printlogo


کد خبر: 240002تاریخ: 1400/10/12 00:00
شاباش‌هایی که مثل آوار روی سر تراکتور خراب شد


سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   
از باشگاه تراکتورسازی در دوره مالکیت محمدرضا زنوزی فقط پسوند «سازی» حذف نشد، بلکه انبوهی از بدهی و وعده‌های بیهوده به جا ماند و حالا مالک آن پس از مانورهای خبری، از فروش باشگاه حرف می‌زند.
منظور واقعی او اما واگذاری باشگاه نیست، بلکه می‌خواهد بدهی‌های انباشته‌اش را واگذار کند.
واگذاری بدهی از معامله‌های عجیب و نوبرانه در اقتصاد ایران است.
حاصل مالکیت محمدرضا زنوزی بر باشگاه تراکتورسازی به روایت‌های گوناکون چند صد میلیارد بدهی تخمین زده می‌شود که حتی محاسبه دقیق درباره آن وجود ندارد و رئیس هیأت فوتبال آذربایجان شرقی پیش‌تر از رقم ۳۸۸ میلیارد تومان حرف زده بود.
نشان تجاری تراکتورسازی در فوتبال ایران اگرچه می‌تواند ارقامی بزرگتر از این مقدار بدهی باشد اما مطابق واقعیت‌های جاری در اقتصاد فوتبال ایران تحمل این میزان بدهی از عهده یک باشگاه خارج است.
زنوزی بدون رعایت فیرپلی مالی به نابسامانی بیشتر در بازار نقل و انتقالات ایران افزود، قراردادهای دلاری و با ارقام خارج از عرف با بازیکنان ایرانی بست، مربیان خارجی را هر بار با تصمیمات عجولانه‌اش در تراکتور ناکام گذاشت، در قرارداد با بازیکنان خارجی ولخرج و سپس بی‌تعهد بود تا آنچه برای تراکتور به جا بماند، انبوهی از بدهی و پرونده شکایت‌های مالی باشد.
آسیبی که این سیاق باشگاهداری به فوتبال وارد می‌کند، مسدود کردن راه باشگاهداری خصوصی برای دیگران است. با این میزان از خاصه‌خرجی و ایجاد تعهدهای مالی بی‌پشتوانه، فوتبال گران و گران‌تر شده است و باشگاهداری فقط از کسانی برمی‌آید که به روش مالک تراکتور بخواهند دورانی پر سر و صدا را پشت سر بگذارند و بروند.
زنوزی می‌تواند درباره حقوق پایمال ‌شده باشگاه‌ها از جمله حق پخش تلویزیونی حرف بزند، می‌تواند از زیانبار بودن باشگاهداری در فوتبال ایران بگوید و حرف بیراهی هم نزده است اما او با شناخت از وضعیتی که بر اقتصاد فوتبال ایران حاکم است، چرا تراکتور را ثروتمند جلوه داد؟ سرانجام تمام آن پول‌هایی که مثل شاباش به هوا می‌رفت، به‌عنوان بدهی روی سر باشگاه تراکتورسازی آوار شده است.
تراکتور از ۵۱ سال پیش تا امروز هرگز مالکی با ادعای ثروت بیشتر از مالک امروزش نداشت اما هرگز به اندازه امروز بدهکار نبود. تمام آن نمایش تمول تراکتور در چند سال اخیر صحنه‌ای روی پرده با بازیگری مالک بود، اما نمایش تمام شده است.


Page Generated in 0.0054 sec