printlogo


کد خبر: 248267تاریخ: 1401/3/24 00:00
بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و یکم
باز هم دستشان به جام نرسید

نگاه فنی
جعفر برزگر   
 
سپاهان در ابتدای فصل با جذب بازیکنانی همچون شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، مسعود ریگی و حفظ بازیکنان کلیدی‌اش به عنوان یک مدعی قهرمانی خودش را معرفی کردند. اتفاقاً آنها شروع بسیار خوبی هم داشتند و هر سه بازی اول‌شان را با پیروزی پشت سر گذاشتند. 
در نیم فصل دو سه بازیکن دیگر هم به خدمت گرفتند که در نهایت با استفاده از 25 بازیکن و بدون کسب جام به کارشان پایان دادند.
 
مغانلو و 570 دقیقه گل نزدن
جذب شهریار مغانلو به عنوان یکی از بهترین مهاجمان فصل قبل، آن هم از تیم پرسپولیس که قهرمانی را به دست آورده بود توقعات را از او زیاد کرد. همین فشار آن هم در شرایطی که شهباززاده در دو بازی اول دو گل زده بود کار را برای مهاجم تازه‌وارد سخت‌تر می‌کرد. 
زمانی که در بازی سوم مقابل هوادار نویدکیا او را در دقیقه 63 تعویض کرد بسیار از این موضوع ناراحت و همان موقع واکنش نشان داد. روند گل نزدن‌های او به هفته هفتم و بازی با نساجی رسید که ابتدا در دقیقه 31 و بعد از آن در دقیقه 56 دو مرتبه دروازه قائمشهری‌ها را باز کرد. بعد از این بازی تا حدودی فشار و استرس این بازیکن کم شد.
 
رد استعفای نویدکیا، اخراج مرزبان و کریمی
محرم نویدکیا که دربی رفت را به ذوب آهن باخته بود بعد از تساوی در بازی برگشت در هفته نوزدهم از سمت خود استعفا داد. او مدعی بود که سپاهان نیاز به آدم جدیدی برای افزایش انرژی دارد و امیدوار است باشگاه اجازه دهد کنار برود: «فکر می‌کردم می‌توانم به تیم کمک کنم ولی نتوانستم، نمی‌خواهم هواداران‌مان را ناراحت ببینم؛ از سپاهان جدا می‌شوم و برای تیم آرزوی بهترین‌ها را دارم.» 
البته باشگاه با استعفای او مخالفت کرد و در حالی که بازیکنان داخل هواپیما و آماده سفر به تبریز بودند نویدکیا داخل هواپیما شد تا بازگشتش را اعلام کند.
 البته این استعفا در حالی پذیرفته نشد که دیگر خبری از محمود کریمی و علیرضا مرزبان نبود. نویدکیا بعد از آخرین بازی فصل درباره این اتفاق این‌طور گفت: «با تمام وجودم از محمود کریمی تشکر می‌کنم، او از خودگذشتگی بزرگی به خاطر من کرد، شاید خانواده و دوستانش سؤال کنند چه اتفاقی افتاد که کریمی از سپاهان جدا شد. فقط من و خودش می‌دانیم که چه لطف بزرگی به من و سپاهان کرد. 
از مرزبان تشکر می‌کنم به خاطر یک سال و نیمی که کنار هم بودیم و چیزهای زیادی از او یاد گرفتم. واقعاً برای من سخت بود بدون این دو عزیز کار را در سپاهان ادامه بدهم، ولی وظیفه‌ام بود که کار را تمام کنم. دلم می‌خواست درباره آنها صحبت و صمیمانه به دلیل از خودگذشتگی که به خاطر من داشتند، واقعاً از این عزیزان تشکر کنم.»
 
مصدومیت سلمانی
در جریان دیدار تیم‌های سپاهان و پیکان یاسین سلمانی مهاجم جوان زردپوشان مصدوم و با چشمانی گریان به بیرون از زمین منتقل شد. جایی که هافبک ملی‌پوش تیم فوتبال سپاهان قصد فرار و عبور از دو مدافع آخر پیکان را داشت که خطای سامان فلاح مانع پیشروی او شد. این بازیکن اما در ادامه در شرایطی که استارت سریعی را آغاز کرده بود، با آسیب‌دیدگی از ناحیه کشاله مواجه شد و در همان لحظه رو به نیمکت کرد و از کادر فنی خواست تا او را تعویض کنند. البته سلمانی چند دقیقه بعد و پس از اینکه مطمئن شد دیگر نمی‌تواند به بازی ادامه بدهد، جای خود را به سروش رفیعی داد و در حالی که بشدت از اتفاقی که برایش رخ داده ناراحت بود، زمین مسابقه را ترک کرد. او تا پایان هفته هجدهم نتوانسته برای تیمش بازی کند.
 
حذف مقابل آلومینیوم
سپاهان در نیم فصل اول سه مرتبه به اراک رفت. ابتدا برای بازی با پرسپولیس که یک-صفر باختند. 
بعد از آن برای بازی حذفی مقابل آلومینیوم که در ضربات پنالتی نتیجه را به شاگردان خطیبی واگذار کردند. البته آنها در اولین بازی حذفی تیم شهدای اورکی اسلامشهر را با گل دقیقه 60 سجاد شهباززاده از پیش رو برداشتند. 
سپاهانی‌ها در هفته پانزدهم و این بار مقابل آلومینیوم اراک به تساوی بدون گل دست پیدا کردند.
 
شهباززاده مؤثرترین بازیکن
از میان 25 بازیکنی که برای سپاهان در لیگ بیست و یکم به میدان رفتند سه چهار نفر عملکرد بهتری داشتند. امید نورافکن با چهار گل و هشت پاس گل بهترین پاسور تیمش بود. سجاد شهباززاده هم هفت گل زد و شش پاس گل داد. شهریار مغانلو با هشت گل زده بهتری گلزن سپاهان لقب گرفت و چهار پاس گل هم داد.
 
جذب مظاهری
با اینکه کریستوفر کنت دروازه‌بان اتریشی سپاهان در 9 بازی از 16 مسابقه‌ای که درون دروازه تیمش ایستاد کلین‌شیت کرده بود اما عملکردش در چند بازی آخر و از طرفی نیمکت‌نشینی رشید مظاهری در استقلال باعث شد تا مسئولان سپاهان خیلی زود نسبت به جذب این دروازه‌بان اقدام کنند. همزمان با این اتفاق محمدرضا خلعتبری هم به فولاد رفت و سپاهان هم میلاد جهانی از ذوب‌آهن را به خدمت گرفت.
 
تغییر نتیجه مقابل گل‌گهر
سپاهان که بازی رفت را به گل‌گهر در سیرجان با نتیجه 4-2 واگذار کرده بود به لطف استفاده تیم گل‌گهر از بازیکن غیرمجاز گابنی و بر اساس رأی کمیته انضباطی نتیجه بازی را 3-صفر به نفع خود دید.
 

Page Generated in 0.0068 sec