printlogo


کد خبر: 239346تاریخ: 1400/10/1 00:00
عجیب‌ترین جشن در تاریخ فوتبال
مهاجمی که 50 سال پیش در دربی گل زده، هر سال به ورزشگاه می‌رود گل را بازسازی می‌کند و همراه هواداران تیمش جشن می‌گیرد

 

 این هفته سالگرد گلی که 50 سال پیش در آرژانتین زده شده بود برگزار شد. هر سال، از 1971 تاکنون، در 19 دسامبر این کار انجام می‌شود.
در آن تاریخ بود که روساریو سنترال توانست نیوولز اولد بویز را با نتیجه یک بر صفر ببرد. آن بازی شاید مهم‌ترین دیداری بود که بین این دو تیم برگزار می‌شد.
در روساریو که دومین شهر آرژانتین است و با اتوبوس از شمال بوئنوس آیرس شش ساعت تا آن فاصله است، روساریو سنترال و نیوولز اولدبویز مدت‌ها رقیب سرسخت هم بوده‌اند.
ماجرا از زمانی آغاز شد که نیوولز تصمیم گرفت دیداری برگزار کند و عواید آن را صرف بیماران جذامی در بیمارستانی محلی کند. روساریو سنترال حاضر به برگزاری این دیدار نشد. از آن هنگام، لقب نیوولز شد «جذامی‌ها» و لقب سنترال هم شد «شرورها».
بازی سال 1971 بسیار مهم بود، چرا که رقابت آنها به سطح کشور رسیده بود. سال‌ها بود که تیم‌های بوئنوس آیرس قهرمان لیگ آرژانتین می‌شدند اما حالا همه کشور در لیگ نقش داشتند.
به این ترتیب بود که در 19 دسامبر 1971، این دو تیم در یک دیدار نیمه‌نهایی در بوئنوس آیرس، در ورزشگاه مشهور ریورپلاته به مصاف هم رفتند.
روساریو سنترال با ضربه سر شیرجه‌ای آلدو پوی این بازی را با نتیجه یک بر صفر برد. طرفداران سنترال گفتند که این گل به‌حدی مهم است که باید صد سال برایش جشن گرفته شود.
به این ترتیب، هر سال در 19 دسامبر، آنها جمع می‌شوند و آلدو پوی را هم به میان خود دعوت می‌کنند. یک نفر هم افتخار آن را می‌یابد که توپ را روی هوا برای پوی بفرستد تا او ضربه سری که زد را شبیه‌سازی کند، و به این ترتیب، آنها یک بار دیگر شادی پس از گل را برگزار می‌کنند.
پوی حتی در کوبا هم این کار را کرده است. هر چه باشد، «چه گوارا» آرژانتینی بود و اهل روساریو و از طرفداران سنترال به شمار می‌رفت. یک سال، پسر او توپ را به هوا انداخت تا پاس گل پوی را داده باشد.
آلدو پوی حالا هفتاد و چند سال دارد اما همچنان در این مراسم به طور کامل شرکت می‌کند اما متأسفانه بعید است که او در صدسالگی این جشن حضور داشته باشد و طرفداران باید فکری کنند که بعد از او، چگونه مراسم را برگزار کنند.
اما این بازی به‌حدی برای طرفداران روساریو سنترال اهمیت دارد که جشن آن همچنان ادامه خواهد یافت.
نکته جالب دیگر اینکه مدافع نیوولز که باید با آلدو پوی یارگیری می‌کرد، ریکاردو دی‌رینسو نام داشت. کمی پس از بازی بود که او از درد شکایت کرد و به بیمارستان منتقلش کردند و آپاندیس‌اش را عمل کردند.
جراحی که این کار را انجام داد طرفدار روساریو سنترال بود. او بخشی از آپاندیس این بازیکن را نگه داشته و آن را در یک بطری قرار داده است، تا یاد مدافعی که نتوانست مانع ضربه‌زنی پوی شود همیشه زنده نگه داشته شود.
 منبع: سان
 

Page Generated in 0.0056 sec