printlogo


کد خبر: 257944تاریخ: 1401/8/2 00:00
مشاور حقوقی تاج بعد از بازگشت به فدراسیون فوتبال:
پرونده شستا و طلب اردوی اتریش روی میز

مهدی تاج مدعی است که طلب شستا را پرداخت کرده و حالا با حضور فغانپور درصدد اثبات ادعای خود است و به همین خاطر در حال حاضر پرونده شستا در اولویت کارهای فدراسیون فوتبال قرار گرفته است. البته که تیم حقوقی فدراسیون فوتبال همزمان در تلاش است تا 650 هزار دلاری که شرکت اتریشی بعد از اردوی اتریش حاضر به پرداخت به ایران نیست را هم به شکلی زنده کند. آیا فدراسیون فوتبال برنده این دو پرونده حقوقی خواهد بود؟

بهناز میرمطهریان
خبرنگار


خبر بازگشت صفی‌الله فغانپور به فدراسیون فوتبال به‌عنوان مشاور حقوقی مهدی تاج، روز گذشته (یکشنبه) در حالی منتشر شد که چند ماه پیش او به‌دنبال اختلاف‌هایی در زمان سرپرستی میرشاد ماجدی، از فدراسیون فوتبال جدا شده بود. او حالا به فدراسیون فوتبال بازگشته و مهم‌ترین مأموریتش را رسیدگی به دو پرونده‌ای می‌داند که نسبت به سایر پرونده‌های حقوقی فدراسیون فوتبال در اولویت هستند.
پیگیری حکم شستا، اولویت برنامه‌های حقوقی
فغانپور با اینکه اصرار دارد تازه کارش را در فدراسیون فوتبال شروع کرده و هنوز فرصت نداشته که پرونده‌های حقوقی را مورد بررسی قرار دهد اما به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «در حال حاضر مهم‌ترین کاری که از نظر حقوقی داریم، مربوط می‌شود به حکم شستا علیه فدراسیون فوتبال که داریم روی آن کار می‌کنیم.» یکی از درگیری‌های بزرگ فدراسیون فوتبال در سال‌های اخیر ماجرای بدهی به شستا بابت قرض گرفتن پول برای پرداخت بخشی از دستمزد ویلموتس بود که به‌دلیل عدم پرداخت بموقع به شکایت کشیده شد و در مقطعی حتی منجر به توقیف ساختمان فدراسیون فوتبال و باشگاه پرسپولیس شد. اگر چه این مشکل به طور موقت حل شد ولی این بدهی و شکایت همچنان پابرجاست و فدراسیون فوتبال همچنان مشغول پیگیری برای حل این مشکل است.
در حال حاضر مسئولان فدراسیون فوتبال مدعی هستند که طلب شستا کامل پرداخت شده و حکمی که این سازمان علیه فدراسیون فوتبال گرفته مربوط به قبل از پرداخت پول است و به همین دلیل تجدید نظرخواهی آنها مورد پذیرش قرار نگرفته و به همین دلیل است که سران فدراسیون فوتبال معتقدند خطری بابت این پرونده آنها را تهدید نمی‌کند و مراحل پایانی بسته شدن آن در حال طی شدن است و بزودی این پرونده بسته خواهد شد.
گویا مهدی تاج که از ابتدا در جریان مذاکرات با شستا بوده، خودش بهتر از هر کسی از جزئیات ماجرا باخبر است و می‌خواهد هرچه زودتر این ماجرا را ختم به خیر کند اما در حال حاضر فغانپور حاضر نمی‌شود درباره جزئیات برنامه‌هایی که تیم حقوقی فدراسیون فوتبال برای رسیدگی به پرونده بدهی شستا وجود دارد توضیحی بدهد.
 
رسیدگی به طلب 650 هزار دلاری از اتریشی‌ها
یکی دیگر از پرونده‌های مهمی که فغانپور رسیدگی به آن را در همین ابتدای بازگشت به فدراسیون فوتبال در اولویت می‌داند، پرونده مربوط به بازی‌های تدارکاتی ایران در اتریش است. فغانپور البته با این بهانه که هنوز قراردادهای منعقد شده برای این دو بازی تدارکاتی را به طور دقیق مطالعه نکرده از بیان جزئیات مربوط به این پرونده خودداری می‌کند اما موارد بیان‌شده از سوی خبرنگار ایران ورزشی که چندی پیش در گزارشی در همین روزنامه منتشر شده بود را هم تکذیب نمی‌کند.
ایران ورزشی در شماره 11 مهر 1401 در گزارشی با این تیتر که «شرکت اتریشی پول ایران را نمی‌دهد! / اردوی فوتبال یک میلیون دلار آب خورد؟» به همین موضوع پرداخته بود. در این گزارش نوشتیم که فدراسیون فوتبال ایران هم بنا به قراردادی که منعقد شده است برای برگزاری این اردو 400 هزار دلار پرداخت کرده است اما ضرر اساسی را بابت مبلغی متحمل شده که قرار بود بابت تبلیغات دور زمین و بلیت‌فروشی این دو بازی از شرکت تحت قرارداد دریافت کند. بر اساس قرارداد منعقد شده این شرکت باید بابت درآمد تبلیغات محیطی و بلیت‌فروشی این دو بازی، مبلغ 800 هزار دلار به فدراسیون فوتبال ایران پرداخت می‌کرد اما با این بهانه که بازی بدون حضور تماشاگران برگزار شده و بلیت‌فروشی انجام نشده، از این مبلغ تنها 150 هزار دلار به ایران پرداخته است. این در حالی است که طبق آنچه در خبرها اعلام شده بود، بدون تماشاگر برگزار شدن دو بازی ایران در اتریش با تصمیم میزبان بوده است و فدراسیون فوتبال ایران نباید هزینه‌اش را بپردازد. این شرکت بعد از پرداخت 150 هزار دلار، گفته مابقی مبلغ 800 هزار دلار را به ایران نمی‌پردازد و با این حساب 650 هزار دلار به ضرر فدراسیون فوتبال شد که با حساب 400 هزار دلاری که برای برگزاری اردو در اتریش پرداخته بود، می‌توان هزینه این اردو برای فدراسیون فوتبال را یک میلیون و 50 هزار دلار تخمین زد. به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال به‌دنبال زنده کردن 650 هزار دلاری است که شرکت اتریشی پرداخت نکرده است ولی مشخص نیست که می‌توانند این مبلغ را بگیرند یا این بار هم در عقد قرارداد ضعف داشته‌ایم و موفق به دریافت این مبلغ نمی‌شویم؟

ZOOM
رفت و آمدهای مدیر حقوقی

صفی‌الله فغانپور که در ماه‌های پایانی سرپرستی میرشاد ماجدی در فدراسیون بعد از اختلاف‌هایی که به وجود آمد، از این مجموعه جدا شده بود، با نظر مهدی تاج به‌عنوان مشاور حقوقی فدراسیون به این مجموعه بازگشت.
فغانپور پس از برکناری شهاب عزیزی خادم از فدراسیون، در اسفند سال گذشته به‌عنوان سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال منصوب شد اما در خرداد 1401 جای خود را به آرش فرهادی داد و اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از انتخاب رئیس جدید با سمتی جدید بار دیگر با فدراسیون همکاری خواهد کرد.
 


Page Generated in 0.0058 sec