printlogo


کد خبر: 232110تاریخ: 1400/4/19 00:00
منافی: بازیکنان فرصت پنجمین قهرمانی متوالی را از دست ندهند
نگرفتن پنالتی برای پیکان و محاسبه گل آفساید سپاهان واقعاً عجیب بود

گفت و گو
ناصرقراگزلو     
 
جواد منافی چپ پای سابق پرسپولیس و تیم ملی در رابطه با تمام مسائل ریز و درشت تیم سرخپوش پایتخت از بازی مقابل فولاد که با تساوی به پایان رسید و سایر موارد توضیحات فنی و کاملی را به ما ارائه داد. گپ و گفتی به بهانه دیدار حساس پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک و سایر موارد با جواد منافی داشتیم که در ذیل از نظرتان می‌گذرد.
 
چرا پرسپولیس در شرایط حساس هفته‌های پایانی که سپاهان هم مقابل پیکان متوقف شده بود به نتیجه‌ای بهتر از تساوی مقابل فولاد نرسید؟!
نوع بازی فولاد به گونه‌ای است که بازیکنانش با دوندگی و جنگندگی زیاد کار را برای حریفان این تیم مشکل می‌سازند. شرایط بد آب و هوایی و شرجی بسیار بالا هم مزید بر علت شده بود تا پرسپولیس نتواند حملات پر دامنه همیشگی‌اش را روی دروازه تدارک ببیند. با این وجود پرسپولیس دو سه موقعیت خوب خلق کرد اما به هر حال مهاجمان و هافبک‌های این تیم نتوانستند به گل برسند و در نهایت به یک امتیاز بسنده کردند که با توجه به تساوی سپاهان مقابل پیکان باز هم همان اختلاف دو امتیازی حفظ شد و خوشبختانه پرسپولیس در فاصله چهار هفته مانده تا پایان لیگ فاصله‌اش را حفظ کرد و در صدر باقی ماند تا کماکان شانس اول قهرمانی باقی بماند.
دیدار با آلومینیوم که در بازی رفت هدایت آن را خطیبی بر عهده داشت و الان منصوریان را در رأس کادر فنی‌اش می‌بیند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در شرایط فعلی و هفته‌های پایانی همه بازی‌ها حساس و سنگین است اما خوشبختانه سرنوشت قهرمانی هنوز در اختیار خود پرسپولیس است. نکته‌ای که بسیار مهم و حائز اهمیت است. پرسپولیس در ورزشگاه آزادی شانس اول برد است و اگر مشکل حاشیه‌ای یا داوری پیش نیاید قطعاً سرخ‌پوشان تیم برنده میدان خواهند بود. حاشیه‌ها اخیراً باز هم به ضرر پرسپولیس بوده که نمونه بارز و روشن آن را در بازی سپاهان مقابل پیکان شاهد بودیم. دیداری که چند بازیکن سپاهان بعد از ضربه حاجی صفی در موقعیت آفساید قرار داشتند اما کمک داور و داور آن دیدار به شکل بسیار عجیبی آن گل را قبول اعلام کردند. ضمن اینکه یک پنالتی صددرصد هم به سود پیکان گرفته نشد که بسیار شبهه‌برانگیز است و به بعضی از موارد دامن می‌زند اما به هر حال پرسپولیس باز هم کار خودش را می‌کند و با قدرت خودش و با فوتبال پاک به دنبال کسب امتیازات و قهرمانی است. جدا از این موارد پرسپولیس بازیکنان بسیار خوب و باتجربه‌ای دارد که قادرند هر تیمی را تحت تأثیر قرار داده و آن را مغلوب سازند. تیم آلومینیوم هم قطعاً با لایه‌های دفاعی متعدد و بازی تدافعی چشم به ضد حمله خواهد داشت تا با استفاده از سرعت بازیکنانی نظیر شریفات و پاکدل و یکی دو مهره کارساز دیگرش به گل برسد. بعضی‌ها واقعاً نمی‌خواهند پرسپولیس به قهرمانی پنجم برسد چون قهرمانی‌های متوالی در لیگ برتر و کسب قهرمانی در جام‌های دیگر حریفان را اذیت کرده است اما با این وجود پرسپولیس شخصیت برد و قهرمانی‌اش موجب شده تا هر حریفی را تحت تأثیر قرار داده و به برد برسد. در این بین و برای دیدار مقابل تیم اراکی خیلی مهم است که ما زود به گل برسیم و با کم کردن فشار روانی شرایط را برای زدن گل‌های بعدی و کسب سه امتیاز مهیا سازیم.
بحث مربیان استقلالی و رویارویی پرسپولیس با چنین تیم‌هایی هم این روزها داغ داغ است. به نظرتان علی منصوریان هم جدا از پیروزی تیمش برای علاقه‌اش به استقلال از انگیزه‌های مضاعفی برای شکست پرسپولیس برخوردار است؟
قدر مسلم مربی در وهله اول به فکر تیم خودش است. در اولویت بعدی قطعًا ته دلش با استقلال است تا روزی دوباره به نیمکت تیم محبوبش برسد و با امتیاز گرفتن از پرسپولیس شرایط خودش را برای هواداران استقلال و مسئولان این تیم بهتر ساخته و خودش را بیشتر مطرح سازد. همانطور که بالاخره مهدی تارتار هم جدا از شرایط تیم خودش پیکان که انصافاً بازی بسیار خوبی هم تیمش مقابل سپاهان ارائه داد به هر حال به دلیل علاقه‌اش به پرسپولیس دوست دارد تیم سابقش پرسپولیس به قهرمانی برسد نه تیم سپاهان.
مشکل مالی و پرداخت نشدن مطالبات بازیکنان پرسپولیس که در هفته‌های پایانی فقط 60 درصد مطالبات‌شان را دریافت کرده‌اند برای پرسپولیس در راه کسب قهرمانی مشکل‌ساز نخواهد شد؟
من این موضوع را درک می‌کنم اما واقعاً حیف است که پرسپولیس پنجمین قهرمانی متوالی را از دست بدهد. بازیکنان پرسپولیس که انصافاً بهترین عملکرد را داشته‌اند و بیشترین زحمت و تلاش را انجام داده‌اند و قطعاً می‌توانند با پنجمین قهرمانی متوالی باز هم تاریخ‌ساز شده و رکوردی را خلق کنند که شاید چند دهه دیگر طول بکشد تا تیم دیگری آن را تکرار کند. بنا بر این حیف است و جای افسوس برای بازیکنان باقی خواهد گذاشت که در فاصله سه چهار هفته مانده تا تاریخ‌سازی این موفقیت بزرگ را از دست بدهند. به همین دلیل باید مانند هفته‌های قبل جانانه بجنگند تا قهرمان شوند. چه بسا حتماً باقی مطالبات آنها هم دیر یا زود پرداخت خواهد شد و هیچ کسی نمی‌تواند مطالبات بازیکنان تیم قهرمان را نادیده بگیرد. ضمن اینکه با قهرمانی حتماً پاداش قهرمانی و سایر موارد هم به مطالبات بازیکنان اضافه خواهد شد. به همین دلیل بازیکنان مانند قبل حتماً با تمام تمرکز برای رسیدن به گلات قهرمانی تلاش خواهند کرد و تمام کمبودها هم مانع قهرمانی پرسپولیس نخواهد شد.
آل‌کثیر به دلیل مصدومیت نمی‌تواند پرسپولیس را مقابل آلومینیوم همراهی کند این موضوع برای پرسپولیس در خط حمله مشکل‌ساز نخواهد شد؟
 عیسی مهاجم خوبی است اما امسال خوشبختانه پرسپولیس در هر پست بازیکنان خیلی خوبی دارد و عبدی و شهریار خیلی خوب می‌توانند خط حمله قوی و پر قدرتی را برای بازی مقابل الومینیوم بسازند. پرسپولیس پرمهره‌ترین و باکیفیت‌ترین تیم فعلی لیگ ایران است و قطعاً می‌تواند با پتانسیل بالایش شانس اول قهرمانی لیگ و جام حذفی و حتی قهرمانی در آسیا باشد چه بسا که در سوپر جام برای پنجمین بار قهرمان شد تا نشان دهد پوکر هم برای پرسپولیس دیگر کوچک شده و حالا بازیکنان و هواداران به چیزی جز قهرمانی پنجم فکر نمی‌کنند.
در صورت مصدومیت حامد لک به دلیل غیبت رادوشویچ مشکلی برای پرسپولیس به وجود نمی‌آید؟
 واقعاً من نمی‌دانم چرا رادو رفت و مسئولان چرا نتوانستند او را برای برگشتن مجاب سازند؛ در شرایطی که پرسپولیس در هر جامی کاندیدای اول قهرمانی است. برنگشتن رادو و تنها بودن لک بسیار خطرناک است، به همین دلیل امیدوارم مسئولان هر چه زودتر مشکل رادو را حل کنند تا در این شرایط حساس پرسپولیس لطمه نبیند.
فیفا برای کالدرون و مطالبات او هم پرسپولیس را ملزم ساخته تا چهار روز دیگر مطالبات او را بپردازند. این مسأله برای پرسپولیس نگران کننده نیست؟
 متأسفانه به دلیل عملکرد ضعیف مدیران قبلی هر روز مشکلی برای پرسپولیس درست می‌شود و به نظر نمام شدنی نیست اما امیدوارم با تعامل با کارگزار جدید مشکل کالدرون هم حل شود تا خطر کسر امتیاز از سر راه پرسپولیس برای قهرمانی این تیم برداشته شود. قهرمانی‌ای که هواداران میلیونی پرسپولیس ماه‌هاست منتظرش هستند.
در رابطه با بازی پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان در مرحله بعد چه نظری دارید و فکر می‌کنید چرا پرسپولیس بر خلاف سایر نماینده‌های فوتبال ایران باید در مرحله بعد تنها تیمی باشد که باید در زمین تیم تاجیکستانی به مصاف حریف مستقیم خودش برود؟
 بالاخره از داخل و خارج برای پرسپولیس می‌زنند تا این تیم نتواند موفق شود. تیم تاجیکستانی در گروهش از سد تیم‌های پرقدرتی مانند الهلال عبور کرد و خودش را به عنوان پدیده مطرح ساخت اما پرسپولیس تیمی نیست که با این حربه‌های ظالمانه نا آشنا باشد، به همین دلیل در شرایطی که به نظر‌ AFC هم دوست ندارد پرسپولیس صعود کند با تیم و توانایی بازیکنان و تجربه بالای‌شان از سد تیم تاجیکستانی هم عبور می‌کنند تا راه رسیدن به فینال را برای خود هموار سازند.

Page Generated in 0.0051 sec