printlogo


کد خبر: 248074تاریخ: 1401/3/19 00:00
سرابی به نام فوتبال زیبا
رمانتیسم، آفت جدی برای مربیان جوان

زاویه دید
آرمن ساروخانیان  
 
داریوش یزدانی در مصاحبه با ایران ورزشی، درباره موضوع جانشینی فرهاد مجیدی گفت: «بهترین گزینه خودم هستم که بیایم و در استقلال کار کنم اما چه سود که این اجازه را نمی‌دهند. سبک مربیگری جواد نکونام آن چیزی نیست که هواداران استقلال می‌خواهند. فرهاد مجیدی هم اگر می‌ماند، با این سبک بازی شاید دوام نمی‌آورد و هواداران به او معترض می‌شدند. استقلال یک مربی می‌خواهد که تیمش بتواند فوتبال را زیبا بازی کند. با مدل مربیگری که من از نکونام در فولاد دیده‌ام، او در استقلال دوام نمی‌آورد. مگر اینکه روش خود را تغییر بدهد و تیمش فوتبال باکیفیت و زیبا بازی کند.»
یزدانی در حالی خودش را بهترین گزینه نیمکت استقلال می‌داند که سابقه یک روز مربیگری در لیگ برتر را ندارد. 
او در این سال‌ها در آکادمی فعالیت کرده، ولی آموزش فوتبال به کودکان و نوجوانان با هدایت یک تیم حرفه‌ای در لیگ برتر فوتبال ایران جنس متفاوتی دارد. او کارش را به تازگی در یکی از آکادمی‌های بارسلونا در آمریکا شروع کرده، ولی نمونه‌های زیادی از مربیان موفق در آکادمی‌ها سراغ داریم که در رده بزرگسال و حرفه‌ای ناکام شده‌اند و نتوانسته‌اند ایده‌ها و تئوری‌های‌شان را در بالاترین سطح پیاده کنند.
تأکید یزدانی روی اصطلاح «فوتبال زیبا» نشانه آرمانگرایی آشنایی است که در مربیان تازه‌کار سراغ داریم. آنها بر این باورند که فوتبال تهاجمی و شناور تیم‌هایی مثل منچسترسیتی یا بایرن مونیخ را می‌توان با تکیه صرف بر تئوری و تکرار تمرینات آن تیم‌ها پیاده کرد، ولی بعد از ورود به میدان عمل متوجه می‌شوند که رسیدن به چنین قله‌ای به این سادگی نیست و با ابزار محدود تقریباً غیرممکن است. 
اگر رسیدن به این مدل فوتبال آسان و عملی بود، همه تیم‌های اروپایی که منابع انسانی بیشتری دارند، زودتر از ما سراغ آن می‌رفتند.
مدل فوتبالی که یزدانی در ذهن دارد بیش از اندازه رویاپردازانه است و تیم‌های انگشت‌شماری می‌توانند سراغ آن بروند. فوتبال بی‌رحم حرفه‌ای اجازه چنین ریسک بزرگی را نمی‌دهد و مربیان در برابر انتظارات بالای مدیران باشگاه‌ها و هواداران چاره‌ای جز نتیجه‌گرایی و فوتبال حسابگرانه ندارند.
آخرین کسی که مثل یزدانی نگاه رمانتیکی به فوتبال داشت، محرم نویدکیا بود. او با اصرار روی فوتبال تهاجمی وارد مسابقات شد، ولی با یکی از پرمهره‌ترین تیم‌های لیگ برتر نتوانست به قهرمانی برسد. 
بزرگترین مشکل سپاهان همین نگاه رویاپردازانه بود و تیم محرم که بدون رعایت اصول دفاعی و با نفرات پرشمار حمله می‌کرد، بارها برابر حریفانش غافلگیر شد. مصاحبه یزدانی و ادعای بزرگش با استعفای نویدکیا از سپاهان همزمان شد. پروژه مربی جوان سپاهان به بن‌بست رسید و اگر او بخواهد در مربیگری فعال بماند، باید نگاهش به فوتبال را تغییر بدهد. یزدانی اما در شروع مسیری است که نویدکیا در این دو سال پشت سر گذاشته.
 

Page Generated in 0.0071 sec