printlogo


کد خبر: 257623تاریخ: 1401/7/27 00:00
جشن دوباره در کویر یا سراب قهرمانی؟



آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار ورزشی

فرانسه به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی جام جهانی به قطر می‌رود، ولی سابقه نشان داده که تکرار این موفقیت خیلی سخت‌تر است. برزیل آخرین تیمی است که در سال‌های 1958 و 1962 توانسته در دو دوره متوالی قهرمان جهان شود و سه قهرمان قبلی (ایتالیا 2006، اسپانیا 2010 و آلمان 2014) حتی نتوانستند از گروه‌شان صعود کنند. این سناریو بعد از قهرمانی قبلی فرانسه در سال 1998 هم اتفاق افتاد و در جام جهانی 2002 بدون گل زده حذف فاجعه‌باری را تجربه کرد.
فرانسه یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های دنیاست و مسی هم در مصاحبه جدیدش از این تیم به همراه برزیل به‌عنوان ‌مدعیان اصلی قهرمانی جام جهانی قطر یاد کرد.
با این حال مصدومیت‌های پرشمار بخصوص در خط میانی کار دیدیه دشان را برای انتخاب تیم ایده‌آلش سخت‌تر کرده. پل پوگبا به خاطر جراحی زانو مدت‌هاست که بازی نکرده و انگولو کانته به‌دلیل تشدید مصدومیتش در قطر غایب خواهد بود.
 این زوج خط میانی نقش پررنگی در قهرمانی جام جهانی روسیه داشت. فرانسه برای جانشینی می‌تواند روی شوامنی و کاماوینگا، دو هافبک رئال حساب کند، ولی آنها تجربه بین‌المللی بالایی ندارند. یوسف فوفانا، هافبک موناکو و متئو گندوزی، هافبک مارسی هم مثل دو نفر قبلی کم‌تجربه‌اند و آدرین ربیو، هافبک یوونتوس با وجود سابقه ملی بیشتر در ماه‌های گذشته فرم خیلی خوبی نداشته.
دست دشان در بقیه پست‌ها پر است، ولی باید بتواند زوج‌های مناسبی پیدا کند. در خط حمله بن‌زما، برنده توپ طلای 2022 و امباپه موقعیت تثبیت‌شده‌ای دارند. آنها سال گذشته در جریان قهرمانی لیگ ملت‌های اروپا هماهنگی خیلی خوبی نشان دادند.
 این مثلث احتمالاً با گریزمان تکمیل خواهد شد که در چند تورنمنت قبلی از مهره‌های کلیدی تیم دشان بوده، هرچند مهاجم اتلتیکو در مقطعی افت شدیدی را تجربه کرد. ژیرو، مهاجم سرزن میلان می‌تواند بعد تازه‌ای به این خط حمله بدهد، ولی به‌دلیل ترافیک خط حمله‌ فرانسه هنوز مشخص نیست که دشان او را به قطر ببرد.

ستاره‌های تونس

الیاس صخیری
هافبک دفاعی بلندقامت تونسی‌ها از بازیکنان اصلی آنها در جام جهانی به حساب می‌آید. الیاس 27 ساله در حال حاضر در بوندس‌لیگا و تیم کلن توپ می‌زند و در 48 بازی ملی که برای تونسی‌ها به میدان رفته 3 گل به‌نام خودش ثبت کرده است.

یوسف مساکنی
مساکنی 31 ساله بخوبی می‌داند که این آخرین دوره حضورش در جام جهانی خواهد بود. وینگر چپ العربی قطر یکی از بازیکنان باسابقه تونسی‌ها به حساب می‌آید. یوسف در 87 بازی ملی 17 گل زده و 20 پاس گل داده است.

وهبی خضری
اما چشم امید گلزنی تونسی‌ها در قطر کسی نیست جز وهبی خضری، مهاجم نوک 31 ساله مون‌پلیه که در لیگ فرانسه بازی می‌کند و در 71 بازی ملی که برای تونسی‌ها به میدان رفته است موفق شده 24 گل بزند و 14 پاس گل به‌نام خودش ثبت کند.

ستاره‌های استرالیا

مارتین بویل
گزینه اصلی وینگر راست استرالیا در جام جهانی 2022 قطر مارتین بویل خواهد بود. بازیکن 29 ساله هیبرنیان اف‌سی 18 بار سابقه پوشیدن پیراهن زردپوشان را دارد که 5 گل و 6 پاس گل نتیجه حضورش در تیم ملی استرالیا بوده است.

رایلی مک‌گری
یکی از استعدادهای جدید استرالیایی‌ها رایلی مک‌گری 23 ساله است. مدافع کانگوروها این فصل در میدلزبورو توپ می‌زند و سابقه 11 بازی ملی در کارنامه دارد. دفاع وسط 178 سانتیمتری در این 11 بازی یک گل و یک پاس گل به‌نام خودش ثبت کرده است.

متئو لکی
وینگر 31 ساله با سابقه استرالیایی‌ها در جام جهانی نقش مهمی را برای این تیم بازی خواهد کرد. بازیکن فعلی ملبورن سیتی در 73 بازی که برای تیم ملی استرالیا انجام داده است 13 گل به ثمر رسانده و 6 پاس گل داده تا یکی از بازیکنان مؤثر تیمش باشد.

ستاره‌های فرانسه

کریم بنزما
برنده توپ طلای 2022 جای عنوان قهرمانی جام جهانی را در کارنامه خودش خالی می‌بیند. مهاجم 34 ساله کهکشانی‌ها که حدود 6 سال در تیم ملی حضور نداشت 97 بار پیراهن خروس‌ها را به تن کرده و 37 گل زده و 20 پاس گل در کارنامه خودش ثبت کرده است.

اورلین شوامنی
در غیاب کانته ستاره جوان این روزهای رئال مادرید جایگزین او در تیم ملی خواهد بود. اورلین 22 ساله که پس از کاسمیرو به یکی از هافبک‌های اصلی مادرید تبدیل شده 14 بازی ملی با تیم اصلی دارد و یک گل در کارنامه خودش ثبت کرده است.

کیلیان امباپه
مهاجم حاشیه‌ساز این روزهای پاری‌سن‌ژرمن زوج بنزما در جام جهانی قطر خواهد بود. کیلیان 23 ساله این فصل درخشش فصل قبل را در تیم باشگاهی خود نداشته و در 59 بازی ملی که در کارنامه دارد 28 گل زده و 21 پاس گل داده است.

ستاره‌های دانمارک

کسپر اشمایکل
پسر اسطوره منچستریونایتد و تیم ملی دانمارک در جام جهانی 2022 قطر وظیفه سنگینی روی دوش خودش خواهد داشت. گلر سابق لسترسیتی که این فصل در نیس فرانسه بازی می‌کند 86 بازی ملی در کارنامه دارد موفق شده 42 بار دروازه خود را بسته نگه دارد.

کریستین اریکسن
شاید کمتر کسی بعد از اتفاق یورو فکر می‌کرد کریستین را باز در میادین ببیند اما هافبک 30 ساله دانمارکی‌ها علاوه بر حضور در جام جهانی این فصل در باشگاه منچستریونایتد نیز نقش اصلی در ترکیب داشته است. اریکسن 117 بازی ملی دارد و 39 گل زده و 26 پاس گل به‌نام خودش زده است.

آندرس کریستینسن
دفاع وسط آبی اناری‌پوشان کاتالونیا در جام جهانی پیراهن دانمارک را به تن خواهد کرد. کریستینسن 26 ساله در تاریخ دانمارک 59 بار پیراهن ملی را به تن کرده و 2 بار موفق به گلزنی شده. آندرس امیدوار است که مصدومیت قبل جام جهانی روی حضورش در این تورنمنت تأثیر نگذارد.








 


Page Generated in 0.0057 sec