printlogo


کد خبر: 238415تاریخ: 1400/9/14 00:00
پشیمانی از وقت‌گذرانی عصر شنبه

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   
 
کیفیت نازل دربی موضوعی نیست که تازگی داشته باشد. توجیه معروف برای این کیفیت نازل، حساسیت‌های دربی است اما شاید واقعیت این باشد که این نمایی از کیفیت لیگ برتر است، همین که می‌بینیم، به همین اندازه بی‌محتوا. لیگی با قیمت‌های گزاف به نسبت نمایشی که ارائه می‌شود.
دراگان اسکوچیچ و وحید هاشمیان برای تماشای دربی به ورزشگاه آزادی رفته بودند اما حتی یک بازیکن در قواره دعوت به تیم ملی در این بازی پیدا نمی‌شد. 
شاید فقط وحید امیری از ترکیب دو تیم بتواند ستاره تیم ملی در بازی‌های آسان مقابل لبنان و سوریه باشد. اسکوچیچ اگر در اتاق کارش در پک، کنار زمین آزادی به بررسی بازی لژیونرها می‌پرداخت، ۹۰ دقیقه وقتش را تلف نکرده بود.
آنچه از بازی شماره ۹۷ استقلال - پرسپولیس بجا ماند، پشیمانی از گذراندن ۹۰ دقیقه بود. بازی کم‌هیجان که سرنوشتش به یک صحنه بند بود که داور با اشتباهش مانع پیروزی استقلال شد. (صحنه خطای فرجب روی ژستد - دقیقه ۸۷)
استقلال و پرسپولیس هر کدام در دقایقی بر بازی مسلط شدند اما این دقایق هم برای هر دو تیم بی‌ثمر بود. هر دو تیم بدون هافبک بازی می‌کردند و قدرت ساخت بازی را نداشتند. 
هافبک‌ها بدون ایده بودند و هرگز نتوانستند به بازی تیم خود شکل دهند. این ناتوانی نه از قدرت مهار حریف، بلکه ناشی از بی‌ایده بودن برای بازی بود و البته کیفیت نازل مهارت نزد بازیکنان.
استقلال اگر وریا غفوری را در اختیار داشت، نمایش بهتری را از جناح راست ارائه می‌کرد. غیبت وریا کیفیت این بازی را به سطح پایین‌تری کشاند. پرسپولیس هم حتی با بازیکنانی مثل مهدی ترابی و وحید امیری قدرت نمایش ندارد.
استقلال و پرسپولیس با تساوی در دربی خود را در رقابت بالای جدول زنده نگه داشتند اما حالا بهتر می‌دانند که اگر با این همه بازیکنان بیش از ده میلیاردی کیفیت بالاتری را نشان دهند، گل‌گهر و سپاهان هم چیزی برای ربودن جام در فصل جاری کم ندارند.
فیلم دربی به کار فرهاد مجیدی و یحیی گل‌محمدی می‌آید که بازی را تماشا کنند و پیش از همه بدانند که بازی حتی قابل تماشا کردن نیست. از حرف زدن درباره مسائل فنی‌اش بگذریم. یک بازی پرخطا، بدون موقعیت‌سازی و ناتوان در طراحی.
استقلال در طراحی حملات سریع می‌خواست به بازی رونق بدهد و پرسپولیس نیز سعی کرد با کمی تسلط از فشار حداقلی استقلال خارج شود اما همه اینها برای نمایش گران‌ترین تیم‌های فوتبال ایران ناچیز بود.
موعود بنیادی‌فر، داور بازی استقلال - پرسپولیس در نیمه دوم متزلزل و پراشتباه داوری کرد. او در کمک گرفتن از همکارانش نیز عملکرد ضعیفی داشت تا نتیجه بازی را او تعیین کند. 
اشتباه بزرگ و تأثیرگذار داوری بر خلاف حرف‌های مرسوم، بخشی از فوتبال نیست بلکه برای فوتبال آثاری مخرب دارد و سرنوشت تیم‌ها را تغییر می‌دهد.
 

Page Generated in 0.0047 sec