printlogo


کد خبر: 203404تاریخ: 1398/10/28 00:00
سطح فنی مسابقات کشتی فرنگی رنکینگ‌دار، دلیلی بر درستی تصمیم محمد بنا
ایتالیا بدتر از ایران

مسابقات کشتی فرنگی ماتئو پلیکونه در ایتالیا که از تورنمنت‌ها دارای رنکینگ بود، روز گذشته در حالی در کشتی آزاد شروع شد که مسابقات کشتی فرنگی این رشته روز پنجشنبه به پایان رسید. مسابقاتی که مورد استقبال بسیاری از قهرمانان کشتی فرنگی قرار نگرفت. بر خلاف تصوراتی که از این مسابقات وجود داشت فقط یک کشتی‌گیر مدال‌آور در مسابقات جهانی قزاقستان در این رقابت‌ها به روی تشک رفت که آن ‌هم ویکتور لورینچ بود که توانست در این مسابقات به مدال طلا برسد. لورینچ در جهانی قزاقستان در وزن 87 کیلوگرم به مدال نقره رسیده بود. سایر مدال‌آوران مسابقات جهانی قزاقستان ترجیح داده بودند که به جای حضور در این رقابت‌ها یا استراحت کنند و یا اینکه برنامه‌های آماده‌سازی خود را با قدرت پیش ببرند.
دیگر چهره شاخص این مسابقات آندره استیک برگ از نروژ بود که البته در جهانی قزاقستان مقابل شینوبو اوتا از ژاپن شکست خورد و دستش به مدال نرسید اما به هر حال او از جمله کسانی است که به دلیل کسب مدال برنز جهان و المپیک از چهره‌های شاخص کشتی دنیا محسوب می‌شود اما به جز این دو نفر ستاره دیگری در ایتالیا حضور داشت؟
بررسی مسابقات نشان می‌دهد که در کشتی فرنگی هیچ ستاره دیگری زحمت حضور در مسابقات ایتالیا را به جان نخریده است و شاید دلیل اصلی آن ‌هم این باشد که حضور در این مسابقات بر سر وزن قانونی باعث تحلیل رفتن قوای جسمانی می‌شود و کشتی‌گیران دچار آسیب جدی می‌شوند. این همان تصمیمی است که محمد بنا هم برای تیم ملی کشتی فرنگی اتخاذ کرد. تصمیمی که البته خیلی هم مورد نقد قرار گرفت و خیلی‌ها معتقد بودند که چرا محمد بنا تیم ملی کشتی فرنگی را به ایتالیا اعزام نمی‌کند اما حالا که مسابقات برگزار شده، مشخص می‌شود که تصمیم سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی همان تصمیمی بوده که بسیاری از تیم‌های مدعی و نامدار دنیا گرفتند و ستاره‌های نامدار کشتی جهان از کشورهای صاحب سبک دنیا از جمله روسیه تصمیم گرفتند که در این مسابقات حضور نداشته باشند.
منتقدانی که در این چند روز سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی را به خاطر این تصمیم منطقی نقد کرده بودند احتمالاً حالا با بررسی جزئی مسابقات متوجه می‌شوند راه درستی که بسیاری از کشورها هم در پیش گرفتند همین بوده و نباید اجازه داد کشتی‌گیران در چند ماه قبل از المپیک در مسابقاتی به میدان بروند که مجبور به وزن کم کردن باشند.
عده‌ای از منتقدان محمد بنا که از پیشکسوتان کشتی هم بودند در این مدت با طعنه به سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی از او انتقاد می‌کردند و مدعی شده بودند که هیچ‌کس در کشتی دنیا متوجه سطح فنی تورنمنت‌های دارای رنکینگ نیست و فقط این محمد بناست که متوجه شرایط سخت است و اجازه حضور کشتی‌گیرانش در این میدان مهم را نمی‌دهد. برخی دیگر ادعا کردند که او نگران شکست کشتی‌گیرانش در این مسابقات است و به همین دلیل تیمش را اعزام نمی‌کند اما حالا که مسابقات برگزار شده مشخص است که 18 تیم در این مسابقات حضور داشتند که در این بین نه از روسیه خبری بوده و نه از ترکیه، آذربایجان، قزاقستان، کوبا، ژاپن، کره‌جنوبی و گرجستان. در واقع با بررسی نتایج مسابقات جهانی 2019 قزاقستان از بین 7 کشوری که توانستند صاحب مدال طلا شدند، فقط دو کشور اوکراین و مجارستان بودند که در این مسابقات حضور داشتند.
این تصمیم نشان می‌دهد که تورنمنت‌های دارای رنکینگ به دلیل برگزار شدن در وزن قانونی نمی‌تواند به بسیاری از کشتی‌گیران کمک کند و به همین دلیل کمتر کشتی‌گیر سرشناسی از حضور در این مسابقات استقبال می‌کند. هر کشور صاحب سبک کشتی در دنیا کشتی‌گیران مطرح خود را فدای کسب 8 امتیاز رنکینگ این مسابقات نمی‌کند. همان فکری که محمد بنا کرده بود اما حالا یک سؤال مهم وجود دارد که بعد از این اتفاقات رخ داده در ایتالیا، آیا به سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی اعتماد می‌کنند و یا باز هم انتقادات به این سمت می‌رود که چرا محمد بنا تصمیم به اعزام کشتی‌گیرانش به تورنمنت‌های داراری رنکینگ نمی‌گیرد؟

بدتر از جام تختی
یکی دیگر از نکات مهم در این دوره از مسابقات ایتالیا این بود که با وجود رنکینگ‌دار بودن این تورنمنت بسیاری از کشورهای صاحبنام کشتی دنیا از حضور در این مسابقات انصراف دادند. اگر چه 17 کشور خارجی برای گرفتن امتیازات این مسابقات کشتی‌گیران خود را به ایتالیا اعزام کرده بودند اما با این ‌حال سطح فنی مسابقات خیلی تعریفی نداشت. از 10 مدال طلا که در این رقابت‌ها توزیع شد، مجارستان و مصر هر کدام دو مدال طلا و کشورهای هند، ترکیه، اکوادور، ایتالیا، چین و ازبکستان هم شش مدال طلای دیگر این مسابقات را به خود اختصاص دادند. این نشان‌دهنده سطح فنی پایین این مسابقات بود. اگر به جای این 17 تیم فقط سه تیم خارجی از جمله روسیه و گرجستان در ایتالیا حاضر می‌شدند شاید سطح فنی مسابقات تا حدود زیادی تغییر می‌کرد اما واقعیت این است که با توجه به تیم‌های شرکت‌کننده در ایتالیا و با توجه به برگزاری جام تختی کشتی فرنگی در شیراز که این هفته برگزار می‌شود، سطح جام تختی بدون حضور کشتی‌گیران خارجی بسیار بالاتر خواهد بود. با توجه به اسامی اعلام شده از سوی سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی حداقل چند کشتی‌گیر مدال‌دار جهانی مثل حسین نوری و مهدی علیاری در این مسابقات به میدان می‌روند.

 


Page Generated in 0.0043 sec