printlogo


کد خبر: 238366تاریخ: 1400/9/14 00:00
تولد سومین سوپر باشگاه بعد از پالمیراس و فلامنگو
هالک فوتبال برزیل را تسخیر کرد
نگاهی به قهرمانی اتلتیکو مینیرو در لیگ برزیل بعد از 50 سال

تیم ویکری  

نیم‌قرن انتظار به پایان رسید. در سال 1971 بود که برزیل اولین دوره لیگ ملی را راه‌اندازی کرد و اتلتیکو مینیرو، تیم شهر بلو هوریزونته، قهرمان آن دوره شد. سال‌ها به نظر می‌رسید تیمی که پیراهنش سیاه و سفید است، قهرمانی را فقط در دوران تلویزیون‌های سیاه و سفید تجربه کرده باشد. آنها چند بار اوج گرفتند و بسیاری از بازیکنانشان در تیم معروف برزیل در جام جهانی 1982 به میدان رفتند اما خبری از قهرمانی دوم نبود، تا حالا.
اتلتیکو مینیرو در خانه باهیا بازی داشت که سخت می‌جنگید تا از سقوط فرار کند. اتلتیکو در اوایل نیمه دوم، با نتیجه دو بر صفر عقب بود اما آنها در عرض پنج دقیقه جادویی، سه گل زدند.
قهرمانی به این شکل بسیار شیرین بود اما اوضاع تا این حد هم دراماتیک نبود. در هر حال قهرمانی نصیب آنها می‌شد. دو هفته دیگر از رقابت‌های لیگ برزیل مانده و اگر باهیا را نمی‌بردند، تنها فلامنگو می‌توانست به آنها برسد اما فلامنگو پس از شکست در فینال کوپا لیبرتادورس، حس و حال خوبی ندارد. در واقع، هفته‌ها بود که قهرمانی در چنگ اتلتیکو مینیرو بود. با این حال، طرفدارانش جشن نمی‌گرفتند، چرا که می‌ترسیدند این کار شگون خوبی نداشته باشد، تا اینکه یکشنبه قبل، سرانجام جشن از راه رسید. اتلتیکو در خانه برابر فلومیننزه عقب بود اما با دو گل بهترین بازیکن فصل، هالک، پیروز شد.
هالک در سال 2004 تنها دو بازی برای تیم ویتوریا از شهر سالوادور انجام داد و سپس به ژاپن رفت. او در خاور دور خوش درخشید و شهرتی جهانی کسب کرد و سپس به پرتغال و روسیه رفت. هالک در نهایت راهی چین شد و از پارسال هم سرانجام به برزیل برگشته است.
او سال‌ها به اردوی برزیل دعوت می‌شد و سال‌ها آماج انتقادات بود اما سرانجام توانست ارزش خود را در زادگاهش نشان دهد و این فصل با اقتدار بهترین بازیکن لیگ بود. این بازیکن 35ساله، در مقدماتی جام جهانی برابر پرو هم دقایقی به میدان رفت.هالک بهترین گلزن لیگ برزیل است و بارها و بارها، هنگامی که لازم بوده، پا پیش گذاشته و تیمش را نجات داده است. سال گذشته، اتلتیکو در کورس قهرمانی بود اما نتوانست به این عنوان برسد. خورخه سامپائولی پر شر و شور و هیجان‌زده مربی آنها بود و این تیم به‌وضوح از کمبود یک مهاجم نوک خوب رنج می‌برد اما این بار چنین مشکلی برایشان وجود نداشته است. هالک که معمولاً در سمت راست خط حمله بازی می‌کرد و با پای چپ خود به قلب دفاع می‌زد، حالا به مرکز رفته است. همچنین وقتی دیه‌گو کاستا، بازیکن سابق اتلتیکو مادرید و چلسی به این تیم آمد، هالک عقب‌تر هم رفت. کوکا، مربی این تیم، مهاجمان خوبی در اختیار دارد.
یک خرید مهم دیگر، آمدن ناچو فرناندس، بازیساز آرژانتینی از ریور پلات بود. لیگ برزیل طاقت‌فرسا است و بازی‌های بسیاری دارد و بازیکنان باید مرتباً در سفر باشند. فرناندس در اواخر لیگ از نظر بدنی کم آورده بود اما در اوایل فصل، بازی ترکیبی او و هالک جذاب‌ترین همکاری لیگ بود. ماتیاس زاراچو، هافبک تیم هم خرید دیگری از آرژانتین است. تحرک و انعطاف‌پذیری او بسیار به کمک اتلتیکو آمده است. وقتی اتلتیکو با ریور پلات در مرحله یک‌چهارم نهایی کوپا لیبرتادورس بازی کرد، در مجموع دو دیدار حریف را با نتیجه چهار بر صفر شکست داد. زاراچو دو گل زد و فرناندس یک گل. گل دیگر را هم هالک به ثمر رساند.اتلتیکو در نیمه نهایی مقابل پالمیراس دو نتیجه مساوی گرفت و به دلیل گل زده کمتر در خانه حریف، حذف شد، آن‌ هم در شرایطی که حتی یک باخت هم نداشتند. این تیم در سال 2013 اولین قهرمانی‌اش را در این جام کسب کرده ولی باید برای قهرمانی دوم منتظر بماند اما در خانه خبری از انتظار نیست. اتلتیکو سرانجام به سیطره فلامنگو و پالمیراس، ابرباشگاه‌های جدید برزیل غلبه کرد. آنها حالا باید در فینال جام حذفی در دو بازی رفت و برگشت به مصاف اتلتیکو پاراننزه بروند تا بتوانند دوگانه داخلی را به نام خودشان بزنند.
حالا برزیل سه ابرباشگاه دارد که با سرمایه‌گذاری‌های گسترده، توانسته‌اند خود را از سایر باشگاه‌ها جدا کنند اما آیا اتلتیکو مینیرو می‌تواند به این هزینه‌هایش ادامه دهد؟
فلامنگو در سراسر برزیل طرفداران بسیاری دارد. این باشگاه توانسته درآمد خوبی از طرفدارانش کسب کند. پالمیراس هم اسپانسرهای ثروتمند دارد و موفق‌ترین ورزشگاه نوساز برزیل هم متعلق به آنها است. اتلتیکو جاه‌طلب است و به دنبال ساخت ورزشگاه است اما آیا آنها زیادی بلندپرواز هستند؟
رقیب همشهری اتلتیکو، کروزیرو است که در سال‌های 2013 و 2014 فاتح لیگ و در سال‌های 2017 و 2018 قهرمان جام حذفی شد اما آن سال‌ها خیلی دور به نظر می‌رسند. این باشگاه با مدیریت ضعیف، پول‌های زیادی را به هدر داد و وارد بحران شد. کروزیرو حالا آماده سومین فصل حضور در دسته دوم برزیل می‌شود.طرفداران اتلتیکو فعلاً می‌توانند کمی به تیم خود ببالند و از ارتفاعات، به تیم‌های پایین‌تر بنگرند. هرچه باشد، آنها به انتظاری 50 ساله پایان داده‌اند.
منبع: ESPN
 

Page Generated in 0.0062 sec