعه در میان تیم‌های آسیایی مواجه شده‌اند؛ با آلمان، اسپانیا و البته کاستاریکا. البته با توجه عملکرد این تیم با موریاسو در جام جهانی 2018 روسیه و بخصوص بازی مقابل بلژیک در مرحله دوم، بسیاری انتظار صعود از مرحله گروهی برای دومین بار پیاپی را دارند. این موضوع را نتایج ژاپن در بازی‌های تدارکاتی شهریورماه ثابت می‌کند. سامورایی‌ها در فیفادی شهریورماه مقابل تیم‌های اکوادور و امریکا قرار گرفتند. مسابقاتی که یک پیروزی و یک تساوی را در کارنامه موریاسو ثبت کرد. این تیم در بازی آخر تدارکاتی‌اش با کانادا بازی می‌کند.
 
کره جنوبی
هواداران فوتبال در کره جنوبی برای این جام جهانی با توجه به حضور پائولو بنتئو در رأس کادرفنی و ابرستاره‌ای همچون سون هیونگ مین امید بسیاری برای صعود از مرحله گروهی و تکرار خاطره خوش جام جهانی 2002 دارند. فدراسیون فوتبال کره جنوبی در کمال تعجب اما هیچ مسابقه‌ای را برای تیم ملی این کشور در اردوی نهایی آماده‌سازی برنامه‌ریزی نکرده است. اتفاقی که در نوع خود جالب توجه است، چرا که اکثر 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها با توجه به کمبود وقت بیش از آن یک هفته و برای هماهنگی بیشتر بین بازیکنان اصلی در این رقابت‌ها حداقل برگزاری یک مسابقه را برنامه‌ریزی کرده‌اند. اتفاقی که درباره کره جنوبی رخ نداده است و باید دید سرمربی این تیم چه برنامه‌ای برای اردوی نهایی تیمش در آبان ماه دارد.
 
استرالیا
تیم ملی استرالیا شرایط ویژه‌ای را برای صعود به جام جهانی سپری کرد.
 کانگوروها در مرحله مقدماتی در رده سوم گروه دوم دور مقدماتی قرار گرفتند و باید برای صعود به جام جهانی در مرحله پلی‌آف مقابل تیم‌های امارات و پرو مصاف می‌کردند. مسابقاتی که با نگون‌بختی کانگوروها در فیفادی خرداد برگزار شد. اگرچه این تیم در نهایت جواز حضور در قطر 2022 را کسب کرد اما باعث شد شاگردان گراهام آرنولد به‌عنوان آخرین نماینده آسیا به جام جهانی صعود کنند. به همین دلیل آنها مهم‌ترین و بلند‌ترین فیفادی پیش از آغاز مسابقات را از دست دادند.
 البته باید توجه داشت فدراسیون استرالیا برای فیفادی شهریور هم برنامه‌ای برای آماده‌سازی تیمش نداشت. شاگردان آرنولد در فیفادی فوق‌الذکر تنها دو مسابقه مقابل نیوزیلند برگزار کردند که از نظر فنی دستاورد چندانی برای استرالیا نداشت.
 


Page Generated in 0.0043 sec