printlogo


کد خبر: 239372تاریخ: 1400/10/1 00:00
رونالدو به دنبال ادای دین به اولین باشگاه
پدیده، ناجی می‌شود؟

رونالدو نازاریو با سرمایه‌گذاری در اولین باشگاه خود، می‌خواهد این باشگاه سقوط کرده و غرق در بدهی را نجات دهد.
به گزارش گل، تیمی که در سری B برزیل تحت فشار قرار گرفته و از دور شاهد جشن دوگانه داخلی رقیب، اتلتیکومینیرو، بوده است؛ می‌توان با اطمینان گفت کروزیرو سال 2021 را با ناکامی مطلق پشت سر گذاشت و روزهایی را طی کرد که بر جشن‌های یکصد سالگی باشگاه سایه افکند.
با این حال، کمتر از یک هفته تا کریسمس باشگاه اهل بلوهوریزونته هدیه‌ای خواستنی را دریافت کرد. این مرد بخشنده اما کسی به جز اسطوره فوتبال برزیل نبود؛ رونالدو نازاریو که اولین گام‌ها در مسیر درخشان فوتبال حرفه‌ای خود را در پیراهن مشهور آبی کروزیرو طی کرد و در ادامه به فوتبال اروپا رفت تا برای سال‌ها، چشم جهانیان را به هنرش خیره کند.
«پدیده» روز شنبه اعلام کرد اکثریت سهام باشگاه کروزیرو را از طریق شرکت سرمایه‌گذاری تارا اسپورتس به رقم 70 میلیون دلار خریداری کرده است؛ تارا اسپورتس همان شرکتی است که رونالدو از طریق آن، سهام عمده رئال‌وایادولید را نیز خریده بود. به گزارش رسانه‌های برزیلی، گروه «فنوی اسپورتس» مالک لیورپول نیز برای خرید این باشگاه ابراز تمایل کرده اما در این رقابت مغلوب قهرمان دو دوره جام جهانی شده است؛ مردی که مذاکرات را در 3 ماه گذشته و با وجود همه شهرت خود، در سکوت کامل پیش برده و حالا آماده پذیرش چالش بزرگ پیش رو است؛ احیای دوباره باشگاه دوران نوجوانی!
رونالدو روز شنبه در پیامی ضبط شده در صفحه شخصی‌اش در فضای مجازی گفت: «بسیار خوشحالم که این عملیات با موفقیت تکمیل شد. مدیون این باشگاه هستم و باید کروزیرو را به چیزی که شایسته آن است، برسانم. کارهای بسیاری برای انجام دادن در پیش داریم. از هواداران می‌خواهم یک بار دیگر به باشگاه متصل شوند و به ورزشگاه بیایند، چرا که به اتحاد بزرگی نیاز داریم. کار و عطش فراوانی برای بازسازی کروزیرو داریم. هنوز اتفاقی نیفتاده که برای آن جشن بگیریم اما اهداف بزرگی داریم».
رونالدو البته نسبت به دادن قول‌های بزرگ با احتیاط سخن می‌گوید: «زمان بازگشت همین حالاست. نوبت من است تا درهای جدیدی را برای باشگاه بگشایم اما نه به عنوان یک قهرمان و نه با قدرتی مأورایی که هویت واقعی مرا تغییر می‌دهد؛ به جای آن، با مسئولیت‌پذیری بالا. با ذکاوت و اهدافی دست یافتن برای میان مدت و بلند مدت و با وفاداری به 9 میلیون هوادار. ما برگ تازه‌ای در تاریخ این باشگاه گشوده‌ایم. برگشته‌ام چون به بازگشت کروزیرو ایمان دارم. برگشته‌ام تا بخشی از تحول فوتبال برزیل باشم».
رونالدو در بلوهوریزونته بود که برای اولین بار نامی برای خود دست و پا کرد. در سنین 16 و 17 سالگی، رونالدو در تنها 47 بازی 44 گل برای این تیم به ثمر رساند تا در همان سن، در فهرست تیم ملی برزیل برای حضور در جام‌جهانی 1994 قرار بگیرد و مدال طلای رقابت‌ها را به گردن بیاویزد. این عملکرد، راه او را به فوتبال اروپا و آیندهوون هم باز کرد و حالا کاملا واضح است که چرا ستاره پیشین بارسلونا، رئال‌مادرید، اینتر و میلان تا این اندازه برای برگرداندن باشگاه به روزهای اوج مشتاق است، هرچند این روزها، کاملا دور به نظر می‌رسند.
راپوسا (روباه) در سال 2019 برای اولین بار در تاریخ خود به سری B سقوط کرد و از همان زمان، نشانه‌های اندکی برای بازگشت دوباره را بروز داده است. در حقیقت، آنها در فصل 2021 به سقوط به سری C نزدیک‌تر بودند و در نهایت، 5 امتیاز بالاتر از منطقه سقوط در رده چهاردهم قرار گرفتند؛ آن هم به لطف فرم مطلوب انتهای فصل تحت هدایت واندرلی لوکزامبورگو، سرمربی مطرح برزیلی که از قضا، روزگاری در تیم ملی برزیل و رئال‌مادرید مربی رونالدو بوده است.
برای پاشیدن نمک بیشتر به این زخم، می‌توان به فصل درخشان دشمن قسم خورده کروزیرو، اتلتیکومینیرو اشاره کرد. مینیرو در فصل 2021 در رقابت‌های ایالتی مینیرو، سری‌آ و کوپا دو برزیل به قهرمانی رسید و تا نیمه‌نهایی کوپا لیبرتادورس نیز پیشروی کرد تا شکاف عظیم میان دو باشگاه بلو‌هوریزونته را بیش از پیش به معرض نمایش بگذارد.
خارج از مستطیل سبز، وضعیت غیرفوتبالی باشگاه نیز به اندازه کافی تاریک بوده و وضعیت در سطوح مدیریتی باشگاه چیزی شبیه به فاجعه است؛ میزان بدهی باشگاه به عدد فلج‌کننده 176 میلیون دلار رسیده و فیفا کروزیرو را به علت عدم پرداخت حقوق انتقال در موعد سررسید به دو باشگاه، از ثبت‌نام هر بازیکن جدید منع کرده است. این وضعیت بر آینده 9 بازیکن اثر گذاشته چرا که کروزیرو آنها را بازیکنان جدید خود معرفی کرده اما نمی‌تواند تا برداشته شدن این محدودیت، قرارداد آنها را ثبت کند.
آنها البته خوشبخت هستند که وجهه عمومی رونالدو به عنوان یک پسر خوشگذران، این روزها زیر سایه توانایی‌های او به عنوان یک تاجر زیرک قرار گرفته است. رونالدو در سال 2018 باشگاه وایادولید را به دست گرفت و آنها اگرچه در این دوران طعم تلخ سقوط از لالیگا را چشیدند اما او توانسته گام‌های بزرگی برای بهبود دورنمای اقتصادی این باشگاه بردارد. کافی است بدانید در آغاز دوران رونالدو در اسپانیا، وایادولید 25 میلیون یورو بدهی داشت و تنها 2 بازیکن، با این باشگاه قرارداد داشتند و همگی، بازیکنان قرضی سایر باشگاه‌ها بودند. وایادولید که فصل قبل در رده نوزدهم جدول از لالیگا سقوط کرد، حالا در رده پنجم لالیگا 2 ایستاده و در میانه فصل، موقعیت مطلوبی در جنگ صعود به لالیگا دارد.
یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت رونالدو، نزدیکی او به بازیکنان باشگاهش است؛ سیدی یانکو مدافع کناری وایادولید یک بار به Blick گفته بود او بازیکنان را به خانه‌اش دعوت می‌کند تا به صورت آنلاین با پائولو دیبالا و داگلاس کاستا بازی کنند. بخشندگی رونالدو نیز قابل انکار نیست؛ همان گونه که یانکو گفته رونالدو یک بار و بعد از برد تیمش، برای همه بازیکنان یک پلی‌استیشن 5 خرید!
بازیابی اعتبار خدشه‌دار شده کروزیرو نسبت به تراز کردن حساب‌ها در وایادولید، مأموریتی به مراتب ترسناک‌تر به نظر می‌رسد. در دوران بازی و درخشش، کاری نبود که رونالدو نتواند از عهده آن بربیاید و حالا انگار رونالدو همان جنبه را به ظاهر جدید خود پشت میز مدیریت نیز انتقال داده است. البته که مثل همیشه، احترام به بازیکنان و هواداران نیز فراموش نمی‌شود!
(این مطلب پیش‌تر در سایت فوتبال 360 منتشر شده)
 

Page Generated in 0.0083 sec