printlogo


کد خبر: 239951تاریخ: 1400/10/12 00:00
قرار بود خانه و زمین بدهند اما جواب تلفن را هم نمی‌دهند
دلخانی: شأن قهرمان جهان یک سکه نیست!
برای طلای نروژ خون ریختم

مصاحبه  اختصاصی
محسن وظیفه     
 
 یکی از ستاره‌های کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان نروژ، میثم دلخانی بود. کشتی‌گیر 63 کیلوگرم اهل استان فارس که در دو سال و نیم گذشته پله‌های ترقی را برق‌آسا طی کرد و حالا جایگاهی ویژه در کشتی فرنگی دارد. او در حالی به طلای قهرمانی جهان رسید که خیلی‌ها او را در حد تیم ملی نمی‌دانستند اما ممارست و پشتکار او در نهایت نتیجه داد و در مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان به مدال طلا رسید. با این‌ حال در روزهای اخیر او هم از گزند انتقادات جا نماند و در نهایت او هم مورد هجمه قرار گرفت که چطور با عنوان هفتمی در جام تختی به تیم ملی رسید. موضوعی که البته میثم دلخانی آن را قبول ندارد و معتقد است که برای رسیدن به دوبنده تیم ملی چرخه را طی کرده و امسال هم برای رسیدن به دوبنده تیم ملی چرخه را طی می‌کند و اینطور نیست که چون قهرمان جهان شده از همین حالا می‌تواند خودش را در ترکیب تیم ملی ببیند.
 
چند ماهی از مسابقات قهرمانی جهان گذشته اما هنوز مشخص نیست که تمرینات را شروع کرده‌اید.
 مدتی هست که تمرینات را شروع کرده‌ام اما مصدومیتی از قهرمانی جهان در نروژ دارم که سعی دارم با فیزیوتراپی این مصدومیت را رفع کنم.
مشکل جدی داری؟
    نه، مشکل جدی نیست ولی باید سعی کنم این مصدومیت را برطرف کنم و بعد تمرینات را جدی دنبال کنم.
پس معلوم است که از ماجرای پاداش گرفتن‌ها رهایی پیدا کرده‌ای.
    پاداشی که در کار نبود. تنها پاداشی که الان در حال حاضر می‌توانم از آن نام ببرم، بحث استخدام در شهرداری است که در حال نهایی شدن است که آن ‌هم با تلاش آقای دبیر انجام  شد.
یعنی این‌ همه تلاش در نهایت چیزی در پی نداشت؟
    ببینید باید از علیرضا دبیر تشکر کنم که خیلی سعی کرد در این مدت دوستان و رفقایش به قهرمانان کمک کنند و این قابل تقدیر است اما قرار بود از سوی وزارت راه و شهرسازی، زمین و خانه به ما بدهند اما فقط وعده داده شد. بعد به همراه قهرمانان و علیرضا دبیر در تهران دیداری با مسئولان مربوطه داشتیم که قرار شد کارگروهی تشکیل شود و این پاداشی که وعده داده بودند ، به مرحله اجرا برسد اما حالا جواب تلفن دبیر را هم نمی‌دهند!
از مسئولان استان فارس هم گلایه کرده بودی!
    دیگر گلایه هم نمی‌کنم! ولی واقعاً در ‌شأن قهرمان جهان نیست که مسئولان استان بخواهند با اهدای یک سکه تجلیل کنند.
آن ‌هم از قهرمانان تیمی که در نروژ شاهکار کردند!
    خیلی کار بزرگی بود. 4 طلا و دو برنز در مسابقات قهرمانی جهان چه موقع قبل از این دیده بودیم؟
هنوز هم این افتخار‌آفرینی‌ها ادامه دارد و کلی از بهترین‌های 2021 به فرنگی‌کاران اختصاص پیدا کرد.
    همین دو روز پیش آخرین افتخار به ما رسید. 5 صحنه برتر در سال 2021 بود که سه تا از این صحنه‌ها به کشتی فرنگی اختصاص داشت. محمدرضا مختاری و محمدرضا‌ گرایی این صحنه‌ها را رقم زدند.
هر دو هم از فارس و شیراز.
    پرچم شیراز بالاست (با خنده). البته پرچم ایران باید بالا باشد که بچه‌های استان فارس هم نقش مهمی داشتند که باید قدرشناس این کارهای بزرگ باشند و همه حرفم همین بود.
البته در این چند روز مورد انتقاد هم قرار گرفتی؟
    بله متأسفانه گفتند سال 2019 جام تختی هفتم شد اما به تیم ملی رسید اما واقعاً چرخه را رعایت کرده بودم و یک ماه قبل از جام تختی اکثر قهرمانان این وزن را شکست داده بودم. جام تختی هم در اندیمشک داستان داشت. کشتی را با نتیجه تساوی به کرامت عبدولی باختم. ضمن اینکه داوری هم واقعاً مسأله‌ساز شد بعد هم که همه در جریان هستند چه اتفاقاتی رخ داد. بعد از جام تختی من و محمد نوربخش که قهرمان جام تختی بود به تورنمنت بین‌المللی اعزام شدیم که در دور اول نوربخش را بردم و بعد هم که آندربرگ را بردم. سامان هم به قهرمانی آسیا اعزام شد که سوم شد. هر مسابقه که اعلام شد اعزام شدم و کامل چرخه را رعایت کردم.
همین‌جا هم نکته مهمی وجود دارد؛ کشتی فرنگی در دو سال اخیر رشد زیادی داشت و بخصوص خودت که سال 2019 هفتم جام تختی بودی اما الان قهرمان جهان هستی!
    در این دو سال و نیم واقعاً زحمت زیادی کشیدیم. چه کادرفنی تیم ملی کشتی و چه کشتی‌گیران واقعاً در اردوی تیم ملی خون ریختیم تا قهرمان جهان شدیم. محمد بنا همانند یک پدر در کنار تیم بود؛ فرزندش بیمار می‌شد اما اردو را رها نمی‌کرد. باید مزد این زحمت را می‌گرفتیم که فکر می‌کنم موفقیت مسابقات قهرمانی جهان در نروژ بهترین مزد بود.
اما با وجود این، انتقادات زیادی در این چند روز مطرح شد.
    خیلی نمی‌خواهم وارد این داستان بشوم. الان فضا آرام شده و هر چه بوده تمام شده. حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به‌عنوان قهرمانان المپیک نعمت بزرگی برای کشتی فرنگی هستند. در این دو سال اخیر حمید سوریان در کنار تیم بود و خاطرم هست که به مسابقات امیدهای جهان در سال 2019 رفتیم که حمید سوریان کنار ما بود. یک لحظه از کنار بچه‌ها دور نمی‌شد؛ در حالی‌ که می‌توانست در جایگاه ویژه حضور داشته باشد و از بالا تیم را نظاره کند اما مسیر 5 دقیقه پیاده‌روی بین سالن گرم و جایگاهی که بتواند به بچه‌ها نزدیک شود را بارها طی کرد و هیچ یک از کشتی‌گیران تیم را تنها نگذاشت. محمد بنا هم که پدر کشتی فرنگی است. چهار طلا در المپیک کسب کردیم که هر چهارتا در دوره محمد بنا بوده و هر وقت هر نتیجه خوب، مدال خوب و موفقیت بزرگی برای کشتی فرنگی بوده یک ربطی به محمد بنا داشته و واقعاً نقش او در تیم غیر قابل انکار است.
دلیل اینکه همیشه محمد بنا با موفقیت‌های کشتی فرنگی عجین بوده را در چه چیز  می‌بینید؟
    هیچ چیز و هیچ کس برای محمد بنا مهم‌تر از کشتی فرنگی نیست. موفقیت کشتی فرنگی را بیش از هر چیز دیگری دوست دارد و فرد برایش واقعاً مهم نیست. تمام تلاشش را می‌کند که کشتی فرنگی در دنیا سرآمد باشد. خیلی به غیرتش برمی‌خورد که کشتی فرنگی ایران در دنیا سرآمد نباشد.
به‌عنوان سؤال آخر... جهانی سال بعد طلای دوم را هم به دست می‌آوری؟
    اول باید به ترکیب تیم برسم. خوشبختانه کشتی فرنگی ایران مسیر خوبی را طی می‌کند و باید بعد از طی کردن چرخه به دوبنده تیم ملی برسم که اگر برسم حتماً برای طلای جهان تمام تلاشم را می‌کنم چون اعتماد به نفس خوبی پیدا کرده‌ام و حتماً طلای دوم هم در دسترس خواهد بود.
این را هم اضافه کنم که خیلی می‌گفتند جهانی نروژ سطح خوبی نداشت؟
    در وزن 63 کیلوگرم که غیر المپیکی است، خیلی فرقی نمی‌کند. در جهانی سال بعد هم بعید است که فرد دیگری اضافه شود. تلاشم را می‌کنم که به بهترین نتیجه ممکن برسم.

Page Generated in 0.0060 sec