printlogo


کد خبر: 232148تاریخ: 1400/4/19 00:00
معرفی آزادکاران المپیک توکیو
به امید پدیده‌ها

اسامی کشتی‌گیران حاضر در بازی‌های توکیو به طور رسمی از سوی اتحادیه جهانی اعلام شد و حالا دیگر بدون گمانه زنی می‌توان درباره رقبا حرف زد. شاید مهم‌تر از نام هر حریفی در این لیست این باشد که هیچ کشتی‌گیری از رژیم صهیونیستی در این دوره از بازی‌ها حضور ندارد و هیچ خطری کشتی ایران را از بابت قرعه نحس تهدید نمی‌کند. بعید است که به این زودی‌ها از ذهن علاقه‌مندان به کشتی برود که در سال‌های 2018 و 2019 تا چه اندازه کشتی ایران درگیر این ماجرا شده بود و مسئولان وقت کشتی تا چه اندازه دلهره و هراس به وجود آورده بودند که ممکن است چه بلاهایی بر سر کشتی ایران بابت حضور کشتی‌گیران رژیم صهیونیستی به وجود بیاید.
البته با توجه به برگزاری مسابقات گزینشی هم از قبل مشخص بود که آنها سهمیه نگرفته‌اند ولی حالا با اعلام نفرات حاضر در مسابقات به طور دقیق مشخص شد که هیچ کشتی‌گیری از کشورمان خطر برخورد با این قرعه نحس را ندارد. در این دوره در هر وزن 16 کشتی‌گیر حضور دارند که شاید بتوان اوزان 65، 74، 96 و 125 کیلوگرم را در کشتی آزاد سخت‌ترین اوزان دانست. نکته مهمی درباره رقبای کشتی‌گیرانی وجود دارد که تقریباً در هر وزن 4 الی 5 کشتی‌گیر مدال‌دار جهان وجود دارد اما در بین 6 کشتی‌گیر ایرانی که برای توکیو انتخاب شده‌اند فقط حسن یزدانی و محمدحسین محمدیان مدال جهانی دارند. دو نفر هم برای این بازی‌ها انتخاب شده‌اند (مرتضی قیاسی و امیرحسین زارع ) که سابقه حضور در مسابقات جهانی بزرگسالان را ندارند اما برای المپیک انتخاب شده‌اند. شاید مهمترین بخش امید هم به ظهور پدیده‌ها هستند.
 
جنگ سخت‌جان‌ها
در کشتی آزاد و در وزن 57 کیلوگرم زائور اوگویف از روسیه، سلیمان آتلی از ترکیه، نورالسلام سانایف از قزاقستان، توماس گیلمان از آمریکا، رضا اطری از ایران، آرسن هاروتونیان از ارمنستان، یوکی تاکاهاشی از ژاپن و بخبایار اردنبات از مغولستان مهم‌ترین چهره‌های این وزن هستند که زائور اوگویف قهرمان دو دوره مسابقات جهانی 2018 و 2019 است. سلیمان آتلی ترک و سانایف از قزاقستان هم دارنده مدال برنز و نقره هستند. یوکی تاکاهاشی قهرمان جهان در سال 2017 و نفر سوم جهان در سال 2018، توماس گیلمان از آمریکا نایب قهرمان جهان در سال 2017 و حتی بخبایار اردنبات از مغولستان نفر سوم جهان در سال 2017 است. این همه قهرمان در یک وزن شاید کمی منصفانه به نظر نیاید.
 
تازه‌واردی بین مدال‌داران
در وزن 65 کیلوگرم گاژی مراد رشید اف از روسیه، باجرانگ ازهند، دولت نیازبکوف از قزاقستان، اسماعیل موسکایف از مجارستان، تاکوتو اوتوگورو از ژاپن، وازگن توانیان از ارمنستان، حاجی علی‌یف از آذربایجان به همراه مرتضی قیاسی از جمله حاضران در این وزن هستند. رشیداف روس با 26 سال صاحب یک طلا و دو نقره جهان است. باجرانگ هندی هم نقره و برنز جهان را دارد. اوتوگورو که یکی از استثناهای کشتی دنیا بوده در سال‌های اخیر و بدون شک صاحب عنوان زیباترین کشتی‌ها در مسابقات جهانی در یکی دو سال گذشته بوده و در حالی سال 2019 پنجم دنیا شد که در سال 2018 و در حالی‌که 20 ساله هم نشده بود، قهرمان دنیا نام گرفت. مرتضی قیاسی بدون سابقه حضور در مسابقات قهرمانی جهان برای توکیو انتخاب شده است.
 
آخرین فرصت در گروه مرگ
در وزن ۷۴ کیلوگرم فرانک چامیزو از ایتالیا، دانیار کایسانوف از قزاقستان، زائوربک سیداکوف از روسیه، کایل دیک از آمریکا، بکزاد عبدالرحمانوف از ازبکستان، فرانکلین گومز ماتوس از پورتوریکو، حاجی مراد گادژیف از آذربایجان و مصطفی حسین خانی از حاضرین در اردوی تیم ملی هستند. وحشی‌ترین وزن مسابقات کشتی همین وزن 74 کیلوگرم است. با این همه ستاره دنیا و قهرمان جهان چند غایب بزرگ هم دارد؛ مثل جردن باروفس و یا ختاگ تسابالوف که اگر بودند سطح مسابقات فراتر از این هم می‌شد. سیداکوف با دو قهرمانی جهان سلطان این وزن شده. این‌که دو بار پیاپی در حضور چامیزو و باروفس قهرمان جهان نام بگیری خودش به تنهایی نشان دهنده فرزمینی بودن یک کشتی‌گیر است. چامیزو هم طلا دارد که البته طلای او برای این وزن نیست و هم نقره و برنز جهان و البته برنز المپیک 2016 ریو را هم دارد. دیک از یک وزن بالاتر با دو طلای جهان به توکیو می‌آید و بقیه هم هر کدام یکی دو جین مدال جهانی دارند. حسین‌خانی با کلی سابقه و شاید در آخرین حضورش در گروه مرگ قرار دارد. در آوردن مدال از چنگ این همه ستاره کار بسیار سختی خواهد بود اما خدا رحیم است.
 
قرعه شانس
وزن ۸۶ کیلوگرم حسن یزدانی نفر اول و آخر این وزن است. با اختلاف از بقیه به جز دیوید تیلور بهتر است. تیلور قهرمان جهان در سال 2018 است و بعد از او هم دیپاک پونیا از هند که نایب قهرمان جهان در سال 2019 است و آرتور نایفانوف از روسیه که قطعاً نسبت به دو سه سال گذشته بسیار بهتر شده است. علی شعبان‌اف از بلاروس هم از عنوانداران جهان است که در این وزن البته شاید روزهای پایانی‌اش را سپری کند. حسن یزدانی فقط یک رقیب دارد و آن‌هم تیلور است اما تیلوری که بعد از جراحی رباط صلیبی مشخص نیست چه وضعیتی دارد و چه نتیجه‌ای می‌تواند بگیرد.
 
دلهره برای اسنایدر
وزن ۹۷ کیلوگرم عبدالرشید سعدالله یف از روسیه، کایل اسنایدر از آمریکا، آلیشر یرگالی از قزاقستان، شریف شریف اف از آذربایجان، رینریز سالاس پرز از کوبا، ماگومد ابراگیموف از ازبکستان و آلبرت ساریتوف از رومانی به همراه محمدحسین محمدیان از جمله حاضران این وزن هستند. همه از عنوانداران جهان و مدعی قهرمانی که رقابت‌های این وزن هم دیدنی خواهد بود. محمدحسین محمدیان با برنز وزن 86 کیلوگرم مسابقات جهانی 2014 تاشکند یکی از امیدهای ایران برای کسب مدال در این دوره از بازی‌ها است. اگر وزن 74 کیلوگرم گروه مرگ نامگذاری شود، این وزن هم هیچ دست کمی از آن ندارد.
 
چشم به ظهور پدیده
در وزن ۱۲۵ کیلوگرم گنو پتریاشویلی از گرجستان، طاها آکگل از ترکیه، الکساندر خوتسیانیوسکی از اوکراین، ژیوی دنگ از چین، امیرحسین زارع، گابل دن استوسون آمریکا، سرگئی کوزیرف از روسیه و آیال لازاریف از قرقیزستان از جمله حاضران این وزن هستند. رقابتی بین باتجربه‌های مدال‌دار و جوانان باانگیزه که بوی خلق شگفتی از این وزن کاملاً به مشام می‌رسد. دن استوسون از آمریکا و امیرحسین زارع از ایران تقریباً جوانترین نفرات این وزن هستند که شاید پدیده‌های این وزن نام بگیرند. باید دید که این جوانان مقابل ستاره‌های این وزن یعنی پتریاشویلی و طاها آکگول چه می‌کنند.

Page Generated in 0.0079 sec