طرفداران به ورزشگاه برگشتند... با اینترنت
هدف این بود که جو احساسی فوتبال بازسازی شود اما کسی تصور نمیکرد اوضاع اینطور باشد! زمانی که پاتریک مورتنسن گل تساوی آرهوس مقابل رندرس در لیگ دانمارک را در وقتهای تلفشده به ثمر رساند، سورن کارلسن، مدیر رسانهای باشگاه در کنار زمین ایستاده بود و حواسش به جایگاهی مجازی بود که باشگاهش ساخته بود؛ این جایگاه نمایشگری به ابعاد 40 در 3 متر بود که در آن تصاویر 10هزار طرفدار باشگاه، که از طریق برنامه «زوم» داشتند بازی را تماشا میکردند، نقش بسته بود. کارلسن میگوید: «ما میخواستیم جو ایجاد کنیم و این به سود همه بود که چنین ارتباطی برقرار باشد.»
دانمارک دومین کشور اروپای غربی پس از آلمان است که لیگش را بازگشایی میکند و آرهوس اولین تیمی است که طرفدارانش را به شکل مجازی به ورزشگاه میآورد. این کار آنها باعث شده باشگاههای لیگ برتری بسیاری، مانند آرسنال، به دنبال الگو گرفتن از آنها باشند. آنها به دنبال این هستند که ببینند آیا میتوان با فناوری، تجربه حضور تماشاگران در ورزشگاه را بازسازی کرد؟ هر چه باشد، آمارهای اولیه نشان میدهد که تیمها بدون حضور تماشاگرانشان در زمین خودی مانند سابق نتیجه نمیگیرند.
از کارلسن سؤال شد که کدام کشورها از آنها در این باره پرسوجو کردهاند و او گفت: «آسانتر است که بگویم کدام کشورها پرسوجو نکردند! باشگاههای پنج لیگ بزرگ اروپا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و آلمان و همچنین اتریش و نروژ با من تماس گرفتهاند. اخیراً از استرالیا و MLS در آمریکا هم زنگ زدند. آنها کنجکاوند که ببینند این کار چگونه انجام میشود.» بعید است که در ماههای آینده اجازه حضور طرفداران در ورزشگاه صادر شود اما فناوری میتواند آنها را به هم نزدیک کند. لیگ برتر کمتر از دو هفته دیگر از سر گرفته میشود و اکثر دیدارها در ورزشگاههای تیمهای میزبان انجام خواهند شد (به جز تعدادی دیدار که در ورزشگاههای بیطرف خواهد بود). به این ترتیب باشگاهها به دنبال این هستند که از امتیاز میزبانی استفاده کنند و کاری کنند که ورزشگاههایشان بیشتر حس خانه را به خود بگیرند. آرسنال یکی از فعالترین باشگاهها در دوران شیوع ویروس کرونا بوده است. آنها تنها تیمی در انگلیس هستند که با بازیکنانشان بر سر کاهش دستمزد به توافق رسیدند و از راههای قانونی وارد نشدند. میکل آرتتا، مربی آنها هم کنفرانسی دوساعته با شان مکوی، مربی تیم لسآنجلس رمز در لیگ هاکی آمریکا داشته و از این گفته که چطور میتوان در دوران ویروس کرونا تمرین کرد. گفته میشود آرسنال با باشگاه آرهوس دانمارک هم در ارتباط بوده است و میخواهد از امتیاز میزبانی در ورزشگاه امارات نهایت استفاده را ببرد. این چیزی است که کارلسن و همکارانش بهخوبی بلدند. کارلسن میگوید: «وقتی که این کار را شروع کردیم، دو چالش داشتیم: یکی اینکه چطور طرفداران را در دوران ویروس کرونا درگیر بازیها کنیم و دیگر اینکه چطور میتوانیم حس حمایت را در ورزشگاه ایجاد کنیم. همه ما دلمان برای فوتبال تنگ شده اما در دانمارک، دلمان برای همراهی طرفداران هم تنگ شده است.» آنها از یک برنامه تلویزیونی در دانمارک الهام گرفتند. کارلسن میگوید: «یک برنامه هست که جمعهشبها پخش میشود و در آن هنرمندان از خانه آواز میخوانند و چند طرفدارشان هم از طریق ویدیو با آنها همخوانی میکنند. آنها با آواز اجتماع خودشان را ساختند. ما گفتیم چرا این کار را نکنیم، البته در مقیاسی بسیار بزرگتر؟ » باشگاه آرهوس به سراغ برنامه زوم رفت. مدیران این برنامه از ایده آنها استقبال کردند و زمینه را برای انجام این کار مهیا ساختند. باشگاه نمایشگرهای بزرگی از یکی از اسپانسرهایش قرض گرفت، اینترنت را در داخل ورزشگاه سرس پارک تقویت کرد و از دارندگان بلیت فصل دعوت کرد که به صورت مجازی و رایگان در بازی مقابل رندرس حضور داشته باشند. این اولین بازی در سوپرلیگا دانمارک در تقریباً سه ماه اخیر بود. به دلیل کپیرایت، نمیشد بازی را از طریق زوم پخش کرد اما طرفداران بازی را از تلویزیون نگاه میکردند و با استفاده از زوم تصویر خود را به ورزشگاه ارسال میکردند. جایگاه هر فرد در نمایشگر مطابق با جایگاه همیشگی او در ورزشگاه بود. کارلسن میگوید: «اوضاع که مثل سابق نمیشود اما میخواستیم حس آمدن به ورزشگاه را بازسازی کنیم. تماشاگران حالا میتوانند افرادی را ببینند که معمولاً فقط در ورزشگاهها میدیدند. زوم به ما کمک کرد که این تجربه را در ورزشگاه پیاده کنیم. این مهم است. حالا به خاطر ویروس کرونا، این افراد را هر روز نمیبینید اما وقتی در ورزشگاه حضور دارید، آنها خانوادههای شما هستند.» ورزشگاه سرس پارک 20هزار نفر ظرفیت دارد. 10هزار نفر از طریق زوم در ورزشگاه به صورت مجازی حضور یافتند. در میان آنها، برخی تماشاگران بیطرف و تماشاگران تیم رقیب هم حضور داشتند که البته در نمایشگرهای کوچکتری نشان داده میشدند. صدای ازپیشضبط شده از بلندگوهای ورزشگاه پخش میشد و اینکه طرفداران بازی را از تلویزیون نگاه میکردند و به این ترتیب کمی تأخیر داشتند، در عمل به سود شبکههای پخشکننده بازی شد.
کارلسن میگوید: «شبکههای تلویزیونی این را دوست داشتند چون میتوانستند مانند دیدارهای معمول واکنش طرفداران را نشان دهند. این بار، پس از زدن گل و نشان دادن واکنش بازیکنان، نمای طرفداران در خانه به نمایش درآمد. اینکه در ورزشگاه صدا داشتیم بسیار به ما کمک کرد. تیم و مربی این را میخواستند. ما از صداهای ضبط شده بازیهای قبلیمان استفاده کردیم و البته صدای تماشاگران را هم از زوم گرفتیم و پخش کردیم. ما نمیتوانستیم از میکروفن هر 10هزار تماشاگر استفاده کنیم و به این ترتیب بخش کوچکی از آنها را پخش کردیم اما این بسیار خوب جواب داد و صدای ورزشگاه تقریباً مانند دیدارهای عادی شده بود. بازیکنان بعد از بازی به من گفتند که این به آنها کمک کرد. آنها به سمت طرفداران رفتند و برایشان دست زدند. تصویر سورئالی بود. بازیکنان برای یک نمایشگر دست زدند و تماشاگران هم از خانههایشان آنها را تشویق کردند. انگار یک سکانس از سریال «آینه سیاه» بود، البته از آن اپیزودهای شادش!»
آیا این کار را میتوان در لیگ برتر انگلیس انجام داد؟ آرهوس یکی از معدود ورزشگاههای اروپا را دارد که در آن پیست دو و میدانی وجود دارد و به این ترتیب آنها فضای کافی برای قرار دادن این نمایشگر غولپیکر را داشتهاند. کارلسن میگوید: «باشگاهها نیاز به نمایشگرهایی در سطح زمین دارند، نه نمایشگرهایی که در بالا نصب شده باشند. به این ترتیب است که میتوانید جو بهتری ایجاد کنید. یکی از بخشهای جذاب این کار این است که طرفداران منتظر آن میمانند که تصویرشان در تلویزیون پخش شود، انگار که واقعاً به ورزشگاه رفته باشند.»
اما این کار مشکلاتی هم داشته است. باشگاه آرهوس مجبور شد دو طرفدار را به دلیل رفتار ناشایست از این تماس زوم اخراج کند. 50 نفر بودند که رفتارهای تماشاگران را بررسی میکردند. این درس مهمی برای باشگاههای بزرگتر است که میخواهند در ورزشگاههای بزرگشان از این فناوری استفاده کنند. کارلسن میگوید: «بیشترین هزینهای که داشتیم هزینه نفرساعت بود اما باشگاههای لیگ برتری مشکلی از این نظر ندارند.» فوتبال دانمارک تازه از سر گرفته شده و در این میان در هشت دیدار، تنها دو تیم در خانه برنده شدهاند، که یکی از آنها آرهوس در دیداری دیگر برابر اودنسه بولدکلوب بوده است. در 35 بازی بوندسلیگا هم تنها هشت بار شده که تیمهای میزبان پیروز شوند. اوضاع در استونی و جمهوری چک هم همینطور بوده است. کارلسن میگوید: «این چیزی نیست که پس از ویروس کرونا ببینیم. این ویروس به ما نشان داد که طرفداران چقدر مهم هستند. ما همه عاشق فوتبال هستیم اما چه میشود اگر طرفداران از سراسر دنیا به صورت مجازی به ورزشگاه بیایند؟ آیا میتوان 100هزار طرفدار از گوشه و کنار دنیا را در ورزشگاه داشت؟» پاسخ این پرسش را بهزودی میفهمیم.
منبع: ESPN