printlogo


کد خبر: 219680تاریخ: 1399/9/11 00:00
راننده فرمول یک از مرگ گریخت
هالو، نجات معجزه‌وار

 
رومن گروژان از سانحه‌ای بسیار خطرناک در گرندپری بحرین جان سالم به در برد. خودرو او با سرعت 220 کیلومتر در ساعت با یک مانع برخورد کرد. او تقریباً 30 ثانیه در میان شعله‌های آتش بود تا اینکه موفق شد خارج شود و دکتر یان رابرتس، پزشک فدراسیون جهانی اتومبیلرانی به او کمک کرد که از صحنه دور شود.
آخرین باری که یک خودرو در مسابقات فرمول یک به دو تکه تقسیم شده بود در موناکو در سال 1991 روی داده بود. آخرین باری که یک خودرو در فرمول یک آتش گرفته بود هم به ایمولا در سال 1989 برمی‌گشت. دفعات آخری هم که اتومبیل‌ها اینچنین با شدت به موانع برخورد کردند مربوط به دهه 1970 بود، یعنی در سال‌های 1973 و 1974 در آمریکا، که در آن سانحه‌ها، فرانسوا که‌ور و هلموت کوینیگ، رانندگان آن دو خودرو جان باختند. تصادف گروژان بسیار شدید و نگران‌کننده بود اما مهم‌ترین درسی که می‌شد از آن آموخت، این بود که شرایط ایمنی در مسابقات فرمول یک چقدر بهتر شده است.
لوییس همیلتون، قهرمان این گرندپری پس از مسابقه گفت: «دیدن آن تصویر بسیار بهت‌انگیز بود. نمی‌دانم او با چه شدتی برخورد کرد اما خیلی خوشحالم که «هالو» کار کرد. خوشحالم که آن مانع باعث نشد سر او از بدنش جدا شود. اوضاع می‌توانست بسیار بدتر از این باشد.»
این راننده فرانسوی با اتومبیل هاس با شوک 53 G به مانع برخورد کرد و خودرو او شعله‌ور شد. او در حالی خودرو را ترک کرد که مصدومیتش شدید نبود. دستان او دچار سوختگی درجه دو شده و او را به بیمارستان بردند تا معاینات لازم را انجام دهند.
بی‌تردید تجهیزات محافظت از سر  با نام هالو، که از سال 2018 با جنجال فراوانی در مسابقات فرمول یک وارد شد، جان گروژان را نجات داد. گروژان در بیمارستان در اینستاگرام نوشت: «سلام به همه، می‌خواستم بگویم که حالم خوب است، البته نسبتاً خوب است. اگر به خاطر هالو نبود، که به نظرم مهم‌ترین چیزی است که در فرمول یک آورده‌اند، من حالا با شما حرف نمی‌زدم.» راس براون، از مدیران فرمول یک هم گفت که هالو در نجات جان گروژان نقشی حیاتی داشته است. زمانی که استفاده از هالو اجباری شد، برخی رانندگان با آن مخالفت کردند اما حالا براون می‌گوید: «نکته مثبت این بود که خودرو او ایمن بود و این بود که ما را نجات داد. اینکه مانع، باعث دو تکه شدن خودرو شود معمولاً باعث کشته شدن راننده می‌شد. تردیدی نیست که هالو او را نجات داد. تیم طراح هالو شایسته تقدیر هستند. پس از امروز، دیگر هیچ‌کس نباید به استفاده از هالو شک کند.»
چند عامل دیگر باعث کاهش جراحات گروژان شدند، از جمله لباس او که ضدحریق بود، تجهیزات مراقبت از گردن و سر هانس و اقدام سریع نیروهای امدادی فدراسیون بین‌المللی اتومبیلرانی. ژان توت، رئیس این فدراسیون از دکتر رابرتس و آلن فان‌درمروه، راننده‌ای که به سراغ او رفت، تقدیر کرد. آنها به‌سرعت به سمت خودرو آتش‌گرفته رفتند.
علت‌های این تصادف کاملاً بررسی و مشخص خواهد شد که چرا موانع باعث دو تکه شدن خودرو شدند و اینکه سوخت اتومبیل چطور نشت کرد و منجر به آتش‌سوزی شد.

Page Generated in 0.0056 sec