printlogo


کد خبر: 238398تاریخ: 1400/9/14 00:00
بسکتبال در مسیر تازه
این یک دگردیسی نیست

سامان موحدی راد
 
تیم ملی بسکتبال ایران با چهره‌ای جدید در رقابت‌های پنجره نخست انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۳ شرکت کرد. دو بازی متفاوت برابر بحرین که در نخستین گام به سختی از سد آن گذشت و در بازی دوم با خیال راحت‌تری به پیروزی رسید. مصطفی هاشمی، سرمربی تیم ملی معتقد است این یک شروع تازه و یک حرکت صعودی است. او در این زمینه می‌گوید که «وقتی از نقطه صفر شروع می‌کنید، هدف‌گذاری این است که از نقطه A به نقطه B برسید. یک تیم نیز باید مسیر صعودی را طی کند و شما هم این رشد را لمس کنید. ما سعی کرده‌ایم از روز اول این اتفاق در تیم ملی ایران رخ دهد.» کی به عقب‌تر برگردیم. نقطه صفری که مصطفی هاشمی می‌گوید کجاست؟ تابستان امسال تیم ملی بسکتبال ایران با هدایت مهران شاهین‌طبع در المپیک توکیو حاضر بود و در هر سه بازی خود شکست خورد. گروه سخت ایران و همگروهی با آمریکا، فرانسه و چک 3 شکست روی دست تیم ملی ایران گذاشت. به این ترتیب و با بازگشت از توکیو، شاهین‌طبع از تیم ملی رفت تا یک سرمربی داخلی دیگر روی نیمکت بنشیند؛ مصطفی هاشمی، چهره شناخته شده و استخوان‌ خرد‌کرده بسکتبال ایران.
حضور هاشمی در تیم ملی اما با تغییرات مهمی در ترکیب تیم ملی همراه بود. برخی از این تغییرات اجباری بود. مثل رفتن یکی از ستون‌های مهم تیم ملی یعنی کاپیتان صمد نیکخواه بهرامی از تیم ملی.
 صمد بعد از رقابت‌های المپیک اعلام کرد که از تیم ملی خداحافظی می‌کند اما علاوه بر صمد نیکخواه بهرامی و در نبود حامد حدادی، مصطفی هاشمی روی تعداد زیادی از بازیکنان دو رگه تیم ملی هم خط کشید. در ترکیب تیم ملی که راهی منامه شده بود دیگر از بازیکنان پر تعداد دو رگه خبری نبود و به جای آن مهدی کامرانی ۳۹ ساله به تیم ملی دعوت شده بود. همچنین اصغر کاردوست ۳۴ ساله. البته که کامرانی نمایش قابل توجهی در ترکیب تیم ملی در این دو بازی داشت اما نمی‌توان این تغییرات را شروع از نقطه صفر دانست.
آنچنان که هاشمی می‌گوید او یک تیم جدید را پایه‌ریزی کرده که از نقطه صفر شروع کرده است اما در ترکیب تیم ملی خبری از جوانگرایی نیست. تیم ملی بسکتبال ایران به بنزین سبز نیاز دارد. جوانان تازه‌ای که خودشان را به ترکیب تیم ملی تحمیل کنند و فرصت‌های زیادی برای بروز ظهور پیدا کنند. آن وقت می‌توان امید داشت که تیم ملی درگیر یک دگردیسی شده است. تغییرات مثبت و رو به جلویی در تیم رخ داده و فرصت‌های زیادی برای چهره‌های جدید فراهم آمده است. 

Page Generated in 0.0049 sec