ایمان گودرزی
روزنامه نگار
روز گذشته استقلال برای سومین بار در ورزشگاه آزادی میزبان حریف خود در لیگ بیست و دوم بود. استقلالیها در بازی اول مقابل سپاهان از حضور هواداران محروم بودند و برای اولین بار در بازی مقابل مس کرمان طعم شیرین حضور هوادار در ورزشگاه را چشیدند. استقلال روز گذشته نیز در حضور هوادارانش به میدان رفت که با استقبال بسیار خوبی روبهرو نشد، شاید دلیل این استقبال کم این بود که بازی روز سهشنبه و وسط هفته برگزار شد و هواداران بهدلیل مشغله نتوانستند به استادیوم بروند، اما عامل دیگری نیز میتواند در این استقبال نه چندان چشمگیر دخیل باشد و آن هم قیمت بالای بلیتهای بازی است. در لیگهای معتبر جهان، پر شدن استادیوم یک امتیاز بسیار بالا برای باشگاهها به حساب میآید به طوری که هر سال باشگاهها بهدنبال این هستند که با فراهم کردن امکانات برای هواداران بیشترین پیش فروش و فروش سالانه بلیتها را بهنام خود ثبت کنند و از رقبا سبقت بگیرند. در لیگهای حرفهای معمولاً بازیها در آخر هفته و تعطیلات هواداران برگزار میشود تا تماشاگران بتوانند با خیال راحت و در زمان آزاد برای تشویق تیم مورد علاقه خود به استادیومها بروند. در صورتی که به خاطر فشردگی بازیهای لیگ مجبور شوند مسابقات خود را در روز کاری اجرا کنند، برای جذب حداکثری هواداران راهکارهایی دارند. راهکار لیگهای معتبر تعیین قیمت بازی با توجه به جذابیت و روز بازی انتخاب میشود. بهعنوان مثال قیمت بازی رئال مادرید با رایو وایکانو اگر آخر هفته برگزار شود قیمت بالاتری نسبت به قیمت بلیت همین بازی در روز سهشنبه خواهد داشت. حتی اگر الکلاسیکو هم وسط هفته برگزار شود باز هم قیمت کمتری نسبت به الکلاسیکوی آخر هفته دارد که البته این اتفاق خیلی کم رخ میدهد. حال در لیگ ایران بازی استقلال و پیکان که وسط هفته برگزار شد نه تنها در هیچ جایگاهی کاهش قیمتی را نداشتیم بلکه قیمت جایگاه بانوان از 50 هزار تومان به 100 هزار تومان افزایش یافت. همین موضوع باعث شد که تا 3 ساعت قبل از شروع بازی جایگاههای غرب (200 هزار تومان)، شرق (150 هزار تومان) و پشت دروازه شمالی (100 هزار تومان) به ترتیب: 3425، 2260 و 4685 جای خالی داشته باشد و استقبال خوبی از این بازی صورت نگیرد. این استقبال کم را شاید باید گردن افرادی که مسئول قیمتگذاری بلیتها هستند، گذاشت و این بیتجربگی باعث میشود که تیم بزرگی مانند استقلال نتواند از حضور هوادارانش بهرهمند شود. در بازی با مس کرمان حدود 500 بلیت 50 هزار تومانی برای زنان استقلالی در نظر گرفته شد اما گفته میشد که استقبال زنان در آن بازی حدود 1800 نفر بوده است. شاید همین استقبال و ذوق و شوق رسیدن زنان به سکوهای آزادی باعث شد در این بازی افزایش قیمت دو برابری بلیتهای بانوان را از 50 هزار تومان به 100 هزار تومان داشته باشیم که منصفانه نیست! قطعاً بلیت فروشی یکی از راههای درآمد باشگاه به حساب میآید اما شاید در این مورد کمی تجدید نظر شود و قیمت بلیتها با توجه به روز و حساسیت بازی انتخاب شود که هم تیمها از حضور هواداران خود بهرهمند شوند و هم باشگاه درآمدزایی بهتری بتواند بکند. قطعاً با یک حساب ساده و سر انگشتی میتوان فهمید که فروش 500 بلیت 100 هزار تومانی خیلی بهتر از فروش 100 بلیت 200 هزار تومانی است. باشگاه میتواند با یک برنامه حساب شده سود خود را از فروش بلیتها به حداکثر برساند و همچنین با ثابت نگه داشتن بلیت جایگاه زنان این حس به کسی منتقل نشود که باشگاه از ذوق و سالها دوری بانوان از ورزشگاه سوءاستفاده میکند. البته دیروز جایگاه بانوان ناگهان از طبقه اول به دوم تغییر کرد تاابهامات بیشتری باقی بماند.