printlogo


کد خبر: 257548تاریخ: 1401/7/27 00:00
صفایی داور پرسپولیس شد، سیدعلی باز هم جا ماند
بازگشت مردودی‌ها به صحنه قضاوت

دست‌ کمیته داوران بسته است. این را می‌توان به خوبی از قضاوت همه داوران مردودی در هفته پیش رو متوجه شد. داورانی که در تست اولیه مردود شده بودند و حالا با قبولی در تست مجدد به قضاوت بازگشته‌اند. البته که دست‌کمیته داوران اینقدر بسته است که با‌وجود اشتباهات حاج ملک در بازی استقلال، حتی یک هفته هم او را از قضاوت کنار نگذاشته است.

بهناز میرمطهریان
bmirmotaharian@yahoo.com

از میان داورانی که در تست آمادگی داوران در پایان تابستان رد شده بودند، همه در تست مجددی که چند هفته پیش برگزار شد، قبول شدند. تنها اشکان خورشیدی از تست جا ماند که به خاطر سرماخوردگی به طور کلی در تست آمادگی جسمانی داوران شرکت نکرد. نکته جالب اما اینجاست که همه داورانی که در تست اول مردود شده بودند و در تست دوم پذیرفته شدند، پنجشنبه (فردا) و جمعه، مسابقات هفته دهم لیگ برتر فوتبال را قضاوت خواهند کرد به جز سید‌مهدی سیدعلی که در میان داوران این هفته دیده نمی‌شود.
محمدحسین زاهدی‌فر یکی از همین داوران است که مردود شدنش در تست اولیه تعجب خیلی‌ها را به‌دنبال داشت و حالا بعد از قبولی در هفته پیش رو، مسابقه مهم سپاهان مقابل تراکتور را قضاوت می‌کند.
کمیل غلامی، بازی نساجی مقابل فولاد خوزستان را قضاوت می‌کند و علی‌اصغر مؤمنی داور بازی مس کرمان مقابل صنعت نفت آبادان است. در کنار این نام‌ها روح‌الله شریفی، داماد خداداد افشاریان هم دیده می‌شود که بعد از قبولی در تست اخیر، قضاوت بازی نفت مسجد سلیمان مقابل مس رفسنجان را برعهده دارد.
از همه مهم‌تر اما قضاوت بازی ملوان بندرانزلی مقابل پرسپولیس است که به علی صفایی، دیگر داور قبول شده در تست اخیر سپرده شده است. با این حساب به جز سید‌مهدی سیدعلی، بقیه داوران مردودی تست اول که موفق شدند تست دوم آمادگی داوران را با موفقیت پشت سر بگذارند، قضاوت رقابت‌های لیگ را برعهده گرفته‌اند.
این ماجرا چند پیام مهم را برای جامعه داوری دارد. اول از همه ضربه‌ای است که کمیته داوران فدراسیون فوتبال از سیل مردودی‌های تست آمادگی جسمانی پیش از فصل متحمل شده بود. فدراسیون فوتبال که براستی با کمبود داوران توانمند و حرفه‌ای مواجه است، در همان تست آمادگی جسمانی پیش از فصل تعداد قابل توجهی از داوران سرشناس خود را از دست داد و تبعات این موضوع را در هفته‌های ابتدایی لیگ دیدیم که موجب اعتراض بسیاری از سرمربی‌های لیگ برتری شده بود. همین که بعد از قبولی این داوران در تست دوم، کمیته داوران از همه آنها در یک هفته استفاده کرده است، به خوبی نشان می‌دهد که چقدر به حضور این داوران نیاز داشته است.
این ماجرا اما زنگ خطری جدی را برای جامعه داوران به صدا درآورده است و آن اینکه در سال‌های پیش رو که این داوران بازنشسته شوند، آیا داوران جایگزینی به جای آنها تربیت شده‌اند؟ آیا در سال‌های اخیر کمیته داوران به فکر استعدادیابی و پرورش داوران با استعداد جوان بوده است؟ با توجه به حقوق بسیار کم داوران و مشکلات متعددی که بر سر راه آنها قرار دارد، در کنار توهین‌ها و اعتراض‌هایی که به داوران می‌شود، باعث شده کمتر کسی تمایل به ورود به این حرفه را داشته باشد. البته فدراسیون فوتبال هم در سال‌‎های اخیر همتی برای پیدا کردن استعدادهای داوری نکرده است و معلوم نیست آینده این حرفه چطور پیش خواهد رفت؟
در حال حاضر این کمیته به اندازه‌ای در زمینه انتخاب داور با دست بسته عمل می‌کند که بعد از اشتباهات فاحشی که حمید حاج‌ملک در بازی‌ استقلال داشت، بلافاصله او را به‌عنوان داور بازی پیکان مقابل هوادار انتخاب کرده‌اند و حتی یک هفته محرومیت از قضاوت برای حاج ملک در نظر گرفته نشده است!
اینکه خداداد افشاریان از خبرهای خوبی می‌گوید که درباره VAR دارد، اتفاق بسیار خوبی است اما آیا فکر کرده با ورود VAR دیگر نیازی به نیروی انسانی ندارد؟


Page Generated in 0.0059 sec