printlogo


کد خبر: 248475تاریخ: 1401/3/28 00:00
بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و یکم
بهترین گلزن لیگ و دروازه‌بان‌هایی که پاس گل می‌دهند

نگاه فنی
جعفر برزگر   
 
مس رفسنجان فصل را خوب شروع نکرد اما هر چه گذشت هارمونی و هماهنگی‌شان بیشتر شد. در نهایت هم کسب عنوان ششمی می‌تواند نتیجه قابل قبولی برای‌شان باشد.
 
عمانی‌های توریست
فایزالرشیدی و زهیر سلیمان دو بازیکن عمانی جزو اولین خریدهای این تیم بودند. خریدهایی که با حرف و حدیث‌های زیادی مواجه شد. اما علی علیزاده معاون باشگاه همان موقع در دفاع از خریدهای خارجی مدعی شده بود که: «ما بر اساس نیاز، بودجه و مشاوره‌‌هایی که داشتیم دو بازیکن ملی‌پوش عمانی را به خدمت گرفتیم. ما قلباً آرزو داریم بازیکن تراز اول اروپایی به خدمت بگیریم؛ اما آیا میزان بودجه ما چنین اجاز‌ه‌ای می‌دهد؟ بازیکن تراز اول اروپایی ۸۰۰ هزار دلار است، آیا ما توان تأمین این هزینه را داریم؟ با وجود انجام این اقدامات بعضی‌ رسانه‌ها به این نقل و انتقالات انگ تبانی زدند. با برانکو سرمربی تیم ملی عمان که قبلاً در ایران سابقه همکاری با کشورمان داشته مشورت کردیم. همچنین بعضی رفقای خوب ما در عمان، چند پیشکسوت فوتبال ایران و اعضای کمیته فنی فیلم‌های بازی این دو بازیکن را بخوبی بررسی کردند. بعد دو بازیکن عمانی را جذب کردیم». عملکرد آنها را در جدول زیر می‌بینیم.
 
حاضر نشدن پدیده
بعد از باخت به سپاهان در هفته اول، مس رفسنجان میزبان پدیده مشهد بود اما هر چه آنها در زمین منتظر ماندند مشهدی‌ها نیامدند و در نهایت هم کمیته انضباطی حکم به پیروزی 3-0مسی‌ها داد. آن روز با وجود حضور بازیکنان مس و همچنین تیم داوری در زمین، اما خبری از اعضای تیم پدیده نشد. بازیکنان پدیده در واکنش به نامشخص بودن قراردادهای خود و شرایط مدیریتی باشگاه، بارها اعتراض کرده و حتی در سفر به رفسنجان نیز تنها اعضای کادر فنی در فرودگاه حضور یافته بودند. در نهایت پس از حدود ۲ ساعت معطلی عوامل برگزاری، تیم داوری و اعضای تیم مس رفسنجان، خبری از پدیده نشد تا ناظر بازی این مسأله را برای ارائه به کمیته انضباطی گزارش کرده و بازی لغو شود.
 
منشا گلزن، آذرباد پاسور
27 بازیکن در لیگ بیست و یکم برای مس به میدان رفتند که عملکرد چند نفرشان نسبت به بقیه کاملاً متفاوت بود. محسن آذرباد با 2343 دقیقه حضور در میدان دو گل زد و 9 پاس گل داد تا عنوان بهترین پاسور تیمش را به دست آورد. همچنین کادوین منشا با 2065 دقیقه بازی 14 گل زد و بهترین گلزن لیگ شد. این مهاجم نیجریه‌ای دو پاس گل هم داد. بازیکن نیجریه‌ای مس رفسنجان که پنجمین سال حضورش در فوتبال ایران را تجربه می‌کند در این فصل هم مهره تأثیرگذاری برای مسی‌ها بود. گادوین هشت گل زد که پنج گلش از روی نقطه پنالتی بود. البته از عملکرد خوب مجید علیاری هم نمی‌توان به سادگی گذشت. مهاجم مس رفسنجان در 13 مسابقه‌ای که به میدان رفت و در مجموع 898 دقیقه بازی دو گل زد و پنج پاس گل داد.
 
پنالتی‌ها
داستان پنالتی‌های مس رفسنجان هم به یک اتفاق تکراری برای پنج هفته متوالی تبدیل شده بود. شاگردان محمد ربیعی در بازی با نفت مسجدسلیمان، هوادار، ذوب آهن، تراکتور و نساجی صاحب پنالتی شدند. البته قبل از بازی با نساجی مقابل فجر ایستادند که در مسابقه توپی از خط دروازه‌ها عبور نکرد.
 
9 هفته عجیب
نتایج مس رفسنجان در نیم فصل اول سینوسی بود. آنها از پنج بازی دو شکست، دو تساوی و یک پیروزی که البته حریف‌شان حاضر نشد را به دست آوردند اما چهار بازی بعدی‌شان را با پیروزی سپری کردند و در ادامه باز هم نتایج‌شان با نوسان همراه بود.
 
مصدومیت انصاری
یکی از اتفاقات تلخ برای مس رفسنجان در هفته اول رقم خورد. جایی که محمد انصاری مدافع چپ این تیم در برخورد با مهاجم سپاهان دچار پارگی رباط صلیبی شد. محمد ربیعی سرمربی تیم خیلی روی او به‌عنوان بازیکنی که توانایی بازی در چند پست را دارد حساب کرده بود.
 
 حذف مقابل تیم لیگ دویی
تیم مس رفسنجان در اولین بازی حذفی‌اش به مصاف تراکتور رفت. تلاش دو تیم در پایان 120 دقیقه گلی به همراه نداشت تا این که در ضربات پنالتی مسی‌ها 3-1 به پیروزی رسیدند و حریف شهرخودرو در مرحله یک هشتم نهایی شدند. در این بازی هم شاگردان ربیعی به سختی پیروز شدند. گل دقیقه 106 محسن آذرباد آنها را به مرحله یک چهارم فرستاد. جایی که تیم شگفتی‌ساز خلیج فارس انتظارشان را می‌کشید. بازی در پایان 120 دقیقه 1-1 به پایان رسید و این‌بار مسی‌ها در ضربات پنالتی با نتیجه 5-3 بازی را واگذار کردند.
 
30 دقیقه 19 گل
بازیکنان مس در 29 مسابقه‌ای که به میدان رفتند 36 گل زدند که از این تعداد 23 گل آن در نیمه‌های دوم به دست آمده است. جالب این که شاگردان ربیعی 19 گل را در نیم ساعت پایانی بازی‌های‌شان زده‌اند. ضمن این که آنها 9 گل از 29 گل دریافتی‌شان را در پانزدهم دقیقه پنجم 
خورده‌اند.
 
دروازه بان‌هایی که پاس گل دادند
مس رفسنجان شاید تنها تیمی باشد که هر دو دروازه‌بانش پاس گل داده‌اند. داود نوشی صوفیانی در دقیقه 24 بازی با گل‌گهر پاس گل اول را به مهدی ترکمان داد. همین اتفاق در بازی هفته شانزدهم با سپاهان هم افتاد. این‌بار فایز الرشیدی در دقیقه 19 با پاس بلند در عمق منشا را صاحب توپ کرد و این بازیکن هم گل اول تیمش را زد.
 

Page Generated in 0.0073 sec