printlogo


کد خبر: 250987تاریخ: 1401/5/2 00:00
شفقتیان: با شش قهرمانی در پرسپولیس و داشتن مدرک حرفه‌ای مربیگری، تیمی به من ندادند
یکی از بزرگان پرسپولیس نگذاشت مدیرعامل باشگاه برایم خانه اجاره کند


منوچهر شفقتیان مدافع اسبق پرسپولیس مدت‌هاست مورد بی‌مهری مدیران این باشگاه واقع شده؛ بازیکنی که به‌عنوان یک ملی‌پوش از تیم دارایی به پرسپولیس پیوست و در طول سالیان فوتبالش در پرسپولیس به روند موفقیت‌آمیز خود ادامه داد و چندین قهرمانی را هم با پیراهن پرسپولیس کسب کرد. به‌دلیل وارد شدن به دهه ششم زندگی و بی‌مهری مسئولان و بدبیاری حالا مجبور شده با موتورسیکلت مسافرکشی کند. او از مدیران و بی‌مهری بعضی از بزرگان پرسپولیس دل پردردی دارد و معتقد است یکی دو فرد پرنفوذ در بین بزرگان پرسپولیس نه تنها کمکی به او نکردند بلکه حتی نظر مدیرعامل فعلی را هم نسبت به او تغییر دادند تا زندگی به او روی بد خودش را نشان دهد.

ناصر قراگزلو
روزنامه نگار
قرار بود صدری مدیرعامل قبلی پرسپولیس برای شما خانه اجاره کند. این موضوع محقق شد؟
بعد از اینکه آقای صدری از مشکلات زندگی من خبردار شدند قرار بود آپارتمانی برایم تهیه کنند اما این مسأله با دوران پایانی حضور ایشان در پرسپولیس همزمان شد و در عمل مشکل خانه‌ام باقی ماند به همین دلیل بعد از آن آقای درویش به‌عنوان مدیرعامل مشغول به کار شدند. ایشان هم در ابتدا مرا به دفتر باشگاه دعوت کرده و قول حل مشکل خانه را دادند اما متأسفانه یکی از بزرگان بانفوذ پرسپولیس متأسفانه آقای درویش را از کمک به من منصرف ساخت که نمی‌دانم چرا این کار را در حق من انجام داد. قرار بود آپارتمانی استیجاری در هشتگرد برایم بگیرند که به لطف دخالت آن بزرگ پرسپولیس، مدیرعامل فعلی پرسپولیس هم قید گرفتن آن آپارتمان کیلومترها بیرون از تهران را برای من زد.
شنیده‌ایم خیلی به سختی زندگی می‌کنید. کجا زندگی می‌کنید و درآمدتان از چه طریقی حاصل می‌شود؟
یک خانه کلنگی کوچک درب و داغان از زمان پدر خدا بیامرزم در محله بریانک در جنوب تهران برایمان باقی مانده که با مادر پیرم در آنجا با یکدیگر زندگی می‌کنیم. در آن خانه کوچک هم تا زمانی که مادرم زنده هست قادرم زندگی کنم چون بعد از آن بالاخره سایر ورثه حق و حقوقشان را طبق عرف طلب خواهند کرد. خیلی سخت پول در می‌آورم و با موتورم مسافرکشی می‌کنم.61 سال دارم و سنم هم بالا رفته و چشمانم هم ضعیف شده به همین دلیل چند بار با موتور زمین خورده‌ام و زخمی شده‌ام. یک جوان با موتور می‌تواند تا روزی 150 هزار تومان هم کار کند اما من پیرمرد خیلی خوب با موتور کار کنم بیشتر از 50 هزار تومان نمی‌توانم کار کنم و اکثر مردم هم معمولاً برای کارهایشان با موتور برای مسافرکشی یک موتورسوار جوان را انتخاب می‌کنند تا یک موتورسوار پیر با چشمان ضعیف که قدرت بینایی زیادی ندارد.
اما گفتند اعتیاد هم داشتید که این مسأله موجب شد همان بزرگ پرسپولیس از شما ناراحت شده و حتی به قول خودتان به مدیرعامل هم خط بدهد که اجازه ندهد برای شما آپارتمان اجاره کنند؟!
- تا حالا لب به مواد افیونی و مخدر نزده‌ام و به‌دلیل بیماری که دارم یک قرص اعصاب می‌خورم و در روز یکی دو نخ سیگار می‌کشم. متأسفانه امثال من و نجم‌الدین بخشی و نعمیم آبادی و لرستانی یا کریم باوی کسانی بودیم که در زمان حضورمان در پرسپولیس به یکسری از دوستان بانفوذ خصوصاً مرد اول پرسپولیس باج ندادیم به همین دلیل با ما خیلی بد تا کردند و به قولی تا می‌توانستند برای من و چند نفر دیگری که گفتم زدند و حرف درست کردند. یک‌بار از فرط ناراحتی با محمد پنجعلی کاپیتانمان درد دل کردم ایشان هم موضوع اعتیاد مرا پیش کشیدند. از این موضوع آن قدر ناراحت شدم که به دکتر مراجعه کرده و تست اعتیاد دادم و وقتی جواب تستم را گرفتم محمد آقا متعجب شد و به من گفت پس چرا گفتند شما اعتیاد دارید. هدفم از این حرف‌ها این است که باج دادن به مافیای حاکم بر فوتبال یعنی…
چطور، بیشتر در این رابطه توضیح می‌دهید؟!
یک نمونه‌اش را می‌گویم یک سال به‌عنوان سرمربی در یکی از تیم‌های تاکستانی کار کردم و این تیم را به‌عنوان قهرمانی هم رساندم اما بعد از صعود این تیم به دلایلی نامعلوم به من اجازه کار ندادند و همان مافیا موجب شد تا مدرک حرفه‌ای مربیگری‌ام را ببوسم و بگذارم کنار و به قولی دم کوزه بگذارم و آبش را بخورم.
این در حالی است یکسری از آقایان هنوز فصل پایان نرسیده برایشان تیم فصل آینده‌شان هم توسط همان مافیای فوتبال مشخص و تعیین شده است.
فدراسیون کمکی به شما نکرده؟!
یک بار مرا دعوت کردند که به فدراسیون بروم. رئیس فدراسیون فعلی که زمانی در بازی‌های کارگری زیر نظرمن شرکت می‌کرد تا حق بیمه برایش رد کنم و البته درس خواند و الان سمت گرفته به من قول همکاری و کمک داد اما نه حکمی برای من زده شد تا پولی و حقوقی بگیرم نه از جانب فدراسیون کمکی در حقم انجام دادند.
گویا شرایط روحی خوبی ندارید؟
اصلاً. چون نامردی زیاد دیدم و در حقم به‌عنوان یکی از بازیکنان سابق این مملکت که در عرصه باشگاهی و ملی خیلی برای فوتبال زحمت کشیدم هیچ کاری که برایم انجام ندادند بلکه کلی هم در حقم جفا کردند. به قول معروف همین کسانی که به من سلام نمی‌دهند بعد از مرگ می‌خواهند بیایند و پای تابوت من اشک بریزند که دیگر هیچ فایده‌ای ندارد.
با شرایطی که الان دارید واقعاً می‌توانید مربیگری کنید؟
تجربه زیادی دارم و فکر می‌کنم خیلی خوب می‌توانم مشاوره بدهم و کار کنم. الان هم فوتبال فرق کرده و دیگر یک نفر همه کارها را انجام نمی‌دهد و سرپرست و مدیریت کار خودشان را انجام می‌دهند و سرمربی و مشاور هم در بعد فنی کارشان را انجام می‌دهند که من فکر می‌کنم در این بعد می‌توانم به یک تیم کمک کنم.


Page Generated in 0.0052 sec