printlogo


کد خبر: 243511تاریخ: 1400/12/11 00:00
اتحاد یوفا و فیفا در یک تصمیم مهم
روسیه، محروم از همه مسابقات فوتبال

فیفا تصمیم گرفته روسیه را تا اطلاع ثانوی از حضور در تمام مسابقات بین‌المللی فوتبال محروم کند. این تصمیم در پی حمله به کشور همسایه، اوکراین با دستور رئیس جمهور، ولادیمیر پوتین اخذ شده است. کمیته بین‌المللی المپیک که پیش از این روسیه را از حضور با پرچم خود منع کرده بود، خواسته از شرکت ورزشکاران روس و بلاروس در مسابقات بین‌المللی ممانعت به عمل آید.
 
روند تصمیم گیری
فدراسیون بین‌المللی فوتبال بعد از مذاکرات طولانی با نهاد حاکم بر فوتبال اروپا (یوفا) تصمیم گرفت تیم ملی روسیه فوراً از تمام مسابقات بین‌المللی محروم شود.
 پیش از این اعلام شده بود بازی تیم‌های روس و اوکراینی در ورزشگاه‌های بی‌طرف برگزار شود، ضمن اینکه میزبانی فینال لیگ قهرمانان امسال از سن پترزبورگ گرفته شد و به پاریس داده شد اما محرومیت‌ها یک گام فراتر رفته
 است.
 در بیانیه مشترک فیفا و یوفا آمده است: «با تصمیم شورای فیفا و کمیته اجرایی یوفا تمام تیم‌های روس اعم از ملی و باشگاهی تا اطلاع ثانوی حق حضور در مسابقات بین‌المللی را ندارند. در این مورد، فوتبال کاملاً منسجم و متحد عمل می‌کند و حامی مردمی است که در اوکراین زندگی‌شان تحت تأثیر جنگ قرار گرفته است. رؤسای دو نهاد امیدوارند وضعیت اوکراین به سرعت و با قدرت بهبود یابد تا فوتبال بتواند نقش خود را در صلح و آرامش ایجاد کند.»
 روسیه هم بیانیه صادر کرده: «اتحادیه فوتبال روسیه مخالفت خود را با تصمیم فیفا و یوفا اعلام می‌کند و حق خود برای اعتراض به این تصمیم را بر اساس قوانین بین‌المللی ورزش محفوظ می‌داند. ما باور داریم این تصمیم در تضاد با قوانین و اصول بین‌المللی و همچنین روح ورزش است و آسیب جدی به ورزشکاران، مربیان، کارکنان باشگاه‌ها و تیم‌های ملی و از همه مهمتر میلیون‌ها هوادار روس و خارجی وارد می‌کند که علایق و منافع‌شان با این تصمیم به خطر می‌افتد. چنین اقداماتی دنیای ورزش را دچار تفرقه می‌کند که همواره بر برابری، احترام متقابل و استقلال از سیاست تأکید داشته است.»
 
تأثیر روی کدام مسابقات؟
روسیه قرار بود چهارم فروردین در پلی‌آف صعود به جام جهانی 2022 با لهستان بازی کند اما برگزاری این بازی شرایط به‌شدت مبهمی دارد و می‌توان گفت که روسیه عملاً از حضور در جام جهانی منع شده است، اما با قطعیت نمی‌توان گفت چون فیفا از عبارت تا اطلاع ثانوی استفاده کرده است.
 فدراسیون فوتبال لهستان پیش از این اعلام کرده بود که با روس‌ها بازی نمی‌کند. تعدادی از کشورهای دیگر از جمله سوئد و فرانسه هم مخالفت خود را با حضور نمایندگان روسیه در هر تورنمنت بین‌المللی اعلام کرده‌اند.
 محرومیت اعمال شده توسط یوفا بر همه تیم‌های ملی روسیه تأثیر می‌گذارد و تیم ملی زنان این کشور که قرار بود تابستان پیش رو در مسابقات قهرمانی اروپا در انگلیس حاضر شود، فعلاً از شرکت در این رقابت‌ها محروم است.
 یوفا همچنین اسپارتاک مسکو را از لیگ اروپا اخراج کرده و فعلاً لایپزیگ که در یک‌هشتم‌نهایی حریف این تیم بود، به طور خودکار به مرحله یک‌چهارم ‌نهایی می‌رود.
 

 


Page Generated in 0.0053 sec