printlogo


کد خبر: 232117تاریخ: 1400/4/19 00:00
بازی‌های توکیو بدون تماشاگر برگزار می‌شود
المپیک بی‌روح

تصمیم عجیب و شوکه‌کننده‌ای بود. در شرایطی که المپیک 2020 توکیو قرار است حدود 10 روز دیگر آغاز شود، کمیته برگزاری بازی‌ها به یکباره تصمیم گرفت تا این رویداد بزرگ را بدون حضور تماشاگر برگزار کند. تصمیم عجیبی که با توجه به شرایط بحرانی ژاپن از لحاظ کرونایی و اعتراض گسترده مردم صورت گرفت و البته بیش از هر چیز میزبان این رقابت‌ها را از لحاظ مالی متوجه ضرر و زیان گسترده‌ای می‌کند.
چندی قبل بعد از نشست‌های مخالف بین مسئولان ژاپنی و کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم بر این شد که از حضور تماشاگران خارجی در توکیو جلوگیری شود و حضور تماشاگران داخلی هم منوط به شرایط در آستانه شروع بازی‌ها شد. تا تصمیم گیری نهایی هم در مورد چگونگی پروتکل‌های حضور هواداران در ورزشگاه‌ها و سالن‌های مسابقات مطالبی منتشر شد. در همین راستا دولت ژاپن تأکید کرده بود هواداران در صورت حضور در سالن‌ها و ورزشگاه‌ها حق ندارند با صدای بلند کسی را تشویق کنند و یا از جای خود بلند شوند. با وجود همه این پروتکل‌های سخت اما روز پنجشنبه به صورت رسمی از سوی برگزار کنندگان مسابقات المپیک اعلام شد که حتی حضور تماشاگران داخلی هم ممنوع است.
اعلام این خبر هر چند برای کسانی که در ژاپن به طور کلی مخالف برگزاری این رقابت‌ها هستند خبر خوشایندی بود اما برای برخی از اصناف درآمدزا اصلاً خبر خوبی نبود و شوک عجیبی به آنها وارد شده است.
هتل‌داران، رستوران‌دارها و البته مغازه‌داران در مراکز خرید امید زیادی به این داشتند که با حضور همان تعداد کم هواداران داخلی بتوانند در ایام المپیک به کسب و کار خود رونق دهند اما اکنون با بسته شدن درهای ورزشگاه‌ها به روی تماشاگران این فرصت کوچک هم از دست رفت.
البته از گوشه و کنار در توکیو شنیده می‌شود مسئولان المپیک ژاپن تصمیم دارند ورزش‌هایی که به صورت میدانی برگزار می‌شود مانند بیسبال، فوتبال و دوومیدانی را با حضور تماشاگر اندک برگزار کنند اما هنوز در این باره جمع‌بندی وجود ندارد.
ژاپنی‌ها حتی مسابقات دوی ماراتن که معمولاً با حضور تماشاگران کنار خیابان برگزار می‌شود را هم بدون علاقه‌مندان به این رشته ورزشی اعلام کرده و تأکید داشتند که مردم از پشت پنجره‌ها مسابقات دوی ماراتن را تماشا کنند.
بدون تماشاگر شدن المپیک به ژاپنی‌ها خسارت‌های مالی زیادی وارد خواهد کرد و مسئولان این کشور از حالا به این فکر هستند که چگونه می‌توانند این ضرر هنگفت را جبران کنند. اینطور که در اخبار آمده است انتظار می‌رود با این تصمیمات اتخاذ شده ژاپن حدود ۸۲۰ میلیون دلار از عدم فروش بلیت المپیک و پارالمپیک ضرر کند. نکته قابل توجه در مورد طرح واکسینه عمومی در ژاپن این است که مردم این کشور در این زمینه اعتماد زیادی به واکسن زدن ندارند و همین موضوع واکسینه عمومی را با کندی مواجه کرده است. پیش از این فراخوان دولتمردان ژاپن برای واکسینه افراد بالای 75 سال با شکست روبه‌رو شد و تعداد کمی از این طرح استقبال کردند.
اکنون ژاپن در مرحله واکسینه کردن افراد بالای 60 سال هست اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد به دلیل ترس از واکسن از نوبت خود انصراف می‌دهند روند واکسینه شدن این کشور با کندی در حال انجام شدن است.
توکیو میزبان برگزاری المپیک اکنون در قرنطینه است و با توجه به اینکه رقابت‌ها از اول مرداد آغاز می‌شود بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی قوانین سختگیرانه‌تری در این شهر و استان‌های همجوار آن در حال اجرایی شدن است به طوری که زندگی روزمره پایتخت نشینان سرزمین آفتاب با مشکلاتی همراه شده است.
 

Page Generated in 0.0062 sec