printlogo


کد خبر: 257951تاریخ: 1401/8/2 00:00
اسکوچیچ، برنده همه دادگاه‌های یکطرفه کرواسی


مربی سابق تیم ملی مثل همیشه با یک روزنامه کروات مصاحبه کرد تا از سؤالات چالشی بگریزد و بدون اشاره به اشتباهاتش، همه اعضای خانواده فوتبال ایران را به‌دلیل برکناری‌اش زیر سؤال برده است.

آرمن ساروخانیان
@armen9971

دراگان اسکوچیچ سرانجام به برکناری از هدایت تیم ملی ایران واکنش نشان داد و در مصاحبه با روزنامه کروات «اسپورتسکی نووستی» به تمام عوامل فوتبال ایران تاخت. او رئیس جدید فدراسیون فوتبال، گروهی از بازیکنان تیم ملی و جانشینش، کارلوس کی‌روش را مقصران این اتفاق نامید، در حالی که خودش را در جایگاه یک ابرقهرمان قرار داد که در این مسیر هیچ اشتباهی نداشت و تیم ملی را یک تنه نجات داد و به جام جهانی رساند.
اسکوچیچ درباره نقش تاج در برکناری‌اش گفته است: «پس از انتخاب آقای مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون به من اطلاع دادند که ایشان روی من حساب باز نمی‌کند. رئیس فدراسیون فوتبال که قبلاً با آقای کارلوس کی‌روش سابقه همکاری داشت، قبل از انتخابات اعلام کرده بود که در صورت پیروزی، دوباره با همان مربی همکاری خواهد کرد. در ایران وقتی رئیس جدید روی کار می‌آید، مربی که خودش استخدام نکرده را بیرون می‌اندازد و این یک امر کاملاً طبیعی در آنجاست. ایشان، همان رئیس فدراسیونی است که قبل از آمدن من به تیم ملی به علت امضای قرارداد میلیون دلاری با مارک ویلموتس بلژیکی تحت فشار شدید افکار عمومی قرار گرفته بود و در نهایت استعفا داد. این ما بودیم که تیم ملی ایران را به جایگاهی که لایقش بود رساندیم.»
سرمربی سابق تیم ملی اضافه کرده: «از نظر حرفه‌ای نمی‌توانم او را به خاطر کاری که انجام داده است، سرزنش کنم، زیرا او از قدرت‌هایی که دارد استفاده کرده است. او به من قولی نداد اما اگر من جای او بودم، مربی که من را از خطر حذف از اولین قدم برای راهیابی به جام جهانی نجات داد، حفظ می‌کردم.»
 
حمله به کی‌روش و بازیکنان
اسکوچیچ سپس به انتقاد از کارلوس کی‌روش پرداخته: «در زندگی یا در حرفه کاری، تقریباً هر روز افرادی را می‌بینیم که در زمینه فعالیت‌شان، به جایگاه‌های چشمگیری می‌رسند. وقتی درباره مربیان صحبت می‌کنیم، آنها هدایت بزرگترین باشگاه‌ها را برعهده می‌گیرند یا تیم‌های ملی را در جام جهانی هدایت می‌کنند. اما در بین تمامی این مربی‌ها، تنها چند مورد را می‌توانیم مثال بزنیم که بتوان لقب «بزرگ» را برای آنها برگزید. مربی‌هایی که بزرگ هستند، با هر روشی به هدف خود نمی‌رسند. آنها با تیمی که مربی دارد مذاکره نمی‌کنند یا با ارسال پیام در شبکه‌های اجتماعی به بازیکنانی که در حال کار کردن با مربی دیگری هستند، خودنمایی نمی‌کنند.»
او درباره نقش بازیکنان تیم ملی در برکناری‌اش هم گفته: «نقش اساسی را در برکناری من، رئیس جدید فدراسیون فوتبال و چند تن از بازیکنان تیم که در انتخابات به خاطر علاقه به آقای تاج از او حمایت کردند، داشتند. همچنین مربی‌ که جانشین من شد برای مدت طولانی با همین بازیکنان و اعضای هیأت رئیسه در ارتباط بود. واکنش‌های ولنگارانه و شل گرفتن افرادی که تصمیم‌گیرنده بودند نسبت به بازیکنان تیم، باعث شد تا آنها وارد بازی شوند که مربوط به آنها نیست. مشاوره‌هایی با بازیکنان تیم ملی در مواردی که از اختیار آنها خارج است صورت می‌گرفت که در نهایت باعث می‌شد بازیکنان احساس کنند اهمیت زیادی به آنها داده می‌شود و آنها را وادار می‌کرد که در تمام مسائل بیشتر و بیشتر دخالت کنند. وقتی که فهمیدیم بازیکنان با یکدیگر همدست شدند و ملاقاتی خصوصی با سیاستمداران بلندپایه کشور بویژه وزیر ورزش که از طریق یکی از افراد دولت قبلی با آقای کی‌روش در ارتباط بود انجام داده‌اند، بسیار ناامید شدیم.»

گریزان از پاسخگویی
این اولین بار نیست که اسکوچیچ برای مصاحبه سراغ روزنامه‌های کرواسی می‌رود. او آنجا تریبون آزادی در اختیار دارد که هرچه می‌خواهد بگوید، بدون اینکه مجبور به پاسخ دادن به ابهامات باشد.
او بعد از برکناری حاضر به برگزاری نشست خبری نشد و حتی از خبرنگاران ایرانی نزدیک به خودش هم گریزان بود، ولی در کرواسی فرصت دارد اتفاقات را طوری که دوست دارد روایت کند.
طبیعی است که در روایت اسکوچیچ به جرقه شروع اختلافات در تیم ملی اشاره نشده؛ همان مصاحبه‌ای که با یک روزنامه کروات داشت و بازیکنان ایران را از نظر تاکتیکی ضعیف دانست. ای کاش خبرنگار هموطن دراگان از او می‌پرسید که چرا خودش را به فدراسیون ویتنام پیشنهاد داده؟ این مربی که از کیفیت تاکتیکی بازیکنان تیم ملی گلایه می‌کرد، حالا مشکلی برای کار کردن با بازیکنان ویتنام که چند پله از بازیکنان ایرانی پایین‌‌تر هستند،ندارد؟
همان روزها بحث انتخاب یک مربی بزرگتر برای جام جهانی در محافل فوتبال ایران مطرح بود و اسکوچیچ هم اعتراف کرده این جابه‌جایی حق فدراسیون فوتبال است، ولی خودش با آن مصاحبه بی‌موقع و ایجاد دودستگی در تیم ملی کاتالیزور این تغییرات شد.
 
ماجرای آبادان را فراموش کردید؟
اسکوچیچ در این مصاحبه بارها از خودش تمجید کرده، از جمله جایی که درباره فشارهای کاری گفته: «از روز اول تا آخر با موانع و دشواری‌های بسیاری مواجه شدم و توانستم تا لحظه آخر خودم، ‌شأن و شرافتم را حفظ کنم.»
اشاره او به رفتار حرفه‌ای، ما را یاد استعفایش از صنعت نفت آبادان می‌اندازد. او در آن زمان مدعی شد که بیماری قلبی دارد و دکتر او را از مربیگری منع کرده، ولی بلافاصله هدایت تیم ملی را به عهده گرفت و فدراسیون فوتبال مجبور شد برای پرداخت جریمه فسخ این قرارداد با باشگاه خوزستانی وارد مذاکره شود.
دوران مربیگری اسکوچیچ در تیم ملی را علاوه بر صعود به جام جهانی 2022 با دعوت مشکوک از چند بازیکن متوسط به خاطر می‌آورند. این هم یکی دیگر از دلایلی بود که رسانه‌ها نسبت به فعالیت او بدبین شوند و طبیعی است که او در مصاحبه سفارشی با دوستان خبرنگارش در کرواسی به این مسائل اشاره نکند.
 


Page Generated in 0.0060 sec