printlogo


کد خبر: 257719تاریخ: 1401/7/28 00:00
جدال‌های ماندگار پرسپولیس و ملوان
از گلزنی قایقران تا مهار پنالتی مازیار!


تقابل پرسپولیس و ملوان یکی از بازی‌های کلاسیک فوتبال ایران است و بازگشت تیم محبوب انزلی به لیگ برتر فرصتی برای تماشای دوباره این دوئل و مرور خاطرات آن. ملوان عصر امروز میزبان پرسپولیس است و هرچند نمی‌تواند روی حمایت تماشاگرانش حساب کند، امیدوار است که بعد از شروع سخت در لیگ برتر مقابل صدرنشین نتیجه خوبی بگیرد.
نبرد دو تیم از دهه ۵۰ آغاز شده ولی با سقوط ملوان به لیگ یک در پانزدهمین دوره لیگ برتر، وقفه‌ای ۲۳۸۵ روزه در آن بوجود آمد. به بهانه رویارویی مجدد دو تیم، ۵ نبرد به یاد ماندنی ملوان و پرسپولیس را مرور کنیم.

گل‌های قایقران در مسیر قهرمانی
ملوان با 3 قهرمانی یکی از پرافتخارترین تیم‌های تاریخ جام حذفی است. در سال‌های دهه 60 که برگزاری لیگ متوقف شده بود، ملوان قدرت بلامنازع جام‌حذفی بود و در 5 دوره متوالی فینالیست شد. آخرین قهرمانی این تیم در جام‌حذفی در سال 69 به دست آمد که در نیمه‌نهایی جام‌حذفی پرسپولیس را از پیش رو برداشت. پرسپولیس در بازی رفت 2 بر یک در تهران به پیروزی رسید ولی در دور برگشت در انزلی ملوان با 2 گل سیروس قایقران برنده شد و به فینال راه یافت و در دیدار نهایی هم در ضربات پنالتی بر استقلال غلبه کرد.

برد در روز برفی
پرسپولیس در جام آزادگان در سال 74 رقابت نفسگیری با بهمن داشت. پرسپولیس در هفته‌های پایانی میزبان ملوان بود و با توجه به امتیازهایی که بهمن از دست داده بود، برد در این مسابقه می‌توانست گام بزرگی برای قهرمانی پرسپولیس باشد. بارش شدید برف، بیش از هر چیز این مسابقه را تحت تأثیر قرار داده بود و این مسابقه با توپ رنگی برگزار شد. در آغاز بازی صحنه جنجالی داوری رقم خورد و نیما نکیسا دروازه‌بان پرسپولیس به خاطر خطا روی مهاجم ملوان باید اخراج و پنالتی به نفع این تیم اعلام می‌شد که این صحنه از چشمان داور دور ماند. بازی تا دقایق پایانی بدون گل دنبال شد تا اینکه علی دایی با شلیکی تماشایی دروازه حریف را باز کرد. شاگردان استانکو که در اواسط فصل بیش از 10 امتیاز از بهمن عقب بودند در پایان به قهرمانی لیگ رسیدند.
رهبری‌فرد، ستاره ملوان!
پرسپولیس در لیگ چهارم در شرایطی که راینر زوبل را به عنوان سرمربی و علی پروین را در نقش مدیرفنی در اختیار داشت روزهای خوشی را تجربه نمی‌کرد و کسب 3 امتیاز مقابل ملوان در تهران برای این تیم بسیار حیاتی بود. پرسپولیس در ابتدای بازی توسط سامبو جوجی از حریف پیش افتاد. در اوایل نیمه دوم، ملوان با گل به خودی بهروز رهبری‌فرد بازی را به تساوی کشاند و در ادامه مقابل حریف به برتری رسید. در اواخر بازی پرسپولیس به خاطر خطا روی پژمان جمشیدی صاحب ضربه پنالتی شد و بهروز رهبری‌فرد این فرصت را داشت که اشتباه خود را جبران کند ولی در گل کردن پنالتی ناکام ماند تا ملوان به پیروزی برسد.

برد قاطع یحیی
یحیی گل‌محمدی برای نخستین بار در فصل 92-1391 هدایت پرسپولیس را به عهده گرفت. اولین بازی این مربی در مرحله یک شانزدهم نهایی جام‌حذفی و مقابل ملوان بود. پرسپولیس در این بازی به قاطع‌ترین نتیجه‌ای که در تقابل 2 تیم اتفاق افتاده دست یافت و حریف را با نتیجه 6 بر صفر مغلوب کرد. کریم انصاری‌فرد در این مسابقه موفق به هت‌تریک شد. یکی از حاشیه‌های این مسابقه رویارویی مازیار زارع با هواداران پرسپولیس بود. این بازیکن تا فصل قبل از آن در پرسپولیس بازی می‌کرد و در تقابل با هواداران پرسپولیس استقبال خوبی از او نشد. نمایش ضعیف زارع باعث شد تا این بازیکن تعویض و سعید عزت‌اللهی با تنها 16 سال سن جانشین او شود.

زارع در نقش پنالتی‌گیر
پرسپولیس و ملوان در دور برگشت لیگ چهاردهم در حالی به دیدار هم رفتند که شاگردان حمید درخشان در 3 بازی قبلی خود باخته بودند و وضعیت این تیم بحرانی بود. در سمت مقابل، ملوان قعرنشین جدول بود و دو هفته قبل از این دیدار فیروز کریمی را برای فرار از سقوط به خدمت گرفت.
ملوان در دقایق ابتدایی با گل پژمان نوری پیش افتاد. پرسپولیس در ادامه سراپا حمله بود تا اینکه در اواخر بازی ایمان صادقی سنگربان آن روزها و حال حاضر ملوان، محسن بنگر را با خطای پنالتی متوقف کرد و از بازی اخراج شد. ملوان هر 3 تعویض خود را انجام داده بود و مازیار زارع مجبور شد درون دروازه بایستد. او موفق به مهار ضربه پنالتی فرناندو گابریل شد تا ملوان به یک برد تاریخی برسد.


Page Generated in 0.0065 sec