printlogo


کد خبر: 203405تاریخ: 1398/10/28 00:00
سوژه روز

زرینی: تحریم‌های آمریکا جام تختی را تحت تأثیر قرار داد

ناصر انصافی مقدم

چهلمین دوره تورنمنت بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی که چندی پیش در شهر کرمانشاه برگزار شد، بدون تردید یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های این رقابت‌ها بود. در این دوره فقط تیم ارمنستان به عنوان تیم خارجی در آن حضور یافت و به این ترتیب نمی‌توان این دوره از رقابت‌ها را یک تورنمنت بین‌المللی به حساب آورد. سطح فنی پایین این مسابقات باعث شد تا برخی از پیشکسوتان به انتقاد از نوع برگزاری جام تختی بپردازند.
«الله مراد زرینی» پیشکسوت کشتی و عضو اسبق تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن‌های 74 و 82 کیلوگرم در دهه 80 میلادی از جمله کشتی‌گیرانی است که بارها در جام تختی و در چهار وزن 68، 74، 82 و 90 کیلوگرم کشتی گرفته و دارای دو مدال طلا و یک برنز این جام است. به همین دلیل هم حالا زرینی به نقد این مسابقات می‌پردازد و سطح فنی این رقابت‌ها را بسیار نازل می‌داند: «این ضعیف‌ترین دوره جام تختی از نظر کمی و کیفی بود و تیم‌های خارجی به دلایل مختلف از جمله آغاز سال میلادی جدید در آن شرکت نکردند. به نظر من هیچ سالی اینطور نبود و این زیبنده و برازنده کشتی ایران و نام جهان پهلوان تختی نیست. زیرا کشتی ایران در دنیا شناخته شده و از جایگاه رفیعی برخوردار است.»
نایب قهرمان بازی‌های آسیایی 1986 سئول در وزن 74 کیلوگرم ادامه داد: «از سوی دیگر مسابقه‌ها در زمان مناسبی برگزار نشد؛ در دوره‌ای که ما کشتی می‌گرفتیم جام تختی در هفته سوم بهمن ماه برگزار می‌شد و آخرین روز این جام مصادف با روز 22 بهمن بود و جمعیت عظیمی نزدیک به 15 هزار تماشاگر به سالن 12 هزار نفری ورزشگاه آزادی تهران می‌آمدند. در آن زمان، مسابقه‌های جام تختی با توجه به حضور تیم‌های متعدد خارجی شباهت زیادی به مسابقه‌های قهرمانی جهان داشت اما امروز متأسفانه اینگونه نیست.»
زرینی با بیان اینکه در این نیامدن تیم‌های خارجی فقط فدراسیون مقصر نیست، گفت: «در اینکه تیم‌های خارجی از مسابقه‌های جام تختی در کرمانشاه استقبال نکردند، فدراسیون کشتی مقصر نیست بلکه مشکلات سیاسی و اقتصادی کشورمان سبب شده است تیم‌های خارجی از این مسابقه‌ها استقبال نکنند. تحریم‌های آمریکا روی کشتی ایران و جام تختی اثر خود را گذاشته و شرایط سیاسی مملکت به گونه‌ای شده که تیم‌های خارجی رغبتی به حضور در جام تختی از خود نشان نمی‌دهند.»
دارنده مدال طلای آسیا در سال 1988 پاکستان در وزن 82 کیلوگرم معتقد است که فدراسیون کشتی می‌توانست با رایزنی سطح مسابقات را تغییر بدهد: «اگر فدراسیون کشتی کشورمان با اتحادیه جهانی کشتی رایزنی می‌کرد و وارد مذاکره می‌شد، شاید می‌شد این دوره از رقابت‌های جام تختی را در زمان مناسبی به صورت تورنمنت گزینشی المپیک توکیو برگزار کرد. البته این کار نیاز به رایزنی قوی و ارتباطات سطح بالای فدراسیون کشتی با اتحادیه جهانی کشتی دارد.»
عضو تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقه‌های جهانی 1983 و 1985 ادامه داد: «در مجموع انتظاری که از مسابقه‌های کشتی آزاد جام تختی می‌رفت، در کرمانشاه نبود و رقابت‌ها بیشتر حکم انتخابی تیم ملی کشتی آزاد ایران را داشت، البته در چند وزن رقابت‌های داخلی خوب بود.»
زرینی گفت: «اکنون زمان انتقاد از اینکه چرا تیم‌های خارجی در جام بین‌المللی تختی شرکت نکردند، نیست چرا که این جام برای کشتی ما که در آستانه حضور در المپیک 2020 قرار دارد، چندان تعیین کننده نیست. من اعتقاد دارم و قول می‌دهم با کشتی‌گیرانی که در اختیار داریم مثل حسن یزدانی، علیرضا کریمی، پرویز هادی و چند کشتی‌گیر جوان دیگر می‌توانیم نتیجه خوبی در المپیک 2020 توکیو بگیریم و روی حرف خود ایستاده‌ام. بنابراین نباید زیاد نگران المپیک باشیم منتهی همه ما وظیفه داریم از فدراسیون کشتی و تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران در قبل از المپیک حمایت کنیم. همه باید به کشتی کمک کنیم تا این رشته در هر دو رشته آزاد و فرنگی سربلند از المپیک بیرون آید. تنها انتظارم از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش این است در سال المپیک، فدراسیون کشتی را تنها نگذارند و به خوبی از کشتی در هر دو رشته آزاد و فرنگی حمایت کنند.»
 


Page Generated in 0.0052 sec