printlogo


کد خبر: 203377تاریخ: 1398/10/28 00:00
ژی اس سن پیروآز، خبرسازترین تیم این روزهای فرانسه
9650 کیلومتر سفر برای هر بازی

ویل آنوین


اگر برای هر بازی مجبور به 9650 کیلومتر سفر باشید، باید مطمئن شوید که می‌خواهید تاریخ‌ساز شوید. این دقیقاً همان کاری است که تیم آماتور «ژی اس سن پیروآز» از جزیره آتشفشان خیز ریونیون در اقیانوس هند با رسیدن به مرحله یک شانزدهم نهایی جام حذفی فرانسه انجام داده است. ریونیون از مستعمرات فرانسه به حساب می‌آید و به همین دلیل می‌تواند در این رقابت‌ها شرکت کند. این تیم امروز با اپینال بازی می‌کند و به این ترتیب تنها دومین تیم خارج از فرانسه در کنار لو ژلدار گویان است که به جمع 32 تیم پایانی تاریخ جام حذفی فرانسه راه یافته است. سن پیر پنج سال پیاپی قهرمان لیگ برتر ریونیون شده اما این دستاورد به مراتب ارزش بیشتری دارد. تیم آماتور جزیره برای رسیدن به این موفقیت بزرگ در مرحله قبل تیم دسته دومی فرانسه، نیور را 2 بر یک شکست داده. پیروزی بر یک تیم دسته دومی ابداً کار آسانی نیست بخصوص اگر مجبور باشی 11 ساعت پرواز کنی تا به محل بازی برسی. یکی از بازیکنان سن پیر در این بازی الیوت گرندن، هافبک سابق بلکپول بود که در آغاز فصل به این تیم رفت چون می‌خواست یک تجربه متفاوت داشته باشد. این هافبک فرانسوی حالا بخشی از یکی از جذابترین داستان‌های فوتبال کشورش در این فصل شده.
گرندن توضیح می‌دهد: «دیوانه کننده بود، همه مردم و رسانه‌ها از پیروزی ما حرف می‌زدند. قبل از این هرگز چنین اتفاقی نیفتاده و برای همین اینقدر بزرگ جلوه می‌کرد. مردم خوشحال هستند چون این یک داستان نادر است. مردم چیز زیادی از فوتبال ریونیون نمی‌دانند اما این یک فرصت عالی برای بازیکنان است که استعدادشان را نشان بدهند. حالا همه ما را جدی می‌گیرند.»
فاصله آنقدر زیاد بوده که تیم مجبور شده یک هفته زودتر پرواز کند تا بازیکنان دچار پروازگرفتگی نشوند و به خوبی خودشان را برای مسابقه آغاز کنند.
گرندن که سابقه بازی در مارسی را هم دارد، ادامه می‌دهد: «با هم در هتل می‌مانیم و یک هفته وقت داریم که آماده شویم اما واقعاً راه دور و بازی سخت بود اما در فرانسه به ما خوش می‌گذرد.» جالب اینکه با این دوری راه هواداران سن پیروآز هم این تیم را رها نمی‌کنند و بعد از حذف نیور، هوادارانی که از اقیانوس هند تا غرب فرانسه سفر کرده بودند، فریادهای کرکننده‌ای سر دادند و آتش‌بازی مفصلی راه انداختند.
گرندن می‌گوید: «مردم ریونیون عاشق فوتبال هستند و استادیوم نیور پر از هواداران ما بود. خیلی‌های‌شان را می‌شناختم، همه بازی‌های تیم در ریونیون را از نزدیک تماشا می‌کنند. هر بار که به فرانسه می‌رویم همینطور است، دیوانه‌کننده است. نمی‌دانم چطور می‌آیند اما همیشه هستند.» نیور بعد از باخت به یک مشت آماتور بلافاصله مربی‌اش را اخراج کرد اما همه تیم آتشفشانی این نیست.
گرندن در لیگ برتر انگلیس و تیم زیر 21 سال فرانسه نیز بازی کرده. فصل قبل می‌خواستند مهاجم سابق لیورپول، فلوران سیناما پونگوله را بگیرند که متولد ریونیون است. دیمیتری پایه هافبک سابق تیم ملی فرانسه هم در جوانی برای این تیم بازی کرده. گرندن می‌گوید: «قبل از بازی مطمئن بودیم چون تیمی خوب با بازیکنان خوب داریم. ما بازیکنانی داریم که در لیگ‌های حرفه‌ای انگلیس و فرانسه بازی کرده‌اند، تیم ما بازیکنان مستعد و جوان، بازیکنان باتجربه و بازیکنان خیلی سریع دارد.»
حریف امروز دسته چهارمی است و این یعنی امید دارند یک برگ دیگر به تاریخ پرافتخار خودشان اضافه کنند. گرندن می‌گوید: «جزیره همین حالا هم به دستاوردی تاریخی رسیده اما ما همه تلاشمان را می‌کنیم که به بعدی برسیم.»
این باشگاه در همه دنیا خبرساز شده چون برای هر مسابقه‌اش باید تقریباً نیمی از زمین را سفر کند. یان هالووی، مربی‌ای که گرندن را به لیگ برتر انگلیس آورد، با او در تماس بوده و به خاطر آخرین موفقیتش تبریک گفته. اگر امروز برنده شوند، به یک‌هشتم ‌نهایی می‌رسند و این شانس را دارند که با یکی از بزرگترین باشگاه‌های فرانسه روبه‌رو شوند اما حتی اگر به اپینال ببازند، اهالی ریونیون به آنها افتخار می‌کنند.
منبع: BBC

 


Page Generated in 0.0057 sec