printlogo


کد خبر: 232119تاریخ: 1400/4/19 00:00
دوچرخه سواری ایران در آستانه تعلیق؟

اتحادیه جهانی دوچرخه سواری هنوز انتخابات ایران را به رسمیت نشناخته است و با توجه به آنچه که در اساسنامه خود به صراحت اعلام کرده خطر تعلیق دوچرخه سواری ایران را تهدید می‌کند.
با وجود اینکه بیش از چهل روز از انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری گذشته است اما هنوز اتحادیه جهانی دوچرخه سواری (UCI)، انتخابات ایران را نپذیرفته و نام محمود رشیدی را به عنوان رئیس فدراسیون ایران وارد سایت اتحادیه جهانی نکرده است. 
مهم‌ترین ایرادی که اتحادیه جهانی دوچرخه سواری به انتخابات ایران گرفته است، ورود وزارت ورزش به انتخابات است که این مسأله مغایر با اساسنامه فدراسیون و اساسنامه اتحادیه جهانی است.
اساسنامه فدراسیون دوچرخه سواری با فدراسیون‌های دیگر مشترک نیست و بعد از المپیک لندن به تصویب اتحادیه جهانی دوچرخه سواری رسید.
 اتحادیه جهانی بر روی چند مسأله تأکید داشته و از فدراسیون‌ها درخواست کرده است حتماً این موارد که شامل ورود نکردن دولت به تصمیمات و انتخابات فدراسیون‌های ملی است را در اساسنامه خود وارد کنند که همین مسأله مجمع ایران را با مشکل مواجه کرده است.
موارد مورد تأکید اتحادیه جهانی به شرح زیر است:
بند 6: فدراسیون‌های ملی باید امور داخلی خود را با استقلال کامل مدیریت کنند و اطمینان حاصل کنند هیچ شخص ثالثی در کار آنها دخالت نمی‌کند.
 فدراسیون‌های ملی باید خودمختار باشند و در برابر فشاری‌های سیاسی، مذهبی و مالی که ممکن است تعهد آنها در مورد رعایت اساسنامه را نقض می‌کند، مقاومت کنند. 
هر گونه تداخل یا تلاش برای تداخل نیز باید به UCI گزارش شود. (این بند دولت را از کمک مالی به فدراسیون ملی منع نمی‌کند اما تحت هیچ شرایطی دولت نباید در استراتژی و عملکرد فدراسیون دخالت کند.)
بند 7: اساسنامه و قوانین فدراسیون‌های ملی برای انتخاب یا انتصاب داخلی باید تضمین کنند که در مقابل اشخاص ثالث استقلال کامل دارند و فدراسیون‌های ملی به دولت‌ها و سایر مراجع عمومی اجازه نمی‌دهند اعضای حاکم بر یک فدراسیون ملی را تعیین کنند. (در کمیته مدیریت فدراسیون، نمایندگان دولت می‌توانند بدون رأی باشند اما اعضای دارای حق رأی حتماً باید توسط مجمع عمومی و از میان نامزدان تعیین شده منحصراً توسط فدراسیون ملی انتخاب شوند. )
بند8: فدراسیون‌های ملی موظف هستند که بند‌های 6 و 7 را در اساسنامه خود قرار دهند.
بند9: هرگونه تصمیمات و انتخابات فدراسیون‌های ملی که با بند 6 و 7 مطابقت ندارند، توسط UCI به رسمیت شناخته نمی‌شوند. اگر وضعیت در مهلت تعیین شده نیز درست نشود، ممکن است فدراسیون ملی به حالت تعلیق درآید.
پس از انتخابات فدراسیون دوچرخه سواری، گفته می‌شود مدارکی از داخل ایران برای اتحادیه جهانی ارسال شده و گفته می‌شود پس از آن، اتحادیه جهانی دوچرخه سواری در مکاتبه با کمیته ملی المپیک ایرادات مختلفی به انتخابات گرفته از جمله رأی دادن معاون وزارت ورزش و جوانان در مجمع و همچنین اینکه انتخاب اعضای مجمع (نماینده ورزشکاران، مربیان و داوران) را معاون وزیر انجام داده است.
اکنون اتحادیه جهانی دوچرخه سواری از ایران توضیح خواسته که نشان دهد مجمع مطابق با اساسنامه برگزار شده است و هر چند که کمیته ملی المپیک اعلام کرده است که از نظر این نهاد مجمع ایران قانونی بوده اما به نظر می‌رسد هنوز اتحادیه جهانی قانع نشده است و با توجه به بند 9 اساسنامه اتحادیه جهانی این نگرانی وجود دارد که در صورت رسیدگی نکردن به این وضعیت، خطر تعلیق ایران را تهدید کند.

Page Generated in 0.0062 sec