printlogo


کد خبر: 238395تاریخ: 1400/9/14 00:00
یک تیم ملی بسکتبال شاداب
هاشمی، جسور و بدون اشتباه

عباس مرشدی*
 
 تیم ملی بسکتبال ایران موفق شد پنجره نخست مسابقات انتخابی‌ جام جهانی ۲۰۲۳ را با کسب دو پیروزی در بازی‌های رفت و برگشت مقابل بحرین به پایان برساند؛ اتفاقی که با کادرفنی جدید و بر خلاف چند سال اخیر، بدون استفاده از بازیکنان دوملیتی و با به کار گیری برخی ستاره‌های کنار گذاشته شده به دست آمد.
تفاوت عملکرد تیم ملی در زمان سرمربیگری مصطفی هاشمی نسبت به زمان سرمربیگری مهران شاهین‌طبع محسوس بود. من شخصاً تفاوت را در چند بعد دیدم که یکی از اصلی‌ترین موارد، شادابی تیم بود که در گذشته وجود نداشت. شاید این مورد به خاطر خلقیات دو مربی بود. به هر حال شاهین‌طبع با خصوصیات اخلاقی خاص با بازیکنان ارتباط داشت و هاشمی هم همینطور، که من دومی را می‌پسندم. هاشمی اختصاصاً مربی است که با بازیکنان خود ضمن رعایت حرمت رفیق است و بازیکنان احساس راحتی می‌کنند.
هاشمی نشان داد تخصصشان استفاده از بازیکنانی است که دیگران شاید جرأت استفاده از آنها را نداشتند. او در بازی‌های باشگاهی نیز به مراتب این موضوع را نشان داده بود. اکنون نیز با وجود اینکه دستش بسته بود و متأسفانه پیروزی مداری یک اصل در ورزش ما است، باز هم نشان داد ما نفراتی چون سالار منجی را داریم و در یک پست حساس از او استفاده کرد. عملکرد سرمربی تیم ملی در این دو بازی و به کار گیری جوانان جدید به ما نشان داد هاشمی این جسارت را دارد که از جوانان به موقع استفاده کند تا به نفع تیم باشد. این موارد از جمله تفاوت‌هایی بود که در تیم ملی نسبت به زمان شاهین‌طبع داشت.
درباره بازگشت نفراتی چون کامرانی و کاردوست به تیم ملی مباحث بسیاری مطرح شده اما به اعتقاد من سن یک عدد است و خیلی از بازیکنان را داشته‌ایم که در این سنین با بهترین شرایط بازی می‌کنند و کامرانی هم مستثنی نیست. هاشمی اشتباه نکرد که کامرانی را برگرداند، از او نیز به درستی استفاده کرد.
از سوی دیگر دعوت نشدن دورگه‌ها نقطه قوت بود. نبود این افراد در تیم ملی ما اثر مثبت داشت. ما وقتی در طول یک فصل هیچ اشرافی به کارهای یک بازیکن نداریم، چگونه می‌توانیم او را به تیم ملی دعوت کنیم، جزو نفرات اصلی هم قرارش دهیم و بازیکنانی که زیر ذره‌بین مربی بودند را کنار بگذاریم؟ همه بازیکنان دورگه‌ای که در این دو بازی نبودند، مگر چقدر در گذشته به تیم ملی کمک کردند؟ آنها بازیکنان معمولی بودند مثل بقیه بازیکنان. اگر معمولی هستند بهتر است از بازیکنانی که در کشور خودمان هستند، استفاده کنیم.
* سرمربی سابق تیم ملی بسکتبال

Page Generated in 0.0047 sec