printlogo


کد خبر: 239974تاریخ: 1400/10/12 00:00
نیکبخت‌واحدی: خدای ما خدای ژاپنی‌ها هم هست
دروغ می‌گویند چون از جنس فوتبـــال نیستند
من چه در دوران بازیگری و چه الان دنبال پست و مقام نبودم و مثل خیلی ها پشت دراتاق مدیرعامل نمی‌خوابیدم

 
گفت و گو
جعفر برزگر   
 
کمتر از یک هفته دیگر AFC رأی نهایی‌اش را درباره پرسپولیس و استقلال صادر می‌کند؛ رأیی که اگر مطابق میل هواداران فوتبال ما نباشد باعث دلخوری و دلسردی آنها می‌شود. علیرضا نیکبخت‌واحدی پیشکسوت فوتبال کشورمان بر این باور است اگر در سال‌های گذشته فوتبالی‌ها برای فوتبال ما تصمیم می‌گرفتند امروز شاهد این اتفاقات نبودیم. او مدعی است از حرفه‌ای بودن در فوتبال فقط نامش را یدک می‌کشیم.
 
قرار شده AFC روز شانزدهم ماه جاری رأی نهایی‌اش را درباره سرخابی‌ها اعلام کند. حذف احتمالی آنها چه تبعاتی برای فوتبال ما دارد؟
 امیدوارم این اتفاق نیفتد چون با احساسات میلیون‌ها هوادار این تیم بازی می‌شود، تبعاتش هم کاملاً مشخص است. دوری از لیگ قهرمانان آسیا به‌لحاظ مالی ضرر زیادی به تیم‌های ما می‌زند، در حالی که می‌توانند بیشترین و بهترین اسپانسرها را بگیرند. از طرفی بازیکنان هم ضرر می‌کنند چون آنها هم فرصت دیده شدن در آسیا و در نهایت ترانسفر شدن حتی به تیم‌های حوزه خلیج‌فارس را از دست می‌دهند.
کنفدراسیون آسیا ایرادهای زیادی از این تیم‌ها گرفته و...
 من می‌دانم خصوصی شدن این دو تیم سخت و زمانبر است اما غیرممکن نیست. چرا در همه این سال‌ها این اتفاق نیفتاده است؟ اما مطمئن باشید اگر به معنای واقعی خصوصی شوند فوتبال‌مان پیشرفت می‌کند. ما افرادی که با جان و دل حاضرند برای این تیم‌ها هزینه کنند کم نداریم. خدا کند این اتفاق نیفتد. به قول برخی اهالی فوتبال، فقط اسم لیگ ما حرفه‌ای شده و فقط آن را یدک می‌کشیم. فوتبال ما خیلی مشکل دارد و همیشه نمی‌توان با دروغ گفتن به AFC کارها را پیش برد. هیچ چیز ما در فوتبال حرفه‌ای نیست و فقط ادعایش را داریم. شما همین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را ببیند حتی کوچکترین تیم‌های‌شان هم 10، 15تا زمین استاندارد دارند. اما در فوتبال ما بعضی از باشگاه‌های بزرگ‌مان هم یک زمین تمرینی ثابت ندارند.
از این اتفاق تیم ملی هم متضرر خواهد شد.
 شک نکنید که همین اتفاق می‌افتد. هر دوره برای تیم ملی بهترین بازیکنان انتخاب می‌شوند و هر نسل نقاط قوت و ضعفی دارد. زمان ما بازیکنان فوق‌العاده‌ای در تیم ملی توپ می‌زدند و اکنون هم ستاره‌های زیادی داریم. این نسل بازیکنان ما در بهترین حالت ممکن است دو دوره به جام‌جهانی بروند اما ما برای بعد از آن چه کار کردیم؟ با احترام به تمام تیم‌ها اما چند تیم بازیکن‌ساز هستند. استقلال و پرسپولیس چقدر در این زمینه فعال هستند؟ شما فکر می‌کنید اگر این اتفاق بیفتد چه کسانی ضرر می‌کنند؟ مگر می‌شود کار انجام ندهیم و بگوییم ان‌شاءالله درست می‌شود! از قدیم گفته‌اند از تو حرکت از خدا برکت. ما فراموش نکنیم که خدا خدای ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها هم هست.
پیرو صحبت شما هنوز بعد از 21 دوره لیگ برتر خیلی از تیم‌های ما زمین تمرین و بازی ندارند.
 من بعضی وقت‌ها که بازی‌های قدیمی‌مان را نگاه می‌کنم به خودم می‌گویم چطور در آن زمین‌های ناهموار بازی می‌کردیم. الان شاید تیم‌هایی که در لیگ ما این مشکلات را ندارند انگشت‌شمارند. همین کیفیت نامطلوب زمین‌ها بلای جان بازیکنان شده و هر سال چند بازیکن رباط می‌دهند. اینجا چون امکانات سخت‌افزاری خوبی نداریم تا برف می‌آید بازی لغو می‌شود. در این شرایط مسئولان فدراسیون حداقل یک قدم بردارند تا AFC ببیند آن وقت اگر اتفاقی نیفتاد می‌گویند ما قدم‌مان را برداشتیم. الان خیلی پروژه‌ها از زمان آقای سلطانی‌فر کلنگش خورده و به حال خود رها شده است.
جالب اینکه خیلی راحت می‌گویند در سال‌های گذشته واقعیت‌ها را به AFC نگفته‌اند.
دروغ می‌گویند چون فوتبالی و از جنس فوتبال نیستند و فقط آمدند اسم‌شان سر زبان‌ها بیفتد وگرنه خیلی از اینها را مغازه‌دار سرکوچه‌شان هم نمی‌شناسد. شما بروید فوتبالی‌ها را بر سر کار بیاورید و ببینید چه اتفاقات خوبی برای فوتبال ما می‌افتد.
12 هفته از لیگ گذشته، سطح کیفی مسابقات را چطور می‌بینید؟
 بازی‌های نسبتاً خوبی را می‌بینیم. استقلال کم‌کم خودش را از بقیه جدا می‌کند و همین روند گل نخوردن و نباختن امیدواری‌های زیادی را در دل هواداران ایجاد کرده است.
اما همچنان بعضی‌ها انتقاد می‌کنند و مدعی هستند هنوز شکل واقعی‌اش را پیدا نکرده است.
 من چه در دوران بازیگری و چه الان دنبال پست و مقام نبودم و مثل خیلی‌ها پشت در اتاق مدیرعامل نمی‌خوابیدم. آنها امتحان‌شان را پس داده‌اند و تازه متوجه شدیم که سال‌های سال است از باشگاه حقوق می‌گیرند. مردم ما به اندازه کافی فوتبال را می‌فهمند و می‌دانند چه کسی برای منافع خودش به باشگاه استقلال آمده و چه کسی برای خدمت به این باشگاه.
 

Page Generated in 0.0052 sec