printlogo


کد خبر: 257967تاریخ: 1401/8/2 00:00
یزدانی و قاسم‌پور کجا؛ فوتبالیست درجه 5 کجا؟
رحمان عموزاد: بی‌رحم می‌مانم

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار
مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در بلگراد یک ستاره به کشتی دنیا معرفی کرد. قهرمانی از مازندران که فاتح دل علاقه‌مندان به کشتی شد. کشتی‌گیری تهاجمی و تکنیکی که به هیچ‌کس رحم نکرد و همه محو کشتی‌های دیدنی او شدند. رحمان عموزادخلیلی از تیمی بیرون آمد که غلامرضا محمدی در رده سنی نوجوانان سرمربی آن بود. به وسیله غلام محمدی هم به تیم ملی بزرگسالان دعوت شد و حالا به یک استثنا در کشتی دنیا تبدیل شده. کسی که لقب بی‌رحم را به خودش اختصاص داده و حالا می‌خواهد در تاریخ کشتی دنیا نفر اول باشد. این رویای بچگی او بوده که روزی در کشتی دنیا به 14 مدال طلای جهان و المپیک برسد، رکوردی که متعلق به هیچ یک از بزرگان کشتی دنیا نیست!

بر خلاف سال گذشته امسال در بلگراد خیلی خوش درخشیدی.
تمام سعی‌ام خوشحال کردن مردم بود که خوشبختانه عملی شد. به هیچ چیز دیگری در بلگراد فکر نمی‌کردم و فقط می‌خواستم مردم از دیدن کشتی‌های من کیف کنند. حالا می‌خواهد با طلا همراه باشد یا نقره و برنز.
این طرز تفکر سال گذشته وجود نداشت؟
چرا سال گذشته هم همین بودم. به لحاظ جسمانی هم همین بودم اما از نظر روحی خوب نبودم. به لحاظ روانی به هم ریخته بودم که نتوانستم خودم را جمع و جور کنم وگرنه پارسال هم مدال می‌گرفتم.
این اولین طلای بزرگسالان جهان است و حالا همه تو را به‌عنوان قهرمان جهان می‌شناسند.
خدا رو شکر می‌کنم ولی هنوز به رویای بچه‌گی‌ام نرسیده‌ام. رویای من رسیدن به 10 طلای قهرمانی جهان و 4 طلای بازی‌های المپیک است.
یعنی رکورددار کشتی دنیا.
این‌که رکورددار باشم و یا رکورد بشکنم واقعاً به این جور چیزها فکر نکردم. فقط از بچگی دوست داشتم، بهترین باشم. بهترین خودم. خیلی از بزرگان کشتی دنیا هستند اما من فقط می‌خواهم خودم باشم.
رحمان بی‌رحم؟
بی‌رحمتر باید باشم تا به 14 طلا برسم.
قهرمان جهان شدی و این برای خیلی‌ها کافی بوده.
برای من کافی نیست. الان در این روزگار گذران زندگی خیلی سخت شده. یک گارگر با آن دریافتی که مشخص شده و با خط فقری که وجود دارد، بزرگترین قهرمان است. می‌خواهم یا نباشم یا بهترین باشم.
همیشه در کشتی ایران یک معضل بوده که چرا قهرمانان ایران به رسیدن به مدال‌های بیشتر فکر نمی‌کنند؟
بستگی به فکر و توانایی افراد دارد. زحمت می‌کشم و توکل به خدا می‌کنم تا بتوانم بهترین نتیجه را از خودم به جا بگذارم. فکر کردن به این‌که 14 مدال طلای جهان را به دست بیاورم هم خیلی سخت است اما تا پای جان می‌جنگم.
خیلی‌ها کشتی تو را با حسن یزدانی مقایسه می‌کنند. از این ماجرا اذیت نمی‌شوی؟
شبیه به حسن یزدانی هستم ولی هیچ وقت دنبال این نبودم که مثل کسی کشتی بگیرم. یزدانی الگوی من بوده و همیشه به او احترام می‌گذارم. چرا باید از این ماجرا ناراحت باشم؟ از بچگی کشتی‌های حسن را دنبال کردم و خیلی سعی کردم از او یاد بگیرم اما من می‌خواهم خودم باشم و سبک خودم را داشته باشم. حسن یزدانی تا الان 8 مدال جهان و المپیک دارد که در ایران رکورددار است. قصد دارد تا 2024 کشتی بگیرد تا 10 مداله شود ولی به نظرم حسن یزدانی تا 2028 توان کشتی گرفتن دارد. حالا چرا خوشحال نباشم که من را با او قیاس کنند؟
چون گفتی می‌خواهی خودت باشی.
مشکلی نیست. قیاسم می‌کنند با یک قهرمان بزرگ اما باز هم می‌گویم که سبک و روش خودم را دارم.
اما بسیار شبیه به حسن یزدانی هستی.
از خیلی‌ها یاد گرفتم؛ از علیرضا دبیر و حسن یزدانی و خیلی‌های دیگر اما سبک خودم را دارم. برادرم مربی من است و مدالی هم ندارد اما از او هم خیلی چیزها یاد گرفتم. بنابراین دنبال آموختن هستم ولی دنبال این‌که مثل کسی باشم نه. البته سبکم مثل حسن یزدانی تهاجمی است و کشتی را معمولاً با حمله شروع می‌کنم و همین روند هم می‌ماند.

ولی در کشتی‌های قهرمانی جهان با این روش دو بار کارت سخت شد. یک بار مقابل کشتی‌گیر قزاقستان و یک بار امریکا.
کشتی مقابل حریف قزاقستانی بود که البته آسان‌ترین حریفم بود اما یک لحظه رو کرد و من روی پل گیر کردم و تا آستانه ضربه شدن رفتم. در کشتی مقابل امریکا هم خیلی به هم پیچیدیم اما سعی می‌کنم که در سال‌های آینده پخته‌تر کشتی بگیرم.
سخت‌ترین کشتی را مقابل چه کسی گرفتی؟
سه حریف بسیار خوب داشتم. رقابت در هر سه مسابقه هم هر کدام به یک شکلی سخت بود. از نظر تکنیک حاجی علی‌اف آذربایجانی بسیار خوب بود. از نظر جسمانی دیاکو میهایلویس از امریکا خوب بود و در جابه‌جایی و سرعت موسکایف هم خیلی خوب بود.
درباره لیگ برتر هم صحبت کنیم که این روزها خیلی پرخبر شده. برای لیگ برتر چقدر گرفتی؟
با رضا یزدانی صحبت کردم و قرار شد در دو مسابقه نیمه نهایی و فینال کشتی بگیرم که بابت این دو مسابقه هم 700 میلیون تومان قرارداد بستم. البته حالا شاید رضا یزدانی بخواهد در دور برگشت هم کشتی بگیرم که مخالفتی نمی‌کنم و حتماً برای کمک به تیم مازندرانی لازم باشد در دور برگشت هم کشتی می‌گیرم.
قرارداد خوبی بستی.
ببینید با توجه به این‌که در سال‌های اخیر لیگ برتر کشتی تقریباً تعطیل بود و پولی گیر کسی نمی‌آمد قرارداد خوبی است اما با این پول‌ها چه کاری می‌شود انجام داد؟ الان رکورددار قراردادهای لیگ برتر کشتی آزاد حسن یزدانی و کامران قاسمپور هستند که 800 میلیون گرفتند اما واقعاً این دو تا قهرمان کجا و فوتبالیست‌های درجه 5 که هر کدام قرارداد چند ده میلیاردی می‌بندند کجا؟
در سال‌های اخیر خیلی قیاس بین قرارداد کشتی‌گیران و فوتبالیست‌ها مطرح بوده.
اصلاً به این فکر نمی‌کنم و ابداً ناراحت پول گرفتن فوتبالیست‌ها نیستیم. همه حرف ما در این سال‌ها این بوده که حق ما را بدهند. کشتی‌گیران برای رسیدن به طلای جهان از جان مایه می‌گذارند و واقعاً زحمت زیادی می‌خواهد اما قراردادهای لیگ برتر کشتی اصلاً جوابگوی وضع زندگی ما نیست.
اصلا حضور در لیگ برتر کشتی به سود شما نیست.
اصلا نیست. اگر قرار باشد که به طول دوران قهرمانی فکر کنیم اصلاً نباید در لیگ برتر کشتی بگیریم. مگر همین حسن یزدانی در لیگ برتر مصدوم نشد؟ ولی مشکلات زندگی باعث می‌شود که در لیگ برتر کشتی بگیریم. همین 700 میلیون تومان قرارداد امسال هزینه یک‌سال یک ورزشکار حرفه‌ای هم نمی‌شود.
خواسته‌ای از مسئولان در این‌باره نداری؟
نگاه و خواسته‌ای از مسئولان نداریم هیچ وقت هم نداشتیم. به عشق مردم کشتی‌ می‌گیریم و همین کافی است. البته توقع داریم که نگاه‌شان را به کشتی تغییر بدهند و واقعاً این ورزش را در حد مدال‌هایش ببینند اما خواسته دیگری نداریم.
درباره المپیک هم بگو، در غیاب یکسری از ستاره‌ها مثل رشید‌اف و اتوگورو قهرمان جهان شدی. فکر می‌کنی طلای المپیک را بگیری؟
65 کیلوگرم وزن بسیار سنگینی است که مدعیان زیادی دارد اما خدا را شکر که امسال به طلا رسیدم و امیدوارم که در جهانی سال بعد هم طلا بگیرم. برای من روس و ژاپن فرقی ندارد و برای طلای المپیک با همه دنیا می‌جنگم. از هیچ کشتی‌گیری هم نمی‌ترسم. فقط طلا را می‌خواهم و با توکل به خدا جلو می‌روم. البته باید به یک موضوع مهم هم اشاره کنم و آن‌ حمایت علیرضا دبیر و مربیانم بعد از جهانی سال گذشته بود که به بازگشتم به کشتی خیلی کمک کرد.
برای قهرمانی جهان در سال آینده که گزینشی المپیک هم است و حتماً سطح مسابقات هم بالاتر می‌رود، تمرینات را شروع کردی؟
نه هنوز. فعلاً در استراحت هستم. البته تمرین هم می‌کنم اما در حدی است که بتوانم در لیگ برتر کشتی بگیرم. از هفته آینده تمرینات را فشرده‌تر شروع می‌کنم تا برسم برای چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد.
بعد از قهرمانی جهان پاداشی گرفتی؟
نه، خبری از پاداش نبود. معمولاً در چنین مواقعی خود مردم به حمایت از قهرمانان‌شان می‌آیند اما مسئولان بیشتر وعده می‌دهند. ظاهراً وعده‌هایی هم که سال گذشته مسئولان به کشتی‌گیران داده بودند، هنوز عملی نشده.
اینگونه وعده دادن‌ها قهرمانان را دلسرد نمی‌کند.
ما برای مردم کشتی می‌گیریم و دوست داریم که آنها از بردها و درخشش ما لذت ببرند اما واقعیت این است که وقتی مسئولان از کشتی در بازی‌های المپیک و جهانی مدال می‌خواهند به همان اندازه هم باید از کشتی حمایت کنند. این حمایت‌ها به رشد کشتی و موفقیت‌های بیشتر ورزش ایران کمک می‌کند.
در این چند سال اخیر لقب‌های زیادی را به تو دادند. بخصوص رحمان بی‌رحم که خیلی معروف شد. البته بعد از بلگراد بچه پلنگ هم اضافه شد.
این‌ها همه لطف مردم بوده و همین‌هاست که به ما انگیزه می‌دهد که کشتی بگیریم اما رحمان بی‌رحم را بیش از هر چیز دیگری دوست دارم. البته این القاب زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بتوانم نتیجه بگیرم. گاهی اوقات به همین سرعت که بالا می‌روی، پایین هم می‌آیی و برای من مهم است تا بتوانم یک روند را حفظ کنم.

 


Page Generated in 0.0055 sec