در تمام طول مدتی که درخواست واگذاری تبلیغات محیطی به باشگاهها مطرح میشد، لابهلای بحثها و دعواها این سؤال مکرر به گوش میرسید که چرا حرفی از حق پخش تلویزیونی به میان نمیآید؟
بلافاصله بعد از جلسهای که دیروز (شنبه)، تبلیغات محیطی را به باشگاههای استقلال و پرسپولیس واگذار کرد، باشگاه استقلال به سراغ موضوع حق پخش تلویزیونی رفت و درخواستش را با امکان استقرار دوربین اختصاصی باشگاه استقلال، پشت دروازه برای پخش لایو اینستاگرامی بازی، مطرح کرد. درخواستی که البته خیلی زود با مخالفت مسئولان ورزشگاه آزادی همراه بود.
سعید فتاحی، نماینده باشگاه استقلال درباره مشکلی که برای پخش زنده لایو اینستاگرامی باشگاه استقلال پیش آمده بود، اینطور توضیح داد: «میزبان بازی استقلال است و دوربین باشگاه باید در ورزشگاه باشد، همانطور که شرکتهای دیگر بازی را پخش میکنند. چطور میشود صاحب امتیاز این بازی باشگاه استقلال است اما با احترام به صدا و سیما دوربینهای آنها در ورزشگاه باشد ولی دوربین باشگاه نباشد؟ همانطور که تبلیغات محیطی و محتوا حق باشگاه است، طبق قوانین فیفا و AFC باید حق پخش را بدهند و این اقدام باید صورت بگیرد، حالا صدا و سیما این کار را که نمیکند، دوربین باشگاه را هم راه نمیدهد و این جای سؤال دارد.»
طرح این موضوع به خودی خود میتواند، شروع ماجرای جدیدی برای گرفتن حق باشگاهها از صدا و سیما باشد. حقی که سالهاست به پروژه ناتمامی میان فوتبال و صدا و سیما تبدیل شده و کمتر کسی امیدی برای به نتیجه رسیدنش دارد.
احمد مددی، مدیرعامل پیشین استقلال هم حالا برای جلوگیری از ورود دوربین باشگاه، در قامت مدیر مجموعه ورزشی آزادی مقابل استقلال ایستاده و در این رابطه میگوید: «ما فقط یک دوربین داریم و آن دوربین و واحد رسمی صدا و سیماست. طبق تفاهمی که با صدا و سیما داریم، تنها واحد سیار صدا و سیما میتواند در جایگاه دوربینها حضور پیدا کند.»
او درباره اینکه فتاحی اعلام کرده است باشگاه میزبان میتواند دوربین اختصاصی داشته باشد، تأکید میکند: «من با ایشان صحبت میکنم ببینم بر مبنای چه قانونی صحبت کرده است.» به هر حال اما باشگاهها برای پخش ویدئوی بازی از شبکههای مجازی و دیگر برنامههای خود نیاز دارند که دوربینی در ورزشگاه داشته باشند اما مددی میگوید: «حضور هر دوربینی برای پخش زنده در ورزشگاه به غیر از دوربین صدا و سیما غیرقانونی است.»
درست است که شاید باشگاه استقلال هم انتظار نداشته باشد که به این سرعت، حق پخش تلویزیونی را از صدا و سیما بگیرد اما نمیتوان منکر این موضوع شد که گرفتن تبلیغات محیطی از سازمان لیگ، میتواند انگیزه باشگاهها را برای گرفتن حق پخش تلویزیونی هم قوت بخشد. پروسهای که به موفقیت باشگاه استقلال و پرسپولیس انجامید، گویای این نکته مهم است که پافشاری برای گرفتن حق، هرگز بینتیجه نمیماند و چه حقی برای فوتبال مهمتر از تبلیغات محیطی، بلیتفروشی و حق پخش تلویزیونی؟
اگر همین موضوع مقدمهای شود برای رونق بخشیدن به درآمدزایی باشگاهها، میتوان امیدوار بود که دفتر تازهای برای رونق بخشیدن به وضعیت اقتصادی باشگاهها در فوتبال ایران باز شده است. چرا که با این اقدام، رفته رفته سایر باشگاهها هم به فکر جذب هوادار برای کسب درآمد بیشتر میافتند و این یعنی جدایی باشگاهها از ورشکستگی و رکودی که امروز دچارش هستند.