printlogo


کد خبر: 257627تاریخ: 1401/7/27 00:00
قدوس- پاتر؛ امشب ساعت 22
تلفن فروش ایرانی به کاشف خودش رسید

امیر اسدی
amirasadijournalist@gmail.com

 هفته دوازدهم لیگ برتر انگلیس در شرایطی پیگیری می‌شود که می‌توانیم از ساعت 22 شاهد دوئل جذاب برنتفورد- چلسی باشیم. دیداری که برای سامان قدوس و گراهام پاتر، یک بازی خاطره‌انگیز خواهد بود. سرمربی سابق اوسترسوند در سوئد که برای سه فصل متوالی سامان قدوس را به‌عنوان بازیکن در اختیار داشت، پله‌های ترقی را خیلی زود طی کرد و حالا به‌عنوان سرمربی چلسی روزهای درخشانی را سپری می‌کند.
ماجرای پاتر و قدوس زمانی آغاز شد که هافبک-مهاجم ایرانی از ترلبورگ و سیریانسکا در دسته‌های پایین‌تر لیگ سوئد کنار گذاشته شد. پاتر اما خیلی زود استعداد قدوس را که آن زمان شغلش فروشنده تلفن بود کشف کرد و او را به اوسترسوند برد تا به‌عنوان بازیکنی مهم از وجودش استفاده کند. پاتر، اوسترسوند را از لیگ چهار سوئد به لیگ برتر رساند و در سال 2017 نیز این پروژه طولانی را با قهرمانی در جام حذفی به سرانجام رساند. بعدها هم درخشش قدوس با مربیگری پاتر باعث شد تا اوسترسوند در لیگ اروپا دست به کاری بزرگ بزند و آرسنال، گالاتاسرای، پائوک سالونیکا و هرتابرلین را حذف کند.
قدوس در طول دوران حرفه‌ای خود، بیشترین تعداد و دقایق بازی را زیر نظر پاتر گذرانده. او 87 بار برای پاتر بازی کرده و در طول 7338 دقیقه‌ای که با نظر این مربی در زمین حضور داشته، 36 گل زده و 23 پاس گل داده. آماری جذاب و رؤیایی که نشان می‌دهد پاتر تا چه اندازه روش استفاده از قدوس را بلد بوده و هافبک- مهاجم 29 ساله تیم ملی ایران هم تا چه حد تاکتیک‌ها و خواسته‌های سرمربی سابق اوسترسوند و فعلی چلسی را درک کرده است.
سال 2018 وقتی گراهام پاتر سرمربی سوانسی‌سیتی شد، خیلی‌ها از پیشنهاد او به قدوس برای بازی در انگلیس نوشتند. اتفاقی که قابل پیش‌بینی بود اما هرگز رقم نخورد تا سامان بعد از دوران باشکوه همکاری با این مربی انگلیسی در اوسترسوند، دیگر نتواند زیر نظر او بازی کند. پاتر که در اوسترسوند از راهکارهایی چون خواندن آواز، برگزاری تئاتر و رقص باله برای افزایش روحیه بازیکنان استفاده می‌کرد، حالا در چلسی هم شرایط مشابهی را تجربه می‌کند و با استفاده از همین مسیر، 5 پیروزی متوالی همراه تیم لندنی کسب کرده و آنها را به جمع مدعیان قهرمانی بازگردانده است.
امشب قطعاً شاهد برخورد پاتر و قدوس در ورزشگاه گتش کامینیتی خواهیم بود. قدوس در این فصل و در طول 11 هفته گذشته کمتر توسط توماس فرانک به بازی گرفته شده و روی هم در 4 دیدار به میدان رفته و 27 دقیقه در زمین بوده اما تمام این مسائل باعث نمی‌شود تا پاتر و قدوس آن خاطرات قدیمی را فراموش کنند و با یکدیگر ملاقات نکنند.
پاتر همان کسی است که در دوران حضور علیرضا جهانبخش در برایتون، هدایت این تیم را برعهده داشت و البته همیشه مورد انتقاد فوتبالدوستان ایرانی قرار می‌گرفت. او حتی زمانی که جهانبخش گل هم می‌زد، او را روی نیمکت می‌نشاند و از او در ترکیب ثابت استفاده نمی‌کرد. با این حال و برخلاف جهانبخش، پاتر رابطه نزدیکی با قدوس دارد و شاید اگر در تیم سطح پایین‌تری نسبت به چلسی فعالیت می‌کرد، دوباره این بازیکن 29 ساله و ایرانی برنتفورد را به خدمت می‌گرفت. برنتفورد در حالی میزبان چلسی است که از 10 بازی 13 امتیاز گرفته و در رده نهم ایستاده و در سوی مقابل تیم پاتر با کسب 19 امتیاز از 9 بازی جایگاه چهارم را در اختیار دارد.
 


Page Generated in 0.0048 sec