printlogo


کد خبر: 238407تاریخ: 1400/9/14 00:00
استقلال صفر - پرسپولیس صفر
کمی تا قسمتی فوتبال!

گزارش بازی
حمید عرب  
 
روزی که تماشاگران اجازه یافتند بعد از دو سال دوری بازی استقلال مقابل نساجی را از نزدیک تماشا کنند یا آن روز که هواداران پرسپولیس نمایش تیم محبوب‌شان مقابل نفت مسجدسلیمان را از ورزشگاه آزادی به نظاره نشستند، نور امیدی در دل هواداران زنده شد که دربی 97 نیز در حضور آنها برگزار شود اما در اندک زمانی مانده به این دیدار مهم، سازمان لیگ اعلام کرد هواداران قادر به حضور در ورزشگاه نیستند؛ تصمیمی که سبب شد سردی و رخوت عجیبی ورزشگاه آزادی را فرا بگیرد.
تردید نکنید اگر تماشاگران اجازه حضور در ورزشگاه را داشتند، ماجرا طور دیگری رقم می‌خورد و حال و هوای خاصی در این بازی طنین‌انداز می‌شد. سکوت محضی که ورزشگاه آزادی را فرا گرفته بود بازی‌های اخیر این تیم را در ذهن تداعی کرد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا تماشاگران نتوانستند از ورزشگاه پیر آزادی نظاره‌گر نمایش تیم‌های محبوب خود باشند.
استقلال ترکیبی را وارد این میدان کرده بود که چندان با محاسبات بعد از بازی با صنعت‌نفت آبادان همخوانی نداشت. حضور حسینی بعد از سه هفته دوری از ترکیب و بازی گرفتن از رضا آذری که برای نخستین‌بار در این فصل در ترکیب اصلی قرار گرفته بود، از تصمیم‌های غیرمنتظره سرمربی استقلال محسوب می‌شد. از آن سو اما گل‌محمدی به‌تقریب همان تیمی را وارد میدان کرد که انتظارش می‌رفت.
***
اولین فرصت جدی را استقلال پشت دروازه سرخ‌ها ایجاد کرد. بعد از یک سلسله پاسکاری میان هافبک‌های استقلال توپ به ژستد رسید که مهاجم بلندقامت استقلال در زدن توپ تعلل کرد و آذری نیز که مترصد رسیدن توپ بود نیز نتوانست از ریباند استفاده مطلوبی ببرد و در نهایت این موقعیت برای استقلال از دست رفت.
استقلال در دقایق آغازین تیمی هجومی‌تر بود اما از این انرژی به نحو مطلوب استفاده نکرد تا پرسپولیس دقایقی بر توپ و میدان مسلط شود و با یک بازی سازمان‌یافته استقلال را به عقب براند. این وضعیت اما دوام آنچنانی نداشت و دقیقه 11 ارسال از راست آبی‌ها روی سر ژستد فرود آمد که این مهاجم فرانسوی در حالی که موقعیت مناسبی در اختیار داشت توپ را به بیرون چارچوب هدایت کرد.
آفساید دقیقه 15 با اعتراض شدید فرهاد مجیدی مواجه شد و سرمربی استقلال وارد زمین شد تا شاید حرفش را به کرسی بنشاند اما تصمیم داور در اعلام پنالتی قطعی بود. دقایقی بعد اعتراض‌های فرهاد مجیدی به تصمیم داور یک کارت زرد را برایش به‌همراه آورد. مجیدی در حالی که به داور می‌گفت اگر فرار حسین‌زاده از بند مدافعان پرسپولیس آفساید باشد مربیگری را کنار می‌گذارد در تلاش بود بنیادی‌فر را قانع کند، اما تصاویر نیز نشان داد حسین‌زاده یک نیم‌بدن از مدافعان پرسپولیس جلو‌تر است و ادعای سرمربی استقلال درست نیست.
دقیقه 19 همکاری وحید امیری و مهدی شیری می‌رفت بهترین موقعیت را برای سرخ‌ها به وجود آورد اما ضربه نهایی امیری با بی‌دقتی محض راهی اوت شد تا این فرصت مناسب برای گل‌محمدی و شاگردانش از کف برود و سرخ‌ها از گلزنی محروم شوند.
پرسپولیس غالباً در تلاش بود با بازیسازی از سمت چپ استقلال و جایی که امیری، عالیشاه و شیری را گمارده بود استقلال را وادار به عقب‌نشینی کند و آبی‌ها نیز در تلاش بودند با ارسال پاس‌های بلند از جناح راست، از قدرت سرزنی ژستد و یامگا بهره بگیرند. در عین حال نیز برخوردهای میانه زمین نیز قابل توجه بود تا جایی که در یکی از صحنه‌ها کامیابی‌نیا با خطای سفت و سخت خود روی چشمی، داور را مجاب کرد دوباره کارت زرد را از جیبش خارج و این‌بار سرخ‌ها را جریمه کند. اصرار پرسپولیس به موقعیت‌سازی از سمت راست خود و جناح چپ استقلال تا واپسین دقایق نیمه اول ادامه داشت و استقلال نیز همین حربه را از سمت راست خود پیگیری می‌کرد اما کوشش هیچ‌یک از تیم‌ها نتیجه‌بخش نبود و دو تیم نیمه اول را بی‌آنکه فاتح دروازه یکدیگر باشند راهی رختکن شدند.
آنچه کاملاً مشهود بود اینکه نه فرهاد مجیدی و نه یحیی گل‌محمدی نتوانستند در نیمه اول بازیکنان خود را به‌خوبی در فاز هجومی با یکدیگر هماهنگ کنند و تمام موقعیت‌ها با بی‌دقتی محض از کف رفت.
دقیقه 47 پرسپولیس اولین خطر جدی را روی دروازه استقلال ایجاد کرد تا نیمه دوم متفاوتی را آغاز کند. ارسال از جناح راست (مانند آنچه بارها در نیمه اول دیدیم) توسط شیری فرصتی مناسب در اختیار امیری قرار داد که این بازیکن نیز با ضربه سر دروازه حسینی را هدف قرار داد اما توپ با فاصله کم اوت شد.
دقیقه 50 نفوذ سرخ‌ها (این‌بار از سمت چپ) موقعیت دیگری را نصیب این تیم کرد اما تجمع مدافعان استقلال و مکث بیش از حد سبب شد این فرصت نیز از کف شاگردان یحیی برود و استقلال خودش را تا حدی جمع‌و‌جور کند و از فشار دقایق آغازین خارج شود. ضربه سری که ژستد در دقیقه 55 روی کرنر ارسالی به سمت دروازه پرسپولیس زد در واقع اولین نشانه‌های خروج استقلال از حملات دقایق آغازین بود.
پرسپولیس که به‌زعم اغلب کارشناسان همواره نیمه دوم‌های بهتری را خلق می‌کند اما دست‌بردار نبود و می‌خواست با اصرار در حملات قفل دروازه استقلال را باز کند. دقیقه 62 حملات پی‌درپی پرسپولیس این تیم را تا آستانه گلزنی پیش برد اما واکنش جسورانه حسینی باعث شد این موقعیت نیز تبدیل به گل نشود.
تعویض محمدزبیر نیک‌نفس با رضا آذری نشان می‌داد فرهاد مجیدی به‌سبب موقعیت‌هایی که نصیب پرسپولیس شده به‌دنبال استحکام بیشتر در خط میانی است تا از ضرب حملات رقیبش بکاهد. تشخیص مجیدی کاملاً درست بود. سرخ‌ها در نیمه دوم به‌واقع چهره دیگری از خود بروز دادند و اجازه نمی‌دادند استقلال به سادگی نیمه اول به دروازه‌اش نزدیک شود. دقیقه 70 برخوردهای دو تیم پشت هجده‌قدم استقلال به نقطه اوج رسید به شکلی که دقایق قابل توجهی بازی از حرکت ایستاد. در ادامه این فعل‌وانفعالات اعتراض شدید عالیشاه و گل‌محمدی کارت‌های زردی را برای این دو به‌همراه آورد تا شاید قدری از عصبانیت سرخ‌ها به‌دلیل اتفاقات رخ‌داده کاسته شود.
تصمیم داور در کاهش تنش‌های دو تیم بسیار ثمربخش بود و تا حدوی دو تیم بازی محتاطانه‌تری را به نمایش گذاشتند. دقیقه 87 اما در معدود موقعیت‌هایی که در این دقایق به دست آمد استقلال از سمت چپ سرخ‌ها حمله‌ای را سازماندهی کرد و در شرایطی برخی اعتقاد به آفساید دانشگر داشتند اما پاس در عمق این بازیکن به محوطه شش‌قدم پرسپولیس رفت که ژستد برای زدن توپ خیز برداشت اما در حالتی نامتعادل روی زمین افتاد. این صحنه نیز به اعتقاد برخی می‌توانست به سود استقلال پنالتی به‌همراه آورد اما بنیادی‌فر اعتقادی به خطا نداشت و ادامه بازی را بهترین تصمیم تلقی کرد. این بازی کم‌برخورد می‌توانست با تعویض‌هایی که دو مربی در دقایق پایانی انجام دادند نتیجه دیگری به‌همراه داشته باشد. مطهری برای استقلال و عبدی برای پرسپولیس به میدان رفتند اما حضور این دو بازیکن نیز برای هیچ‌یک از مربیان ثمری نداشت تا این بازی در نهایت با تساوی بدون گل خاتمه یابد.
نتیجه دربی بیش از آنکه به سود استقلال و پرسپولیس باشد، به نفع گل‌گهر بود که توانست با گل‌های چشمگیر سپاهان را مغلوب کند و به لطف برد رودررو به صدر جدول برود.
استقلال: سیدحسین حسینی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، جعفر سلمانی، روزبه چشمی (74- آرش رضاوند)، مهدی مهدی‌پور، رضا آذری (67- زبیر نیک‌نفس)، کوین یامگا، امیرحسین حسین‌زاده و رودی ژستد (88- ارسلان مطهری)
سرمربی: فرهاد مجیدی
پرسپولیس: حامد لک، امید عالیشاه (90- حامد پاکدل)، فرشاد فرجی، علی نعمتی، میلاد سرلک، کمال کامیابی‌نیا، مهدی شیری، مهدی ترابی، سعید آقایی، وحید امیری و عیسی آل‌کثیر (78- مهدی عبدی)
سرمربی: یحیی گل‌محمدی
 

Page Generated in 0.0090 sec