printlogo


کد خبر: 220291تاریخ: 1399/9/19 00:00
کارنامه اقتصادی برند پاریسن ژرمن در سال ۲۰۲۰

امیر ساجدیان و دانا حسنی
 
باشگاه پاریسن‌ژرمن به لطف قدرت مالک قطری خود، همچنان در فوتبال فرانسه با داشتن هفت عنوان قهرمانی و شانزده جام معتبر در هشت سال گذشته یکه‌تازی می‌کند؛ ویترین افتخاراتی که همچنان در حسرت قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا است. برند پی‌اس‌جی رشدی 6 درصدی به میزان ۹۶۷ میلیون یورو را نسبت به سال ۲۰۱۹ شاهد بوده است. باشگاه همچنان در حال رشد و توسعه بوده و اکنون در میان پنج باشگاه برتر به لحاظ درآمد و نفوذ بین‌المللی است. پی‌اس‌جی با تصمیم اخیر خود برای توسعه رابطه با شرکت یونی‌بت به دنبال حضور بیشتر از قبل در بازار امریکا، آسیا و استرالیا است. پاریسن‌ژرمن نیز یک آکادمی استعدادیابی در فلوریدا افتتاح کرده و از استعدادهای بی‌نظیری در نفرات حاضر خود بهره می‌برد؛ هر چند آینده ستاره‌های تیم، نیمار و امباپه، همچنان در ابهام است. باشگاه نیز متعهد به ایجاد و توسعه فوتبال زنان بوده، هر چند مسیر سختی در رقابت با تیم یکه‌تاز بانوان لیون خواهد داشت.
پاریسن‌ژرمن با رشد دو رقمی در تمامی زمینه‌های درآمدی طی فصل ۱۹-۲۰۱۸ به مکان پنجم جدول پردرآمدترین باشگاه‌ها صعود کرده است؛ این بالاترین رتبه باشگاه از فصل ۱۵-۲۰۱۴ بوده است. عقد قرارداد با پنج شریک تجاری همراه با تمدید قرارداد با شش برند جهانی باعث رشد ۱۶ درصدی (۵۰ میلیون یورویی) درآمد تجاری باشگاه شده است. این رشد درآمد تجاری دومین در تاریخ جدول پردرآمدترین باشگاه‌ها است. پاریسی‌ها با تمرکز بر ایده‌های خلاقانه و پیشرو به دنبال شکستن عادات گذشته و توسعه در صنعت فوتبال هستند. فصل ۱۹-۲۰۱۸ شاهد همکاری موفقیت‌آمیز باشگاه با برند «جردن نایکی» بود که باعث افزایش فروش محصولات به دنبال محبوبیت پیراهن سوم با طرحی خلاقانه شد. پاریسن‌ژرمن همچنین بار دیگر با حضور موفق در هفته مد پاریس، مرزهای بین دنیای فوتبال و هنر را کم‌رنگ کرد. انتظار می‌رود که درآمدهای تجاری باشگاه در فصول آتی به کمک حامی مالی جدید پیراهن اصلی، تمدید همکاری با نایکی و امضای قرارداد با حامی جدید پیراهن تمرینی، افزایش یابد.
پی‌اس‌جی در حالی امیدوار به سبقت گرفتن از منچستر یونایتد و بایرن‌مونیخ در جدول پردرآمدترین باشگاه‌ها در فصل آتی است ‌که باشگاه همچنان در عطش رسیدن به قهرمانی اروپا برای ارتقای بیشتر برند و نفوذ جهانی خود نسبت به رقبا است. در خصوص درصد نفوذ در بین طرفداران، مجموع کسانی که در پلتفرم‌‌های اجتماعی باشگاه را دنبال می‌کنند در فصل ۲۰۱۹-۲۰ با رشدی ۱۶/‌‌۴۶ درصدی نسبت به سال گذشته به رقم ۸۳/‌۶ میلیون رسید. این در حالی است که میزان تعهد دنبال‌کنندگان، ۲۹ میلیون در فصل بوده است.
پی‌اس‌جی برای پیشرفت پایدار در زمینه عملکرد ورزشی خود نیازمند رقبای داخلی بهتری است. شاید اگر یک تیم فرانسوی دیگر هم توسط یک سرمایه‌گذار ولخرج خریداری شود یا دیگر تیم‌های فرانسوی به نحوی بتوانند اختلاف سطح خود با پی‌اس‌جی را کمتر کنند، آن وقت بتوانیم شاهد پیشرفت ورزشی سریع‌تر این باشگاه هم باشیم. دیر یا زود پی‌اس‌جی هم قهرمان اروپا خواهد شد اما قالب کنونی مسابقات اروپایی آن سطح از رقابت که منجر به کسب تجربه و پیشرفت پایدار شود را برای آنها به ارمغان نمی‌آورد. شاید هم اگر ایده مسابقات اروپایی جدید با حضور تیم‌های بزرگ اروپا اجرایی شود، آن سطح از رقابت بالاخره برای آنها فراهم شود اما در زمینه مدیریت برند و کسب درآمد واقعی از آن، پی‌اس‌جی احتمالاً الان نوآورترین باشگاه فوتبال اروپا است. آن چه آنها در زمینه استفاده از برندشان در دنیای مد و فشن و همچنین در شبکه‌های اجتماعی در حال انجامش هستند، بسیار خلاقانه‌تر و متفاوت از هر کاری است که دیگر باشگاه‌ها تا‌کنون انجام داده‌اند.
(خلاصه مطلبی که در سایت باشگاه دانشجویان فوتبال منتشر شده بود)

Page Generated in 0.0054 sec