printlogo


کد خبر: 257849تاریخ: 1401/8/1 00:00
فولاد سرمربی‌اش را به تیم ملی نمی‌دهد
نکونام در تور فدراسیون نیفتاد

پرونده حضور مربی ایرانی در کادر فنی تیم ملی از اردوی اتریش بسته شد، زمانی که کی‌روش تأکید کرد فقط روی جواد نکونام نظر دارد و غیر از او مربی داخلی دیگری نمی‌تواند به او کمک کند. در آن روزها بحث حضور نکونام در تیم ملی مطرح شده بود، ولی این مربی گفت که به فولاد تعهد دارد و نمی‌خواهد مأموریتش را نیمه‌کاره بگذارد.
مصاحبه جمعه شب تاج اما یک بار دیگر نام نکونام را در کنار تیم ملی قرار داد و رئیس فدراسیون فوتبال با اطمینان گفت که درباره این همکاری توافق شده است: «قرار شده است جواد نکونام پس از پایان هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال، از باشگاه فولاد به تیم ملی فوتبال کشورمان اضافه شود. بر این اساس مقرر شد من با مدیرعامل باشگاه فولاد صحبت کنم و ۹۰ درصد جواد نکونام تا پایان جام جهانی در تیم ملی فوتبال خواهد بود. کارلوس کی‌روش هم در این باره موافقت خود را اعلام کرده است.»
به نظر می‌رسید تاج بعد از توافق با فولاد و نکونام تصمیم گرفته روی آنتن زنده این موضوع را به زبان آورد. آنچه این خبر را باورپذیرتر کرد، پایان مسابقات لیگ برتر بعد از هفته یازدهم تا پایان جام جهانی است و فولاد در این مدت هیچ مسابقه‌ای ندارد. با این حال زمان زیادی طول نکشید که باشگاه اهوازی با بیانیه‌ای انتقال نکونام به تیم ملی را تکذیب کرد.
در بیانیه باشگاه فولاد آمده است: «درخصوص شایعه پیوستن جواد نکونام، سرمربی تیم فولادخوزستان به کادرفنی تیم ملی، لازم است نکاتی را یادآور شویم: مایه خرسندی است که سرمربی تیم ما مورد توجه تیم‌های بزرگ و همچنین تیم ملی قرار دارد اما موضع ما در این خصوص به هیچ عنوان عوض نشده است. همان‌گونه که پیش از این تأکید کرده‌ایم، تیم فولاد خوزستان تنها نماینده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا است و ما برای حضور پرقدرت و ان‌شاءالله موفقیت‌آمیز در این مسابقات، به تمامی اعضا بویژه سرمربی تیم‌مان، جواد نکونام، نیاز داریم. ضمن آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ مخالفت دوباره خود را با این انتقال اعلام می‌کنیم.»
حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل باشگاه فولاد دیروز در مصاحبه جداگانه‌ای مواضع باشگاهش را تکرار کرد:‌ «ما اطلاعیه دادیم و اعلام کردیم که مخالف هستیم. تحت هیچ شرایطی موافق جدایی نکونام نیستیم. ضمن اینکه کسی هم با ما صحبتی نکرده و توافقی صورت نگرفته است. ما هم تیم ملی هستیم و نماینده ایران به حساب می‌آییم. آن تیم به جام جهانی می‌رود و ما در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کنیم.»
گرشاسبی اضافه کرد: «قرار ما این است که در نیم‌فصل نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و تیمی قدرتمند را آماده حضور در لیگ قهرمانان آسیا کنیم. کادرفنی درباره ترمیم نقاط ضعف هر تصمیمی بگیرد ما انجام می‌دهیم. به همین خاطر کاملاً مخالف حضور آقای نکونام در کادرفنی تیم ملی هستیم.»
او در واکنش به مصاحبه قنبرزاده، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال درباره اینکه حضور نکونام در تیم ملی قطعی شده، گفت: «ایشان نگفتند قطعی است. گفتند با فولاد هماهنگ می‌کنیم و ما هیچ جوره هماهنگ نمی‌شویم! اصلاً نمی‌پذیریم که نکونام به تیم ملی برود.»
 
 
دلیل اصرار فدراسیون چیست؟
نکونام از نظر فدراسیون فوتبال بهترین آلترناتیو برای جانشینی کی‌روش است. تاج بعد از بازگشت کی‌روش گفته بود که نکونام قرار است تا جام جهانی دستیار مربی پرتغالی باشد تا در جام ملت‌های آسیا به‌عنوان سرمربی روی نیمکت تیم ملی بنشیند، هرچند نبی بعد از اردوی اتریش گفت که فدراسیون به فکر تمدید قرارداد کی‌روش تا جام ملت‌های آسیا است.
تاج با این حال می‌خواهد گزینه آماده‌ای در اختیار داشته باشد تا در صورت جدایی کی‌روش به هر دلیلی دستش برای انتخاب سرمربی تیم ملی خالی نباشد. نکونام به‌عنوان کاپیتان سابق تیم ملی و کسی که کی‌روش او را برای اضافه شدن به کادر فنی قبول دارد، بهترین گزینه است تا در جام جهانی تجربه کسب کند و برای مأموریت بعدی آماده شود.
فدراسیون بر این باور بود که فولاد به‌دلیل تعطیلی لیگ با جدایی نکونام مخالفت نمی‌کند و می‌تواند این مربی را به قطر ببرد، ولی گرشاسبی به خاطر افول نتایج تیم اهوازی و تجربه اولین شکست فصل در قائمشهر نمی‌خواهد این ریسک را بپذیرد.
از طرف دیگر نکونام هم مایل نیست که سرمربیگری فولاد را با دستیاری تیم ملی معاوضه کند. او در میانه مسیری است که با فولاد شروع کرده و می‌خواهد پروژه‌اش در لیگ و لیگ قهرمانان آسیا را با موفقیت به پایان برساند. از طرف دیگر او می‌داند که احتمال نماندن کی‌روش بعد از جام جهانی زیاد است و بخت زیادی برای هدایت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا نخواهد داشت.


Page Generated in 0.0054 sec