printlogo


کد خبر: 248786تاریخ: 1401/4/1 00:00
ساپینتو مرد اول نیمکت استقلال
بــــی‌اعصــــابِ جذاب

نگاه فنی
حمید رضا عرب 
نام ساپینتو را از این پس هر روز در صفحات منتسب به استقلال بارها خواهیم دید؛ مردی که در همین بدو ورود به استقلال به سوژه یک هواداران این باشگاه تبدیل شده است و حتی فیلم‌های مربوط به ری اکشن‌های او در گذشته به دفعات میان آبی‌دلان دست به دست می‌شود. فیلم‌هایی از ساپینتو وایرال شده که نشان می‌دهد او گاهی به‌شدت عصبی می‌شود. شدت خشمش به حدی است که حتی روی زمین دراز می‌کشد، به شیشه نیمکت می‌کوبد و با فریاد‌های مداوم ترس را به جان همه می‌اندازد.
 این فیلم‌ها نشان می‌دهد مدیران استقلال با یک مربی آرام که کنار خط بایستد و هر عملی را علیه تیمش براحتی بپذیرد، مواجه نیستند. به احتمال بسیار زیاد ساپینتو در جریان لیگ برتر همین شبه‌رفتارها را نیز برای گرفتن حقوق تیمش به کار خواهد گرفت. حال شاید به واسطه صحبت‌هایی که میان او و مدیران باشگاه به انجام می‌رسد و حضور در یک فضای کاری جدید، ساپینتو با رویه دیگری گام به فوتبال ایران بگذارد و هدایت استقلال را به عهده بگیرد، اما خمیره مربیگری او این‌گونه است و مسئولان باشگاه استقلال باید بخوبی آگاه باشند که با چه کاراکتری قرارداد منعقد کرده‌اند.
البته هیچ بعید نیست این سبک مربیگری از همین حالا ساپینتو را میان هواداران استقلال به چهره‌ای جذاب بدل سازد و او ره صد ساله را یک شبه طی کرده و با همین واکنش‌ها به مرد محبوب آبی‌ها تبدیل شود. استقلالی‌های متعصب هرگز بدشان نمی‌آید روی نیمکت تیم‌شان مردی را ببینند که در مقابل حق‌خوری‌های احتمالی سکوت نکند و با چنین ابزاری حرفش را پیش براند. معمولاً مربیانی از این دست میان مردم زود به اوج محبوبیت می‌رسند و اگر نتایج استقلال نیز از بدو ورود به لیگ برتر همانی باشد که هواداران می‌خواهند بی‌تردید ساپینتو نفر اول استقلال در فصل آتی خواهد بود.
در عین حال بودن یک مربی سختگیر منجر به تقویت روحیه تیمی و بالارفتن انگیزه هم خواهد شد. گرچه سابقه آخرین مربیگری ساپینتو موفقیتی را نشان نمی‌دهد اما مربیگری در فوتبال ایران و باشگاه استقلال که هواداران بسیاری را پشت خود می‌بیند، حال و هوای تازه‌ای را برای مرد پرتغالی ایجاد خواهد کرد و ساپینتو نیز باید نهایت بهره را از آنچه به دست آورده ببرد و از فرصت مربیگری در استقلال استفاده حداکثری کند.

جباری گزینه اول دستیاری ساپینتو؟
آن روزها که الکساندر نوری با استقلال در حال مذاکره بود، نام مجتبی جباری هم به‌عنوان یکی از گزینه‌های دستیاری مربی ایرانی-آلمانی مطرح بود. با منتفی شدن حضور نوری در استقلال موضوع حضور دستیاران ایرانی هم مسکوت ماند تا اینکه دوباره نام ساپینتو به‌عنوان سرمربی جدید استقلال در فصل بیست و دوم مطرح شد. بعد از طرح نام این مربی پرتغالی بازهم نام‌های متعددی برای حضور روی نیمکت استقلال به گوش می‌خورد که در این میان شانس مجتبی جباری برای رسیدن به نیمکت استقلال بیش از سایر گزینه‌ها است. البته جباری هنوز به طور رسمی با باشگاه استقلال و شخص آجورلو وارد مذاکره نشده است اما به نظر می‌رسد شانس او برای رسیدن به این جایگاه بیش از سایر گزینه‌ها باشد. گفته می‌شود آجورلو بنا دارد بعد از جدایی مجیدی برخی چهره‌های استقلال که قابلیت تبدیل شدن به سرمربی ایده‌آلی در آینده را دارند، به نیمکت استقلال نزدیک کند که در این میان اقبال جباری بیش از سایر گزینه‌ها است. از تیموریان و بختیاری‌زاده نیز به‌عنوان دیگر گزینه‌ها یاد می‌شود اما اگر ملاک آجورلو جوانگرایی باشد بدون شک او باید روی گزینه اول و دوم فکر کند، چون بختیاری‌زاده از فاکتور جوانی و قابلیت سرمربی شدن در استقلال بی‌بهره است. البته برخی رسانه‌ها نیز رضا عنایتی را هم گزینه دستیاری معرفی کرده‌اند اما بعید است عنایتی بعد از یک فصل سرمربیگری در لیگ برتر، به‌عنوان دستیار در استقلال فعالیت کند.


دو بازیکن خارجی
در لیست ساپینتو
ساپینتو در مذاکرات خود با باشگاه استقلال طرح جذب دو بازیکن خارجی را نیز به باشگاه استقلال داده است. در این میان صحبتی از تمدید قرارداد کوین یامگا نشده است اما ممکن است بعد از حضور ساپینتو در استقلال این بازیکن فرانسوی نیز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و به یکی از بازیکنان مورد نظر سرمربی استقلال تبدیل شود. اما ساپینتو نام برخی بازیکنان را به باشگاه استقلال داده تا در راستای جذب آنها اقدام شود. درواقع آجورلو باید در روزهای پس از عقد قرارداد با مربی پرتغالی بلافاصله لیست بازیکنان دلخواه این مربی را بگیرد و در راستای جذب آنها اقدام کند.

زوم پرتغالی‌ها روی ساپینتو
استقلال او را ازچنگ سپاهان درآورد
بحث حضور ساپینتو در استقلال به سوژه یک رسانه‌های پرتغالی تبدیل شده و این ماجرا بازتاب گسترده‌ای در میان پرتغالی‌ها داشته است. در همین رابطه نشریه «اوجوگو» پرتغال در گزارشی چنین نوشته است: «ریکاردو ساپینتو سرمربی پرتغالی با سپاهان ایران مذاکره کرد اما استقلال نیز وارد میدان شد و در نهایت با این مربی پرتغالی به توافق نهایی رسید.» این نشریه پرتغالی در ادامه مطلب خود چنین نوشته است: «ساپینتو در هفته‌های اخیر از موریرنزه جدا شده است. این مربی کار خود را با مذاکره با سپاهان شروع کرد، اما استقلالی‌ها وارد میدان شدند، شرایط بهتری ارائه کردند و مربی پرتغالی این پیشنهاد را پذیرفت. سرمربی موریرنزه که برای باشگاه‌های دیگر پرتغالی مثل اسپورتینگ، بلننسس و براگا مربیگری کرده در آخرین تجربه‌اش از مجموع 20 بازی، 6 برد، 2 تساوی و 12 شکست کسب کرده است.

اطمینان مدیران استقلال به سرمربی جدید
ایران کاملاً برای خانواده‌ات امن است
مذاکرات استقلال با سرمربی موردنظرش طی روزهای گذشته وارد مراحل جدی شده بود و گزارش کامل این ماجرا را حتماً در شماره‌های قبلی ملاحظه کرده‌اید. جدا از بحث‌های مربوط به نحوه انتقال دستمزد و رقم درخواستی سرمربی جدید، کاملاً طبیعی بود که گزینه مدنظر استقلالی‌ها از بابت شرایط زندگی در ایران نیز ابهاماتی داشته باشد و آن را با مدیران باشگاه استقلال در میان بگذارد. ابهاماتی که بخشی از آنها تحت تأثیر عدم اطلاع‌رسانی درست و شناخت نداشتن از جامعه ما تلقی می‌شود. اعضای تیم مذاکره کننده استقلال به سرمربی جدید این تیم اطمینان دادند که سراسر ایران برای زندگی او و خانواده‌اش به طور کامل امن است و اگر می‌خواهد در این رابطه به یقین بیشتری دست پیدا کند، می‌تواند با گابریل پین یا رودی ژستد مربی و بازیکن فصل گذشته این تیم به‌صورت شخصی صحبت کند چون همسر گابریل طی روزهای سرمربیگری او در ایران چند بار به کشورمان سفر کرد و ژستد هم اصلاً تمام خانواده‌اش را به تهران آورده بود و همراه با آنها در اینجا زندگی می‌کرد. همین مسأله نشان می‌دهد فضای ایران کاملاً امن است و سرمربی جدید استقلال نیز می‌تواند براحتی با خانواده‌اش در تهران زندگی کند.

ساپینتو را بهتر بشناسید
شیفته مورینیو، تشنه قهرمانی

در آستانه اعلام رسمی ساپینتو به‌عنوان سرمربی جدید استقلال رسانه‌ها و هواداران به‌دنبال اطلاعاتی درباره این مربی پرتغالی هستند. سایت voice coaches سه سال قبل مصاحبه مفصلی با این مربی داشته که او درباره دوران بازی و شروع مربیگری‌اش توضیحات کاملی داده که به شناخت کاپیتان سابق اسپورتینگ لیسبون کمک می‌کند.
 
کلکسیون افتخارات دوران فوتبال
من این افتخار را داشتم که رویای خود را برآورده کنم و شغلی موفق بسازم. در پرتغال، هر جامی را که ممکن است به دست آوردم. من همچنین با تیم ملی به موفقیت‌های زیادی دست یافتم. کسب مقام سوم در یورو 2000 لحظه‌ای ماندگار بود. تصمیم برای مربی شدن نیاز به تأمل بیشتری داشت، بنابراین سعی کردم تا حد امکان در زمینه‌های مختلف بازی اطلاعات بیشتری کسب کنم.
 
جرقه مربیگری در دوران فوتبال
بعد از آخرین عمل جراحی با دقت بیشتری به فکر آینده‌ام افتادم. زمانی که تحصیل برای دریافت مدرک مربیگری یوفا را آغاز کردم، هنوز بازیکن بودم. پس از بازنشستگی آن دوره‌ها را به پایان رساندم. من همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته بازاریابی و مدیریت ورزشی در دانشگاه لیسبون کسب کردم. همه تجربیات ارزشمندی بود که به من در تصمیم‌گیری در مورد قدم‌های بعدی کمک کرد. اما انتخاب کردم که مربی باشم. متوجه شدم زمین فوتبال جایی است که بیشتر از هر مکان دیگری باعث می‌شود تا احساس خوشبختی کنم.
 
دشواری‌های مربیگری
بزودی متوجه شدم که مدیر و مربی بودن بسیار سخت بوده و با بازیکن بودن کاملاً متفاوت است. البته فوتبال یک بازی گروهی است، اما فرد فقط باید به عملکرد خودش اهمیت دهد. منظورم این است که بازیکنان می‌توانند مراقب رژیم غذایی، استراحت و عملکرد خود باشند. سرمربی باید مراقب کل تیم باشد و حتی این همه چیز نیست. وظیفه ما ایجاد هماهنگی بین تمام بخش‌های یک باشگاه است: پزشکی، ارتباطات، کارکنان و غیره. مسئولیت‌ها فراتر از زمین است. مربی باید یک رهبر برای مدیریت افراد در حوزه‌های مختلف باشگاه باشد. تصادفی نیست که انگلیسی‌ها از کلمه «مدیر» برای اشاره به سرمربی استفاده کردند.
 
شیفته مورینیو
من این امتیاز را داشتم که زیر نظر چند مربی بزرگ بازی کنم و از همه آنها چیزهای زیادی یاد گرفته‌ام. با این حال، شخص خاصی وجود دارد که با وجود اینکه هرگز با او کار نکرده‌ام، بسیار او را تحسین می‌کنم؛ ژوزه مورینیو. در دوران هدایت او در اینترمیلان، من این شانس را داشتم که به‌مدت یک هفته روال او را از نزدیک دنبال کنم. سال‌ها بعد، زمانی که او در رئال مادرید بود همین فرصت به وجود آمد. ما رابطه خوبی داریم و من او را تحسین می‌کنم. توانایی او در خواندن بازی رقیب و آماده کردن تیم‌هایش برای هر بازی چشمگیر است.
 
لقب شیردل
به‌عنوان یک بازیکن، چه در رئال و چه در تمام باشگاه‌های دیگر، به خاطر روحیه جنگندگی‌ام شناخته شده بودم. مردم به من شیردل می‌گفتند. من هرگز با ایده باخت بخوبی برخورد نکردم. با تساوی اشتهایم را از دست می‌دادم، پس تصور کنید با شکست چگونه بودم. من همیشه درگیر تلاش بودم. پیروزی حیاتی است و فداکاری تنها راه رسیدن به آن است. تسلیم شدن هرگز برای من یک گزینه نبود. از همان روزهای اول اهدافی را تعیین می‌کردم، آنها را به انجام می‌رساندم و اهداف جدیدی ایجاد می‌کردم. این مسأله ذاتی است و بخشی از وجود من است.
 



 


Page Generated in 0.0065 sec