printlogo


کد خبر: 239348تاریخ: 1400/10/1 00:00
همیشه دوست داشتم اسمم در تاریخ فوتبال نوشته شود
امباپه: مسی و نیمار هم از کیک سهم می‌خواهند!
من به زبان‌های مختلفی حرف می‌زنم و می‌توانم با آنهایی که مشکل دارند ارتباط برقرار کنم. علاوه بر این، به نظرم مدت زیادی است که اینجا هستم و یکی از رهبران رختکن شده‌ام

 

کیلیان امباپه 23 ساله شده و تصویری از او با یک کیک بزرگ در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود که تولدش را با شادی جشن می‌گیرد. ستاره فرانسوی که نقشی کلیدی در تیم موریسیو پوچتینو و حرکتش به سوی موفقیت دارد، می‌گوید: «ما به مرحله حذفی لیگ قهرمانان رسیده‌ایم و در لیگ هم صدرنشین هستیم. پس نیم‌فصل اول خوبی را پشت سر گذاشته‌ایم.»
 
تاریخ‌سازی
بسیاری از این موفقیت‌ها به دلیل درخشش این پدیده شهر بوندی در شمال پاریس است. او گل می‌زند و گل می‌سازد و رهبر تیم در میدان است. او مصمم است که تاریخ‌ساز شود: «همیشه دوست داشتم که نامم را در تاریخ فوتبال بنویسم و دارم به این سمت هم حرکت می‌کنم. برای اینکه تاریخ را بنویسید، باید فراتر از آمار کار کنید. شما باید احساسات قدرتمندی را در دل هواداران شکل دهید اما آمار هم نقش خودش را دارد. به نظرم وقتی به اعداد نگاه می‌کنیم، آنها دروغ نمی‌گویند و اثر یک بازیکن را نشان می‌دهند. آمار می‌گوید که بازیکن چقدر استمرار داشته است اما مسأله فقط این نیست.» امباپه می‌گوید که هدفش فراتر از این است که آمار گل‌زنی فوق‌العاده‌ای داشته باشد و حاضر است آمار شخصی‌اش افت کند اما قهرمانی‌های بیشتری به دست بیاورد: «برای مثال، سال گذشته، از نظر فردی عملکردی عالی داشتم و بیش از 40 گل زدم. من در لیگ قهرمانان گل زدم و بهترین گل‌زن سال تقویمی بودم اما ما قهرمان لیگ نشدیم و فاتح لیگ قهرمانان هم نشدیم. در نهایت مسأله این است: آیا ارزشش را دارد که 50 گل بزنی و قهرمان نشوی؟ نه. من ترجیح می‌دهم گل‌های کمتری بزنم، مثلاً 30 گل و چند پاس گل هم بدهم، ولی در عوض فاتح لیگ و لیگ قهرمانان شوم.»
 
پاس گل
امباپه برای اینکه به اهدافش برسد، بازی‌اش را بهتر کرده است. این بازیکن تیم ملی فرانسه هنوز مقابل دروازه حریفان عالی کار می‌کند اما در این فصل به گل‌ ساختن هم پرداخته و با هشت پاس گل از این نظر در لیگ فرانسه صدرنشین است.
او می‌گوید: «این عملکرد را من قبلاً هم داشتم اما وقتی به فکر گل‌زنی بیشتر افتادم، تا حدی از آن فاصله گرفتم اما گاهی اگر می‌خواهید بازیکن بزرگی باشید، می‌توانید هر دو را انجام دهید. شما می‌توانید باعث شادی دوستتان شوید، ولی باید نشان دهید که خودتان هم پیش‌بینی‌ناپذیر هستید. حالا مردم نمی‌دانند که من قرار است شوت بزنم یا پاس بدهم، در حالی که قبل‌تر، همه انتظار داشتند شوت بزنم. بله، کیلیان شوت هم می‌زند و البته پیش‌بینی اینکه چه می‌کند کار سختی است.»
خط حمله پاری‌سن‌ژرمن تاکنون نشده بود که تا این حد ستاره داشته باشد. امباپه در این باره می‌گوید: «شما نمی‌توانید سهم زیادی از کیک را بردارید و بخورید، چون دیگران هم باید کیک بخورند. وقتی با بازیکنانی مانند مسی و نیمار بازی می‌کنید، نمی‌توانید 12 ضربه به سمت دروازه بزنید. این ممکن نیست و شما باید بدانید که چطور از دوستانتان حمایت کنید و هم‌تیمی‌هایتان را راضی نگه دارید. طبیعی است، چون این بازیکنان چیزی متفاوت را به تیم اضافه می‌کنند و کمک می‌کنند تیم پیروز شود.»
اما امباپه می‌داند که ستارگان پی‌اس‌جی تنها در صورتی در بهترین فرم خود خواهند بود که شاد باشند و در محیط جدید جا افتاده باشند: «وقتی که ارتباطات انسانی قدرتمندی شکل بگیرد، جا افتادن سریع‌تر اتفاق می‌افتد، چون شما دغدغه‌های کمتری خواهید داشت. بازیکنان جدید ضرباهنگ خود را دارند و با الگوهایی می‌آیند که قبلاً برایشان جواب داده. برای مثال، بازیکنی مانند مسی 15 سال را در بارسلونا گذرانده. او 15 سال همان کار را در بارسا انجام داده و جواب گرفته. وقتی به اینجا می‌آید، اوضاع متفاوت می‌شود و باید در تیم جا بیفتد.»
پس این ماجرای «سازگار شدن» به کجا می‌رسد؟ امباپه می‌گوید: «شما باید این را از نزدیک ببینید، چون وقتی بازیکن را از صفحه تلویزیون تماشا می‌کنید، اوضاع فرق دارد اما زمانی که آنها را در زمین می‌بینید، درمی‌یابید که اوضاع چقدر متفاوت است. پس وقتی می‌گوییم که داریم با تیم سازگار می‌شویم، یعنی داریم هم‌تیمی‌های خود را تحلیل می‌کنیم.»
 
نقش مؤثر در رختکن
کیلیان امباپه هم در این میان نقش مهمی دارد. او تنها 23 سالش است اما شماره 7 پاری‌سن‌ژرمن حضوری حیاتی در رختکن دارد. او می‌گوید: «رابطه من با همه خوب است. من به زبان‌های مختلفی حرف می‌زنم و این هم به تیم کمک می‌کند چون می‌توانم با آنهایی که مشکل دارند ارتباط برقرار کنم. پس، کار آسان می‌شود. علاوه بر این، به نظرم مدت زیادی است که اینجا هستم و یکی از رهبران رختکن به شمار می‌روم. تلاش می‌کنم به همه کمک کنم چون متقاعد شده‌ام که ما برای پیروزی، به همه افراد نیاز داریم. ما بازیکنان بزرگی داریم و بازیکنانی هم هستند که زمان درخشش‌شان فرا خواهد رسید. شاید چند نفر در اوایل کارشان باشند و منتظر باشند اما در طول فصل، لحظاتی از راه می‌رسد که به آنها نیاز خواهیم داشت. وقتی که یک بازیکن هستید، باید آماده لحظه حضورتان در طول فصل باشید. ما به همه نیاز خواهیم داشت. رهبر بودن هم همین است، یعنی افراد را گرد هم بیاورید. ما با هم می‌توانیم دست به کارهای بزرگی بزنیم، افتخارات بزرگی کسب کنیم و این چیزی است که می‌خواهیم.»
آیا او فشار زیادی را روی دوش خود حس می‌کند؟ قطعاً نه، امباپه آشکارا می‌گوید که از فشار هیچ هراسی ندارد، که اتفاقاً برعکس! او می‌گوید: «من نیاز دارم که فشار را حس کنم. من نیاز دارم که به چالش کشیده شوم. اوضاع همیشه همین بوده و من همیشه خواسته‌ام که مسئولیت روی دوش من باشد و تحت فشار سنگین باشم، حتی اگر گاهی این منجر به ناامیدی شود اما شما به این ترتیب است که درس می‌آموزید.» امباپه که در یورو 2020 پنالتی فرانسه مقابل سوییس را از دست داد و باعث باخت تیمش شد، حالا آن ماجرا را فراموش کرده و فصل خوبی را پشت سر می‌گذارد: «من دوست دارم که فشار را به شکل مثبتی دریافت کنم و مشکلی هم با آن ندارم. برعکس، به نظرم فشار باعث می‌شود که سطح‌ام را تنزل ندهم و بتوانم همراه با تیم به جلو بروم و به تیم کمک کنم.»

Page Generated in 0.0048 sec